Sämsta skotern du haft?

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Ja, det skulle nog vara min förstaskoter då, en Ski-doo Scandic av -74 års modell. Köpte den för 1500 spänn å trodde i mitt stilla sinne att vintern skulle vara räddad, det var den ju iof oxå, men nu var ju tanken att KÖRA skoter, inte skruva. Började med ett vevaxelras, lätt fixat, men nu slutar inte historien där, det visade sig att den var så slut i cylinderloppen att när den blev varm så började den skjuta eld baklänges ut genom förgasar´n (en tilotson membranförgasare med eget liv), nu var ju inte förgasaren berikad med någon slags luftburk överhuvudtaget, å det innebar att med förgasaren helt öppen, riktad rakt bakåt mot den sportiga dynan, att man körde med "juvelerna" som insats (nu har jag en två-åring, å en till unge på G. så det gick tydligen bra ändå) Men tillslut så var den så dålig att den inte startade varm, å när jag gjorde mina sista tappra försök att få igång den, med trasig magnapullfjäder så man var tvungen att linda upp snöret manuellt, så tog jag beslutet att slakta skiten å sälja den i delar istället, för att istället köpa min näst sämsta skoter....en Blizzard 5500, men det är ju en annan historia...
 

Scroll_

Medlem
10 sept 2008
20
0
1
Sämsta skotern jag haft är Polaris Star 250cc. Skruvade mer än vad jag körde...:eviltongue:
 

Lowgrein

Medlem
17 feb 2008
26
0
1
Sollefteå
Absolut sämsta skotern ja vare med om är en polares Lynx 535:S, idioterna som hade den före har satt några plåtar bak så mattan inte ska glida av (dom bruakr göra det på 535an) och plåtarna går djupare än mattan, fastnar så foprt man ska över en vägkant, sliter rem som fan, fastnade i en backe med högst 2 graders lutning, , tål inte lösnö, svänger man för mkt, "styr" skidorbna snön framför en och man sitter direkt:S
 

Byarno

Välkänd medlem
6 mar 2008
674
0
16
46
Piteå
m.facebook.com
Den skoter som racklat och havererat mest för mig är utan tvekan den Lynx Rave 800sp -02 som jag köpte ny och hade i drygt två år... synd, för den var jävligt kul att köra då den gick..
 
Last edited:
15 jan 2008
42
0
1
Ske-å
Det måste vara min 2a skoter jag ägde en artic cat ext 550 92a, när första snön kom så skulle jag prova den och den gick i 5 min sen flög remmen trodde jag, men döm om min förvåning när jag öppnar varitorskyddet och ser att primären bara ligger helt lös mot baljan, vevaxlen hade gått av
 

Hellboy

Välkänd medlem
25 okt 2004
2.255
5
38
Ske-å
Min sämsta skoter är nog Polaris indy 650 den racklade en hel del för mig. Men jag tror inte det var skotern i sig utan den var totalt usel utan den var i dåligt servad och jag började hålla på och trimma herket samtidigt älskar ja trippel motorn...hatkärlek. Nää tror jag ångrar mig hade en Yamaha gp 340 med 440 motor för 100år sedan, den gick av.....
 

LindeMan

Välkänd medlem
4 aug 2007
804
0
16
Ägt 2 skotrar.
en Arctic cat zr 600 -98a
hade den nästan ett halvår, dock han det bara vara en veckas före innan ja köpte phazern, kunde va segstartad ibland det är det enda dåliga ja upplevde med den.
Phazern. ja det är en yamaha så den går ju aldrig sönder så ja köpte den i goda ro om att slipa lämna in förutom på service osv. JAg hade fel

Vi hade skotern i en vecka sne skulle vi till polarn, åker över isen i mitten på nov, tjejen kör zr dit å ja får köra den hem medans hon tar phazer, går lite väl snabbt på isen då hon e skiträdd så då snurrar hon å tippar så "färddatorn" samt styret å en kåpa går. vi e 4st som åker så alla stannar å kollar så de gick bra, nä då tar isen å börjar knaka riktigt illa så de va ju bara å dra. jaja lämna in den å bli ett par tusen fattigare.
tror skotern hade gått 10mil då.
strax efter jul nångång då det började närma sig service "80mil" så skulle tjejen till brorsan sin å åka lite med han "5mil bort" ringer senare då hon har kört fast så man får skaka fram en skoter å hjälpa hon lös. på vägen hem tar hon och kör in en pinne genom kylarn. jaha pengar rullar iväg igen :(
dock så han detta märkas i tid så de var bara byta kylare igen.

Så det blev ett dyrt första år med skoter. Men nu för tiden så äre mest jag som kör :D
 

Jaosef

Välkänd medlem
12 dec 2007
244
0
16
Arctic cat ZRT 600 -97
Huga vilket tungt monster alltså.
Kokade efter varannan åktur och var totalt värdelös på alla sätt. Tur att man fick den såld. Kan såklart ha varit ett måndags-exemplar också, men en framtung trippel på 280 Kg torr är INTE rolig att köra med helt enkelt
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Ägt 2 skotrar.
....Phazern. ja det är en yamaha så den går ju aldrig sönder så ja köpte den i goda ro om att slipa lämna in förutom på service osv. JAg hade fel

Vi hade skotern i en vecka sne skulle vi till polarn, åker över isen i mitten på nov, tjejen kör zr dit å ja får köra den hem medans hon tar phazer, går lite väl snabbt på isen då hon e skiträdd så då snurrar hon å tippar så "färddatorn" samt styret å en kåpa går. vi e 4st som åker så alla stannar å kollar så de gick bra, nä då tar isen å börjar knaka riktigt illa så de va ju bara å dra. jaja lämna in den å bli ett par tusen fattigare.
tror skotern hade gått 10mil då.
strax efter jul nångång då det började närma sig service "80mil" så skulle tjejen till brorsan sin å åka lite med han "5mil bort" ringer senare då hon har kört fast så man får skaka fram en skoter å hjälpa hon lös. på vägen hem tar hon och kör in en pinne genom kylarn. jaha pengar rullar iväg igen :(
dock så han detta märkas i tid så de var bara byta kylare igen.

Så det blev ett dyrt första år med skoter. Men nu för tiden så äre mest jag som kör :D
Och på vilket sätt kan Yamaha belastas för dessa probelm då ? :D
 

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Har ägt några, en del gamla och en del nya. Dom gamla får man räkna med att dom går sönder och värst av dom var Ski-doo mx. En två år gammla maskin räknar med att den skall hålla, nej inte om det är en Lynx. Ett skit fel. Toppen i övrig. RX'1an i sig har hållt hyfsat. Dock så sprack sekundären och på en 3 år gammal maskin ska inte det hända.

Mest skit var MX'en.