Jag tycker det är dags att ta en diskussion runt detta igen, varför, jo vi är väldigt många som låter våra barn köra under moget överinseende så varför ska det inte vara lagligt men under reglerade former och med ett klart och tydligt föräldraansvar.
Idag verkar det vara ok för många att släppa 16 åringen vind för våg bara denna har skoterkort och själva parkera sig framför TV:n med "vinterstudion".
Dessutom är det detta eviga förbudsivreri i Sverige där kollektivet ska lida för något som ett fåtal ställer till med.
Höj istället botesbeloppen rejält vid olika överträdelser, t ex 10 000 i böter vid hastighetsöverträdelse över 10 km/h slulle ju få många att sakta ner, på samma sätt med skoter så skulle många föräldrar gömma nyckeln/Dess:en bättre efter första överträdelsen.
ännu bättre vore dagsbotberäkning, då svider det ju lika för alla oavsett vad den svenska jantelagen säger.
Vi får inte bara backa utan att kräva något tillbaka när myndigheter och andra pådyvlar oss krav på skoterkort mm (nu är det inget fel i det, det behövs på många håll).
Till exempel skulle det mycket väl kunna vara lagligt att barn/ungdom från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.
Kan då säga att jag har redan och kommer framöver att bryta mot lagen av idag, dock under överinseende och avskilda områden men jag anser att från ca 12 års ålder (givetvis mognadsbedömning av förälder) att grabben idag 5,5 lagligt skall kunna köra bakom mig på egen skoter även under en fjälltur på några dagar
Vad skulle vi vinna på detta?
Kan ju t ex vara intressant att veta om ni är :
Idag verkar det vara ok för många att släppa 16 åringen vind för våg bara denna har skoterkort och själva parkera sig framför TV:n med "vinterstudion".
Dessutom är det detta eviga förbudsivreri i Sverige där kollektivet ska lida för något som ett fåtal ställer till med.
Höj istället botesbeloppen rejält vid olika överträdelser, t ex 10 000 i böter vid hastighetsöverträdelse över 10 km/h slulle ju få många att sakta ner, på samma sätt med skoter så skulle många föräldrar gömma nyckeln/Dess:en bättre efter första överträdelsen.
ännu bättre vore dagsbotberäkning, då svider det ju lika för alla oavsett vad den svenska jantelagen säger.
Vi får inte bara backa utan att kräva något tillbaka när myndigheter och andra pådyvlar oss krav på skoterkort mm (nu är det inget fel i det, det behövs på många håll).
Till exempel skulle det mycket väl kunna vara lagligt att barn/ungdom från och med 12 års ålder fick köra på egen hand/maskin i förälder/målsmans sällskap, dock med krav typ i Nordamerika att de ej får passera vägar och liknande dvs inom ett på förhand givet område.
Kan då säga att jag har redan och kommer framöver att bryta mot lagen av idag, dock under överinseende och avskilda områden men jag anser att från ca 12 års ålder (givetvis mognadsbedömning av förälder) att grabben idag 5,5 lagligt skall kunna köra bakom mig på egen skoter även under en fjälltur på några dagar
Vad skulle vi vinna på detta?
- Barnen får lära sig tidigare möjligheter och begränsningar.
- Föräldraansvar skulle börja tidigare och föräldrar skulle vara ute mer med sina barn dvs framtida skoteråkare på skoter vilket gör att inlärningen om vett&etikett sker från tidigare ålder.
- Klubbarna skulle kunna ha utbildning från 12 års ålder samt även anordna kortare ungdomsturer med lite tips här och där, bra sätt att ragga medlemmar och sprida budskap/kunskap på ett positivt sätt i ett tidigt skede också.
Kan ju t ex vara intressant att veta om ni är :
*Förälder som vill ha ansvaret själva!
*Förälder som inte vill eller orkar ta ansvaret pga alla måsten!
*Är under 16 år och vill börja nu men under ansvar
* Över 16 år med nytaget skoterkort som inte vill att "fjortisar" ska få köra
*Inte vill att fler föräldrar i närområdet engagerar sig, de kan ju se hur jag kör?!
osv mm etc
Last edited: