Sänk åldersgränsen för skoterkörning

Anser du att dagens åldergräns för skoterkörning bör sänkas

• Ja, från 12 års ålder under föräldraansvar

Röster: 33 20,0%
  • Nej, dagens regler är tillräckliga

Röster: 132 80,0%

• Totalt antal som röstat
    165
  • Poll closed .

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Jag tycker det är dags att ta en diskussion runt detta igen, varför, jo vi är väldigt många som låter våra barn köra under moget överinseende så varför ska det inte vara lagligt men under reglerade former och med ett klart och tydligt föräldraansvar.
Idag verkar det vara ok för många att släppa 16 åringen vind för våg bara denna har skoterkort och själva parkera sig framför TV:n med "vinterstudion".

Dessutom är det detta eviga förbudsivreri i Sverige där kollektivet ska lida för något som ett fåtal ställer till med.
Höj istället botesbeloppen rejält vid olika överträdelser, t ex 10 000 i böter vid hastighetsöverträdelse över 10 km/h slulle ju få många att sakta ner, på samma sätt med skoter så skulle många föräldrar gömma nyckeln/Dess:en bättre efter första överträdelsen.
ännu bättre vore dagsbotberäkning, då svider det ju lika för alla oavsett vad den svenska jantelagen säger.

Vi får inte bara backa utan att kräva något tillbaka när myndigheter och andra pådyvlar oss krav på skoterkort mm (nu är det inget fel i det, det behövs på många håll).

Till exempel skulle det mycket väl kunna vara lagligt att barn/ungdom från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.

Kan då säga att jag har redan och kommer framöver att bryta mot lagen av idag, dock under överinseende och avskilda områden men jag anser att från ca 12 års ålder (givetvis mognadsbedömning av förälder) att grabben idag 5,5 lagligt skall kunna köra bakom mig på egen skoter även under en fjälltur på några dagar

Vad skulle vi vinna på detta?
  • Barnen får lära sig tidigare möjligheter och begränsningar.
  • Föräldraansvar skulle börja tidigare och föräldrar skulle vara ute mer med sina barn dvs framtida skoteråkare på skoter vilket gör att inlärningen om vett&etikett sker från tidigare ålder.
  • Klubbarna skulle kunna ha utbildning från 12 års ålder samt även anordna kortare ungdomsturer med lite tips här och där, bra sätt att ragga medlemmar och sprida budskap/kunskap på ett positivt sätt i ett tidigt skede också.
Reflexioner?
Kan ju t ex vara intressant att veta om ni är :

• *Förälder som vill ha ansvaret själva!
    *Förälder som inte vill eller orkar ta ansvaret pga alla måsten!
    *Är under 16 år och vill börja nu men under ansvar
    * Över 16 år med nytaget skoterkort som inte vill att "fjortisar" ska få köra
    *Inte vill att fler föräldrar i närområdet engagerar sig, de kan ju se hur jag kör?!
    osv mm etc

Last edited:

maddafagga

Välkänd medlem
5 dec 2007
116
0
6
Tycker det borde vara en effektbegränsning liknande MC. men det skulle aldrig fungera pga inte tillräckliga polisresurser.
Helt otroligt att en otroligt omogen 17 åring kör 130+ hk som en dåre längs gatorna, dag som natt. Grannpojken gör så. Han har då lugnat ner sig efter en rejäl utskällning och hot om polisanmälan.

Behåll reglerna som dom är, men det borde vara hårdare koll på förarna av polis.

Förresten så vet jag att det finns "bra" människor också. Jag är själv väldig noga med att följa lagen bakom ratten och styret.
Man vill ju inte möta en idiot på vägarna och att själv köra som en vore hyckleri.
Bemöt andra som du själv vill bli bemött.

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
.......från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.
Som vi pratade om i lördags, så är jag starkt FÖR denna tanke. Det måste givetvis vara noggrannt specificerat vad som räknas med "målsmans sällskap".

"Vaddå, morsan är ju i stugan där borta bakom berget, hon vet att jag kör här" funkar ju inte. Det måste vara inom synhåll 100% av körtiden.

Som det fungerar idag, så låter i praktiken alla föräldrar sina smågluttar provköra nån gång då och då. Är dom (vi) föräldrar brottslingar för det? Jag tycker inte det... Lagstiftningar borde vid sådana exempel skrivas på sådant sätt att dom är rimliga i förhållande till den verklighet som råder, man borde inte "skapa" brottslingar (det är ju faktiskt så vi benämns idag) av alla föräldrar som har en skoterintresserad 13-åring.

Sen hur man skulle utforma alla detaljer, det tål ju att diskuteras. Maxfart 50km/h? Måste ha grön reflexväst för att man ska se skillnad på fullvärdig förare och övningskörning? Max 400cc? Max 50 hk? Måste ha dödmansgrepp? Köra med LGF-triangel bak? Finns hur mycket som helst...

