RENEGADE X-RS 900 Ace Turbo Vs Yamaha Sidewinder

Flipprs

Ny medlem
2 nov 2020
3
0
1
28
Östersund
Hej alla skoteråkare!

Jag och min flickvän står inför vårat första dyrskoter köp och har jäkligt svårt att bestämma oss.
Efter att ha tittat runt och pratat med skoteråkare har vi bestämt att det står mellan RENEGADE X-RS 900 Ace Turbo 28978och Yamaha Sidewinder28979.

Vi utgår alltid från led men vill inte känna oss hindrade av lös snö.
Skotern ska vara rolig att köra och ett garanterat adrenalinpåslag är viktigt.

Till beslutet hör våran skotersemester i slutet på mars då vi kommer åka från Strömsund upp till svenska toppen, därifrån till Treriksröset och sedan över norska ryggraden ner till riksgränsen, hemavan och sen hem till storåbränna. Ca 20 dagar och runt 250 mil åkning. Med det sagt är tillförlitligheten på skotern viktig, det är också viktigt att det är en maskin som blir rolig att köra genom all led men även alla utmaningar på vägen.
I År genomför vi resan på egen hand och lägger därför lite extra vikt vid att allt ska gå "lagomt" bra, jag menar några problem och fastkörningar hör till ;)

Jag har fått höra att Skidoon ska ha ett drygt gaslagg men inget turbolagg och tvärt om med Yamaha? Stämmer det verkligen på nya modeller ?
Jag har även hört att Sidewindern är betydligt tyngre att hantera än Renegadern. Både jag och tjejjen är av modell mindre och vill vara smidiga utan att bli helt slut på våra skotrar.
Yamahan har större motor, är det något jag kommer sakna efter en vinter med Renegadern eller är den fullt tillräcklig? Då jag kommer köpa i med garanti är inte motoroptimering aktuellt de första 3 åren iallfall.

Jag ser fram emot era råd och erfarenheter!
Mvh
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Angående kraften i motorn så har ju 900 ACE Turbo ändå 150+ hästkrafter, vilket för bara några år sedan var kring det som de absolut starkaste skotermotorerna hade, så jag tror absolut inte att ni kommer känna att det är för lite kraft i motorn. Givetvis så är ju Sidewindern ännu starkare, men den är i en helt annan liga än alla andra skotrar också.

Kommer ni att köra med varsin skoter eller är det tänkt att ni bägge två ska sitta på samma skoter? Kommer ni att hålla er på leder hela vägen eller kommer ni att behöva kunna ta er fram i lössnö också? Ska ni dra kälkar efter er?

Om ni tänkt er att sitta på samma skoter och även behöver ha framkomlighet i lössnö så hade jag också haft med Lynx Commander GT 900 ACE Turbo som alternativ, den har längre och bredare matta för att sitta mer bekvämt två på samt att den då också tar sig fram bättre i lössnö. Varken Sidewinder L-TX (som jag gissar är den ni kanske kollat på i och med att den är mest lik Renegade?) eller Ski-doo Renegade X-RS är några riktiga höjdare i lössnö om man ska sitta två på dem, speciellt inte om man kopplar på en kälke efter. Ensam så går det säkert ok om man kan hålla lite fart. Om ni tänkt er att hålla er på leder så är det förstås inga problem.
 

Flipprs

Ny medlem
2 nov 2020
3
0
1
28
Östersund
När du säger att sidewindern är en helt annan klass. Menar du just prestandamässigt eller generellt, de ligger ju i samma prisklass. Att skidoo ger dubbel garanti mot yamaha ger mig mycket förtroeende för dem. Samtigt har jag hört väldigt mycket gott om yamaha!

Vi åker på en skoter var och utan släde.
Rutten är inte klar i detalj ännu men vi kommer med allra största sannolikhet behöva ta oss igenom tuffare och lösa partier både frivilligt och ofrivilligt.

Precis, det var LTXen jag funderar på. Både ska enligt respektive varumärkes säljare vara de bästa crossovermaskinerna för oss. Kikade på commandern men den går bort som lite klumpig. Vi båda gillar att smattra led som bara den och att busa runt.
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Menar just prestandamässigt för motorn att det finns ingen annan tillverkare som har någon skoter med lika många hästkrafter, inte ens nära. Sen resten av skotern, chassie, fjädring etc. så finns det helt klart andra tillverkare och modeller som är lika bra eller bättre.

Okej, om ni åker på varsin skoter och utan kälke efter och vill ha tillförlitlighet och bra maskiner att köra långa sträckor (samt roliga att bomba led med) med så är det vettiga maskiner ni fått tips om. Man kan lägga till Lynx Xterrain RE Turbo också där om man vill, det är Lynx motsvarighet till Ski-doo Renegade X-RS 900 Ace Turbo kan man säga. Ev. något mer inriktad på att även kunna ta sig fram bra i lössnö än Renegade bara. Jag har tyvärr inte kört någon av de tre skotrarna så jag kan inte uttala mig om vilken som är bäst av de tre, men jag tror inte heller att någon av de tre är helt fel för det som ni tänkt er. Den enda referensen som jag har är en bekant som har en Ski-doo Renegade X-RS 900 Ace Turbo som han är riktigt nöjd med, men det är väl det. Förhoppningsvis finns någon annan här på forumet som har mer erfarenhet av de maskinerna.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Är det nya maskiner ni ska ha?

