Rev 500ss -06 Vs Sdi! Något att ha?????

SkidooMatte

Välkänd medlem
2 nov 2011
320
0
16
Piteå
www.youtube.com
Hejsan,

har nu ledsnat på min ski-doo 670 och tänker nu köpa en ny.
Har funderat på en Skidoo rev 500ss men vet inte om det är något att ha?? har inte så mycket information om denna motor. Vet att det är en kortslagig 600 motor med ca 100 hästar! Driftsäker, drar den mycket olja?, hur tar den sig i puder? osv osv... skulle vara bra att få så mycket information som möjligt.
Har ca 45000 att spendera.

Eller skulle det vara mer värt att köpa en Sdi???

MVH
Tacksam för svar!
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
det är ungefär samma chassie(skillnader??) med en billigare motor.
motorn i sig är ganska skottsäker och skotern tar sig fram väldigt bra i puder för att inte vara nån lång maskin, när det blir brant blir man efter dock om man jämför med summitarna men den är enormt mycket bättre än den mxz an du har nu

jag körde jämt mot en 600 sdi i ett dragrace i vintras med min, han hade 44 matta och jag hade 32.
skillnad? den drar mer bensin än en sdi men det är inte mycket, vi kör väll inte skoter för att det är så rackarns billigt?

har hört att varriatorbestyckningen är mer lyckad på 500 ss(Sant?)

o justja eftersom den heter 500ss så är den reggad som 500cc vilket betyder billigare försäkring
 

Doo

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.350
1
38
mellan 2.5 och 5 skulle jag tro.
när du har passerat 3.5l/mil så är det inte blandad körning.

500ss är helt klart roligare i orginalutförande än 600sdi.

Kolla insugsgummin väldigt noga oavsett vilken du kollar på.
 

portkingen

Medlem
22 dec 2011
36
0
1
Piteå
500ss en jävligt fin motor, har en summit 09 som drar ca 1.8 l milen blandad körning.... 2.5 l milen hårdkörning (endast puder uppförsbackar)! drar inte så mkt olja, inte mer än din 670..... mxz drar nog mindre eftersom den är kortare och mindre matta :)
 

portkingen

Medlem
22 dec 2011
36
0
1
Piteå
jo fan! 500ss varvar upp snabbare än en sdi, men sdi har längre slaglängd+insprut som gör att den får lite mera vrid! men knapp märkbart ;D
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag skulle påstå att 500ss motorn är den vridstarkare av de 2 motorerna, brukar vara så när man har samma volym i cylindern, men ena har en kortare slagläng och större kolvarea.

Sen att SDI'n har mer effekt kan väll vara för att den har ett högre varvtal. Bland annat.
Andra saker hjälper den att kunna jobba på det högre varvtalet, och därmed bli den effektstarkare motorn. På topp. Men vägen dit äre inte så säkert.

.. bara en utsvävning.
Större kolvarea vs. mindre kolvarea på samma volym = vridstarkare motor.
 
A

axelsson_vpg

500ss en jävligt fin motor, har en summit 09 som drar ca 1.8 l milen blandad körning.... 2.5 l milen hårdkörning (endast puder uppförsbackar)! drar inte så mkt olja, inte mer än din 670..... mxz drar nog mindre eftersom den är kortare och mindre matta :)
Haha tänk att de fortfarande finns folk som gillar att ljuga om sin förbrukning :)
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Haha tänk att de fortfarande finns folk som gillar att ljuga om sin förbrukning :)
är du full eller? jag tror inte han ljuger.
20 mil klarade jag mig på en tank i vintras, de två jag åkte med hade renegade 800 etek maskiner och vi höll väldigt högt tempo hela tiden endast ledkörning.
40 liter i en tank= 2 liter/mil
kör man mer blandat på krokig skogsled och på lite myrar sjunker nog förbrukningen lite till så 1,8L/Mil är nog inte helt omöjligt.
jag har aldrig kört min så billigt men jag tycker det är dumt att anklaga nån för att ljuga om en sån löjlig sak som bränsleförbrukning.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
är du full eller? jag tror inte han ljuger.
20 mil klarade jag mig på en tank i vintras, de två jag åkte med hade renegade 800 etek maskiner och vi höll väldigt högt tempo hela tiden endast ledkörning.
40 liter i en tank= 2 liter/mil
kör man mer blandat på krokig skogsled och på lite myrar sjunker nog förbrukningen lite till så 1,8L/Mil är nog inte helt omöjligt.
jag har aldrig kört min så billigt men jag tycker det är dumt att anklaga nån för att ljuga om en sån löjlig sak som bränsleförbrukning.
Men du kör ju inte en Summit? Eller hur?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Man har lärt sig med åren att definitionen av "hård körning" är väldigt olika mellan olika personer.
Vissa tycker att dom kört hårt då Summiten tagit 2.5 liter milen.
Andra skulle tycka att likadan körning är rena korvgrillarturen.
Alla har sin syn på vad "hård körning" är...
 

MallaN

Välkänd medlem
1 okt 2009
522
2
18
Gävle
Har också haft en TNT med 500SS'n. Håller med Portkingen, låg också på ca 1.8-2.5 liter milen. 2.5 vid puder. Däremot kan jag säga att den var inte var direkt snål på oljan istället.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har också haft en TNT med 500SS'n. Håller med Portkingen, låg också på ca 1.8-2.5 liter milen. 2.5 vid puder. Däremot kan jag säga att den var inte var direkt snål på oljan istället.
Fortfarande ingen Summit som portkingen sade sig ha...
 

DaGmarDasK

Välkänd medlem
11 apr 2010
564
1
18
falun
Men du kör ju inte en Summit? Eller hur?
nej MXZ a men fortfarande samma motor skillnaderna kan inte vara så stora förutom längden?

anyways jag är otroligt nöjd med min och den kommer få va kvar minst ett år till innan jag byter jag tror inte du kommer ångra dig om du köper en sån.
står det mellan en ss och en sdi för samma pengar tar du den som är i bäst skick, inga dåliga skotrar nån av dom.
 
Last edited:

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ja men de högre kammarna och längden på mattan är ju det som gör störst skillnad på förbrukningen!:p
Annan drevning leder även till högre förbrukning.

Hänger ni med hur jag tänker? Era maskiner kan nog dra så lite, men en summit drar märkbart mer. Om man inte har en mirakelmotor.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Ja men de högre kammarna och längden på mattan är ju det som gör störst skillnad på förbrukningen!:p
Annan drevning leder även till högre förbrukning.

Hänger ni med hur jag tänker? Era maskiner kan nog dra så lite, men en summit drar märkbart mer. Om man inte har en mirakelmotor.
Kör man en summit där den är tänkt för på endast 1.8-2.5liter milen så för står jag inte hur man lyckas. Eller så kör man bara i nerförsbacke...
Den bör dra närmare 5liter/milen eller mer om man ska ha kul :)