Rmk 600 rem

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Hejsan! var ner idag och kollade igenom skotern och jag tycker att remmen såg ut att sitter väldigt slappt. Hur mycket ska remmen vara spänd och finns det något sätt man kan mäta ?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Förmodligen har du en mutter på sekundären som du justerar på.
Visst är det Team-sekundär på dom där?
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
jo det sitter en mutter med en insexa är det den man ska skruva på ? det står i manualen att man kan skruva på den för att få skivorna eller vad man ska säga närmare varandra och då borde man spänna remmen ?
 

eritor

Välkänd medlem
17 aug 2004
208
2
16
40
Pajala
Rätt remspänning står, om jag linns rätt, i instruktionsboken inkl tillvätagångssättet för att kolla å justera dito. Du lägger en linjal ståendes ovanpå remmen, tryck ner remmen med ett finger, du ska orka trycka ner remmen ett visst mått, har för mig det var 1 eller kanske 1,5 tum. Sen vart kylflänsarna hamnar i förhållandet till variatorskivorn är av mindre betydelse.

Sent from my Galaxy S2 using Tapatalk
 

Maaattiii

Välkänd medlem
12 apr 2010
258
2
16
Att kolla hur remmen ligger på sekundären fungerar inte alltid eftersom det skiljer från skoter till skoter. Det bästa sättet att kolla remspänningen på är att kolla om mattan precis driver när du har skotern upphissad, då är remspänningen perfekt. Men kom ihåg att fara ut och köra och ge fullt cirka 10-20 meter så att remmen klättrar så högt upp som möjligt. Sen skall du inte slå av skotern medan du gör detta samt att du inte heller skall bromsa med handtaget, använd motorbromsen istället. :)
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Jag har testat att skruva ut skruven nån mm så att skivorna ska åka ihop, dock såg det inte ut att bli någon skillnad men det kanske märks först då man väl kör. Ska ut imorgon och prova och skotern ska även in på service på torsdag så om det inte blitt bättre så får jag be dom ta en titt.

Jag bugar och tackar för hjälpen jag har fått. :)
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Maaattiii jag får testa det om det inte blev nån skillnad. Jag har nyligen skaffat skotern och jag tycker att den går lite små segt (som om den slirar lite) och då jag tittade så var remmen väldigt slapp så jag tänkte att det kan vara det, men med lite tur så blir det bättre :)
 

ripsawed

Medlem
23 nov 2011
36
0
1
Är den väldigt slapp så bör du kolla att du har rätt rem. Jämför även med reserven om du har en.

Sent from my HTC Sensation Z710e
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Rätt rem är det för den har bara gått en sisådär 40mil så jag tror inte den har hunnit ta så många remmar sen är det samma storlek som reserven.
 

infoding95

Välkänd medlem
5 sept 2010
438
1
16
luleå
Spände remmen förra helgen och den gick bättre dock började den att blöddra och gå allmänt trögt på låga varv. Har ringt och pratat med en ÅF och dom sa att dom skulle garantibyta oljepumpen eftersom att det hade varit samma fel på en del andra 600cfi. Jag tror inte att det är oljepumpen som spökar eftersom att jag inte upplever att den tar några mängder olja, skulle snarare tro att den är soppapumpen eftersom att den blöddrar på låga varv men inte då du drar på.
Någon som vet vad det kan vara som är fel ?
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Om soppa pumpen är dålig bordet det väl snarare vara så att den går bra på låga varv men dåligt på höga(när du behöver mer soppa)?