Söker hytt till skoter, någon som vet?

Xerpia

Ny medlem
29 jan 2026
1
0
1
33
Lund
Hej på er, trevligt att hitta denna sida! :)

Eftersom jag är frusen av mig, skulle jag vilja ha en hytt på min lilla Yamaha ET400. Har funderat på att bygga själv, med aluminiumprofiler och plexiglas....Men så började jag googla och det verkar ha funnits åtminstone 2 tillverkare av hytter, "arctic shell" och "ski cab", så då känns det lite onödigt att uppfinna hjulet igen....Är det någon som har en att sälja eller vet vart jag kan finna en hytt? Alla tips mottages tacksamt! Hälsningar /Johanna 🥰

31032

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.641
483
83
Malå/Adak
Det har gjorts försök men har aldrig slagit genom. Största anledningen är att skotern kräver att föraren lutar en hel del hit och dit vilket hytten inte tillåter.

Minsta fastkörning eller lutande fjällbjörk blir fort ett stort bekymmer med en sådan låda på skotern.

Skaffa en bra fodrad overall som är aningens stor så du rymmer både kläder och lite extra luft under, overall är betydligt varmare än byxa/jacka, sen högskaftade skor som inte snör åt kring fotleden, typ Viking, en helstängd hjälm ev med eluppvärmt visir, samt om så måste eluppvärmda sockar och handskar, så borde du klara hålla värmen. :)

När det gäller sockar så minst tre par och Ull/Bambu etc, inge "plast"!
När det gäller handskar så är tumvarianten varmare än fingerhandskar.

Last edited:
Reactions: mas

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.650
112
63
Örnsköldsvik
Till en ET400 också så är väl en såndär hytt lika tung som skotern nästan... Tror tyvärr det blir svårt att ens få till och framförallt få till något som funkar i praktiken.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.375
1.181
113
Stora Blåsjön
Skulle nog säga att det är bättre att lägga pengarna på kläder, än att prova något som ändå inte kommer fungera.