Rykten om polis insatser i Västerbotten

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Har hört ryktes vägen att polisen i Västerbotten ska börja kolla skotrar och utrustning, tex kommer de kollas om de sitter eftermonterat turbo, andra Skidor, annan matta osv är de någon annan som hört nått om detta för de känns ju konstigt att man inte ska få åka med exempelvis eftermarknads skidor ??
 
24 feb 2011
28
0
1
Visst kan jag förstå om dom inte vill att man eftermonterar turbo (fast jag tycker inte att det borde vara något att bry sig om), men skidor?? Vad spelar det för roll vilka skidor man använder?
 

potatisgrisen

Välkänd medlem
21 jan 2013
1.563
3
16
flarken
det har ju varit en hel del snack om att de ska kontrollera så att märkningen på slutburken är original..
men skidor har jag svårt att man kan åka dit på. även om det skulle va olagligt att byta matta, skidor så bryr de flesta nog sig inte..
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
detta låter som ren mumbo jumbo.. mekaniska komponenter som turbo å ljudburk som överstiger lagliga värden kan jag förstå.. men det andra.. icket.. du får ju byta däck å ljuddämpare på bilen utan ombesiktning å reglerna är inte annars för andra motordrivna fordon..
 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Det förvånar mig inte om polisen börjat kolla skotrar och det är bara att tacka individerna som kör fort och vårdslöst i närheten av bebyggelse och på leder för det...:evil:
 

bunken

Välkänd medlem
27 jan 2011
1.129
1
38
Moliden Ö-vik
du får ju byta däck å ljuddämpare på bilen utan ombesiktning å reglerna är inte annars för andra motordrivna fordon..
Inte om bilen är helbilsgodkänd. Ska man vara ricktigt noga får man bara ha e-märkta extra ljus med max 55wats lampor också men ingen bryr sig om det heller.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Men skulle man då åka på en reg besiktning med skotern? Den klarar väl inte ens av kraven för tex avgasvärden i ett original utförande, de här låter ju helt absurt och vi får hoppas de är bullshit alltihopa men man blir ju lite orolig när man hör sånna rykten att poliser har vart på utbildning på Yamaha för att veta vilka maskiner som borde vara utan turbo
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Snöpligt för yamma-folket om dom får börja ta bort det enda som gör deras skoter värd nåt. Borde ju egentligen vara förskingringsbolagen som stod ute och kollade sånt.
 

JiBe

Välkänd medlem
2 feb 2008
816
1
16
Kåge
Hörde från en som varit i Ammarnäs för nån helg sen att polisen hade stoppat dom flesta för kontroll. Dom hade visst kollat slutburkar, styrhöjare, förlängda maskiner, xenonljus, tonade lyktor. Han sa även att nån turbo-Yamaha hade fått ombes.

Sen vet jag inte vad det blev för påföljd för dom som hade xenon-ljus etc.
Så den bistra sanningen är nog att dom har ökat kontrollen av just sådana saker. Sen kan man ju ifrågasätta vad dom vinner på det.
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Snåjdarna försöker tuta i alla som inte har rent mjöl i påsen att risken har ökat att åka fast är stor. I en kommun som min som är något större än Schweiz eller större än Skåne Blekinge och Halland tillsammans med typ 2 skoter patruller med 4 skotrar att risken är stor. Känns som om jag kommer att vinna på Lotto ikväll #Bättrekaniförf-n
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Mycket enklare för snuten att stoppa och ge böter till lugna skoterägare än att ta tag i det riktiga buset som slåss och gör motstånd,sen får dom ju en fjällsemester på köpet.

Sjukt löjligt att börja ifrågasätta styrhöjare,mattor osv! Skrikburkar och turbos och sånt har jag full förståelse att dom agerar mot.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Men som Jag förstår de på JiDe så ligger de alltså nån sanning bakom ryktena man hört, ja skulle ju garva läppen av min om ja blev bötfälld för c&a PRO skidor...
 

PuderFTW

Välkänd medlem
6 apr 2012
464
0
16
Kalix
det har ju varit en hel del snack om att de ska kontrollera så att märkningen på slutburken är original..
men skidor har jag svårt att man kan åka dit på. även om det skulle va olagligt att byta matta, skidor så bryr de flesta nog sig inte..
Så om mattan går sönder kan man inte ersätta den?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Mattan är en slitdel likt däck. Klart som fan du får byta den. Kanske inte till annat än original. Men då det inte finns några papper mer än nån broschyr som säger vad som site original är det ju omöjligt för polisen att sätta dit dig för något.

Skidor tillhör väl egentligen samma kategori mer eller mindre.

Man ska inte tro på allt man hör säger jag:)
Turbo är ju dock rätt lätt, trim som är super enkelt att se:)