Hursomhelst, så är jag ganska säker på att man skulle kunna filtrera bort en del olyckor med 16-17 åringar inblandade i, om man faktiskt skule få chansen att lära sig HANTERA en skoter innan man får ett fullvärdigt förarbevis. Med hantera menar jag inte "gasa, bromsa och svänga", utan allt det andra också...

Som sagt. Jag är FÖR detta.

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Till exempel skulle det mycket väl kunna vara lagligt att barn/ungdom från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.

att grabben idag 5,5 lagligt skall kunna köra bakom mig på egen skoter även under en fjälltur på några dagar

• Föräldraansvar skulle börja tidigare och föräldrar skulle vara ute mer med sina barn dvs framtida skoteråkare på skoter vilket gör att inlärningen om vett&etikett sker från tidigare ålder.
  • Klubbarna skulle kunna ha utbildning från 12 års ålder samt även anordna kortare ungdomsturer med lite tips här och där, bra sätt att ragga medlemmar och sprida budskap/kunskap på ett positivt sätt i ett tidigt skede också.
Om man praktiskt kan lösa så att det skulle bli så bra som du skriver så skulle det nog inte vara några problem, ser inga problem med att personer som _Vill_ och _kan_ ta ansvar får köra skoter. med effektklasser liknande

i målsmans sällskap som skall köra egen skoter (minst 2 ekipage) innom synhåll (100m)
12 år max x-kw 400cc fläktkylt (knatteskoter - et 340 mm)
15 550 fläkt

16 440 vatten och får köra fritt
18 600 vatten
20 fritt

MEN det hela faller om personerna i fråga inte tar ansvar. träffat på jämnåriga och äldre som kommit körandes från förbudsområde till leden som man plockat fram kartan och visat och berättat varför de inte skall köra där de nyss körde. Ropar glatt varje gång det står poliser efter leden och kollar nykterhet och så att fordon inte är stulna.

Så svaret blir Ja, OM
Alla börjar ta sitt ansvar
Kraftigare bevakning (inte nödvändigtiv högre böter) mot överträdelser
Problemområden löses skyltning, skyltning och åter skyltning
Möjlighet att dra in "skoterkortet" för de som gör grova överträdelser (host turister med sina småknattar som åker som galningar och riskerar att krocka med personer)

Hursomhelst, så är jag ganska säker på att man skulle kunna filtrera bort en del olyckor med 16-17 åringar inblandade i, om man faktiskt skule få chansen att lära sig HANTERA en skoter innan man får ett fullvärdigt förarbevis. Med hantera menar jag inte "gasa, bromsa och svänga", utan allt det andra också...

Som sagt. Jag är FÖR detta.
som bcool sa, de som vill lära sig köra ska få det. De som bara vill köra utan att visa hänsyn mot andra skall bli tvingade att visa att de kan köra och att de måste ändra sitt körsätt så de visar hänsyn.

Kom på att det kunde va rätt bra att skriva min egen ålder bara som referens, 20

Last edited:

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland
Jag tycker det är dags att ta en diskussion runt detta igen, varför, jo vi är väldigt många som låter våra barn köra under moget överinseende så varför ska det inte vara lagligt men under reglerade former och med ett klart och tydligt föräldraansvar.
Idag verkar det vara ok för många att släppa 16 åringen vind för våg bara denna har skoterkort och själva parkera sig framför TV:n med "vinterstudion".

Dessutom är det detta eviga förbudsivreri i Sverige där kollektivet ska lida för något som ett fåtal ställer till med.
Höj istället botesbeloppen rejält vid olika överträdelser, t ex 10 000 i böter vid hastighetsöverträdelse över 10 km/h slulle ju få många att sakta ner, på samma sätt med skoter så skulle många föräldrar gömma nyckeln/Dess:en bättre efter första överträdelsen.
ännu bättre vore dagsbotberäkning, då svider det ju lika för alla oavsett vad den svenska jantelagen säger.

Vi får inte bara backa utan att kräva något tillbaka när myndigheter och andra pådyvlar oss krav på skoterkort mm (nu är det inget fel i det, det behövs på många håll).

Kan då säga att jag har redan och kommer framöver att bryta mot lagen av idag, dock under överinseende och avskilda områden men jag anser att från ca 12 års ålder (givetvis mognadsbedömning av förälder) att grabben idag 5,5 lagligt skall kunna köra bakom mig på egen skoter även under en fjälltur på några dagar

Reflexioner?
Mycket bra!

"Vill man göra något populärt är det bara att förbjuda det..."

