Rev 500ss -06 Vs Sdi! Något att ha?????

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Min förra skoter var en 600sdi och körde jag den hårt så var 4-4,5l mil inte omöjligt.

Att en förgasarmodell skulle dra 2l milen vid hård körning synar jag med par i tvåor.

Sen hinner man 20 mil på en dag då har man kört led. På led finns det ingen hård körning.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Sen hinner man 20 mil på en dag då har man kört led. På led finns det ingen hård körning.
Då har man kört led, som du säger. :)

Men "på led finns ingen hård lörning" måste du väll ta tillbaka?

Har ett gammalt exempel
Påsken för nått år sen så bröt min svägerska armen innan vår planerade fjälltur, vilket resulterade i att jag fick köra själv iom. underbart väder och att brorsan skjutsade damen till Lycksele sjukhus.



Jag körde Borgafjäll runt, mer eller mindre så fort jag kunde. Med säkerheten i första hand. Snittade enl. GPS'en 37,5km/h och maxade 122.7km/h. På 2h18min inkl tankade i Klimpis och samtal med polisen i Saxnäs. Siffrorna är låga, men i verkligheten är de ganska snabba.
Denna typ av körning, hårdkörning på led, kostar mig 2,9-3 L/mil.

Liknande turer (fjällmiljö) och jag skjutsa damen ligger jag lägre, på en 20-22 mila sväng så snitta jag 2L/mil med henne på.. inte bar hänt en gång.

Min poäng; det finns hårdkörning på led med lågdrevade högkammade maskiner också.
Hör de hemma där? Nej, klarar de av det? Klart som fan.
Är det kul, klart som fan.
Är det de roligaste området för maskinen, nej.
Spelar det någon roll sådana dagar? nej.

SDI'n ska väll vara en nyare motortyp med bättre bränsleförbrukningsegenskaper. 500ss paketet har alltid varit en priskraftig maskin med bra förutsättningar i förhållande till nypriset.

Felsökning på en SDI är inte det enklaste med säkringar och relän hit och dit.

Om man nu kommer till det. Oljeförbrukningen, SDI eller 593 icke HO, är en justeringsfråga, den ska dra minst 2%, drar den mer ("för mkt") så justerar du ner den.

 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jo jag kan ta tillbaka att det inte går att köra hårt på led. Det går givetvis!

Körde 5 mil myr med 1 m puder och en kort maskin. Trots sdi så tog den 25l soppa på dom milen.

Svårt att hålla full gas på led i 5 mil
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.088
887
113
Stora Blåsjön
Jo jag kan ta tillbaka att det inte går att köra hårt på led. Det går givetvis!

Körde 5 mil myr med 1 m puder och en kort maskin. Trots sdi så tog den 25l soppa på dom milen.

Svårt att hålla full gas på led i 5 mil
Precis det är antal minuter 100% öppen trottel/spjäll som gör att det drar soppa. Antar att man kan räkna minuterna på 100% gas på en hand på dom där 2,18 timmarna.

Sen är man bra förare på led så kan man köra riktigt billigt även om man kör riktigt hårt på led. Det gäller bara att hålla rätt jämn gas och hålla farten i kurvorna.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Precis det är antal minuter 100% öppen trottel/spjäll som gör att det drar soppa. Antar att man kan räkna minuterna på 100% gas på en hand på dom där 2,18 timmarna.
haha, mjo de beror på ifall man är ifrån Skellefteå eller inte ;-)

Sen är man bra förare på led så kan man köra riktigt billigt även om man kör riktigt hårt på led. Det gäller bara att hålla rätt jämn gas och hålla farten i kurvorna.
Tack, men de var inte så kurvigt.
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
vilken diskussion det blev;) märks att det är det är sillyseason.
åh vad jag ser fram emot mina korvgillarturer i vinter nu:D
 

jonssa

Medlem
30 mar 2013
20
0
1
en liten fråga bara vet inte om de är rätt att ba sticka in så här men försöker, är det back på 500ss?
 

swejok

Medlem
24 feb 2012
40
0
6
Kiruna
Har haft en 500ss och var mycket nöjd. Härligt rapp, går billigt, skottsäker-inte ett enda fel på 300 mil som jag hade den.
 

lilltampen

Välkänd medlem
27 jan 2009
200
0
16
Västerbotten
Nja det stämmer ganska bra med förbrukningen, jag hade en rave 600 09:a med ss motorn som i mitt tycke är nog bland dom bästa 600 brp motorerna. Förbrukningen på min låg mellan 1.3- 2.3, körde en gång mellan ammarnäs och Tärnaby hård ledkörning och den hade tagit 1,3, så det är nog Inge ljug.
 

n_pahle

Medlem
12 sept 2012
26
0
1
Sundsvall
min 500ss har då aldrig ens vart nära 1.5 2l :mad2: liger alltid på 3-4l upplever även att den dricker rätt mycket olja :eek:hwell: men det beror väll på hur man kör kanske, rätt mycket full gas :evil::D