Det vill säga, det är coolare att köra om det är olagligt och då utan all vett och kunskaper som behövs. Legaliserar man skoterkörning för ungdomar från 12 år kommer buskörning och dylikt att minska oerhört.

Själv har jag kört det mesta fast det är olagligt, och då vet jag ju egentligen inte vad som gäller eftersom lagen säger att jag inte får ta del av kunskaperna förrän jag är 16/18 år....

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Om man praktiskt kan lösa så att det skulle bli så bra som du skriver så skulle det nog inte vara några problem, ser inga problem med att personer som _Vill_ och _kan_ ta ansvar får köra skoter. med effektklasser liknande

i målsmans sällskap som skall köra egen skoter (minst 2 ekipage) innom synhåll (100m)
15 550 fläkt

18 600 vatten
20 fritt

Vet inte om det är så bra ide med att bara får ha visst många kubik, skulle bli vråltrimning på alla håll

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Vet inte om det är så bra ide med att bara får ha visst många kubik, skulle bli vråltrimning på alla håll
Detta finns ju redan reglerat iom godkända ljudnivåer osv, dessutom innebär föräldraansvar just föräldraansvar och det gäller ju plånboken också då inte många 12-15 åringar i alla fall torde kunna köpa vråltrimgrejor utan att det märks vad som sker i garaget.
Dessutom så skulle ju körningen ske under överinseende av målsman eller motsvarande och det görs ju inte från TV soffan.

Syst3m

Välkänd medlem
14 feb 2009
1.064
0
16
Skaraborg/Värmland

15 550 fläkt

18 600 vatten
20 fritt

Väldigt krångligt. Man skulle ju behöva byta skoter hela tiden. :afraid: Jag ser inga problem med att en 12-åring åker runt med 150 hk, bara han kan hantera dem och vet att det inte är någon bra idé att köra fullgas in i en vägg.

spacecow

Välkänd medlem
6 nov 2005
238
0
16
Falun, Sweden, Sweden
Väldigt krångligt. Man skulle ju behöva byta skoter hela tiden. :afraid: Jag ser inga problem med att en 12-åring åker runt med 150 hk, bara han kan hantera dem och vet att det inte är någon bra idé att köra fullgas in i en vägg.

håller med dig helt

men enda skillnaden mot vad det är nu är ju att det är olagligt, att ändra allt som händer i dagens läge till att vara lagligt kommer ju inte lösa problemet troligtvis.

det finns ju alltid en klick folk som aldrig kommer lära sig att köra och att ta ansvar så då är det bättre med generella effekt begränsningar och regler för alla. (en fläkt väger mindre än en vattenkyld och hur mycket orkar en 12åring bända runt och lyfta igentligen)

MatsT

Välkänd medlem
16 sept 2008
2.971
6
38
Östersund/Lugnvik/jämtland/offerdal
det här med trimgrejer och överinseende kan ni ju tänka på hur många som åker moped som är trimmade,om man ska sätta begränsning på skotermotorns effekt mm hur länge tror ni att det tar innan dessa 12åringar kommit på hur man ökar effekten lätt i deras svaga skotrar

jag tycker iallafall att det är helt fel att en 12åring ska få styra runt på skoter helt lagligt då inte många 12åringar klarar av att tex hantera lyfta mm ifall det skulle behövas.

dagens regler tycker jag ska fortsätta gälla tycker dessa är helt lagomt.

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
men enda skillnaden mot vad det är nu är ju att det är olagligt, att ändra allt som händer i dagens läge till att vara lagligt kommer ju inte lösa problemet troligtvis.

det finns ju alltid en klick folk som aldrig kommer lära sig att köra och att ta ansvar så då är det bättre med generella effekt begränsningar och regler för alla. (en fläkt väger mindre än en vattenkyld och hur mycket orkar en 12åring bända runt och lyfta igentligen)
Det är ju inte helt fritt som det är frågan om, nu måste ni läsa ordentligt och inte dra för snabba slutsatser utan tänka på saken från flera håll än ett.

Den förälder som t ex släpper iväg sin 12 åring helt fritt och i dåligt före tar ju inte sitt ansvar.
Vad jag menar är att det i föräldraansvaret inryms en hel del skyldigheter som att t ex lära barnen vett och förnuft och respekt för våra regelverk.

Dessutom är det få vilka från 12 års ålder är mogna att köra en sväng själva annat än ned på sjön och några vändor runt där och sedan upp igen på gården (om man nu bor eller har stuga så)

Processen från 12-dagens 16 handlar ju om att bygga en ansvarsfull och kunnig skoterförare som kan hantera sin maskin den dag han/hon är 16 och, om mognaden är rätt kan släppas helt fritt.

Är det inte bättre att de under kontroll lagligt kan följa med ut, åkandes bakom eller framför mor/far och på egen maskin