Kläm och känns på dom. Yamaha har ju lite A-C arv nu för tiden så är inte riktigt samma finish som förr. Och är det helt nya maskiner ni ska ha får man ju lite funktioner etc. i instrumentclustret på Ski-doo.

Att funka från A- B är det nog ingen större skillnad.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
49
Orsa
Även om jag tycker sidewindern är en fantastiskt rolig skoter att åka fort med, så ska du tänka på att man kan behöva övertala den ganska friskt för att den ska gå dit man vill om man nu skulle vilja vika av leden.
Och den tanke på att din bättre hälft är av modell mindre så skulle jag nog rekommendera att få prova en innan ett ev köp.
 

Flipprs

Ny medlem
2 nov 2020
3
0
1
28
Östersund
Tack för era svar!
Antingen 20 eller 21or har jag tänkt införskaffa. Vi har en del andra äldre skotrar i skoterstugan men vill införskaffa oss två nya skotrar då vi framöver kommer åka mer än tidigare.
Lynx Rave är favorit när jag ska smattra led eller busa på rullen.
Artic cat xf1100 för de mer bekväma turerna (rätt trött numera)
Hittade precis denna jämnförelse precis : https://snowmobile.se/duell-yamaha-vs-ski-doo/

Den gjorde det egentligen inte lättare att välja då det verkligen är två toppenmaskiner.
Tack Henrik för tippset med Xterrainen. Kollade in den på deras hemsidan och kommer med i min jämnförelse.
Jag ska försöka provköra alla skotrarna när säsongen är igång men just nu lutar det åt att det blir en maskin från BRP.
Dels pga deras generösa garantivilkor men även för att dem har gett mig ett mycket bättre bemötande.
När jag senast var och tittade på skotrar mailade jag både lokala yamahacenter och skidooförsäljaren och bad om offert av nyköp samt offert för hyra som längre provkörning.
Skidoo ringde upp dagen efter, Yamaha hörde inte av sig. Egentligen borde inte det enskilda bemötandet påverka mitt beslut så mycket, men det gör det. Framförallt när man vill köpa nytt.
Jag är ganska övertygad om att han deletade mitt mail och tänkte "dendär 25åringen har aldrig råd med nya skotrar" -.-

Fan va jag är taggad på ett riktigt lager snö och skoterpremiär !
 

Sneeuwscooter

Välkänd medlem
6 jan 2017
132
24
18
Nederländerna
elcomanagement.nl
Skidoo ringde upp dagen efter, Yamaha hörde inte av sig. Egentligen borde inte det enskilda bemötandet påverka mitt beslut så mycket, men det gör det. Framförallt när man vill köpa nytt.
Enskilda bemötandet påverka betyder faktiskt mycket. Speciellt om maskinerna är jämförbara. Eftersom en trevlig kontakt med garaget för garanti, underhåll och service är kanske ännu viktigare än vilken skoter du väljer.
Bättre lite mindre skoter, men bra underhåll och service, än den bästa skoter men ingen service och dåligt underhåll.
Verkar för mig.
 
Reactions: Flipprs

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Ska du köpa nytt är ju bemötande väldigt viktigt kan jag tycka. Framförallt om du ska bränna över 300mil per säsong, så oberoende av skoter du köper kommer du få köpa en hel del delar.
Att ha en bra relation till sin handlare då kan nog spara en mycket krångel.

Sen när du ska köra så pass långa körningar så kan du ju fundera på helheten. T.ex. med GPS, kommunikation etc. Och där är ju (tyvärr?) BRP mycket längre fram än Yamaha. Yamaha är ju ett chassie från 2012 med en fin motor i.
Personligen känns dom betydligt omodernare än en ny BRP eller Polaris för den delen. Det var ju typ mer teknik på Apex än Sidewindern. (Varför har dom inte EPS på ledmaskinerna t.ex? Ryms det inte?)

Många är ju inne på lössnö och friåkning, och då vill man ha så smidig och nedskalad maskin som möjligt. Men ska man mata mil på led, framförallt tillsammans med någon, så personligen känns dom här "gimmicksen" som BRP och Polaris kommit med som en rätt trevlig grej att ha.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Ska du köpa nytt är ju bemötande väldigt viktigt kan jag tycka. Framförallt om du ska bränna över 300mil per säsong, så oberoende av skoter du köper kommer du få köpa en hel del delar.
Att ha en bra relation till sin handlare då kan nog spara en mycket krångel.

Sen när du ska köra så pass långa körningar så kan du ju fundera på helheten. T.ex. med GPS, kommunikation etc. Och där är ju (tyvärr?) BRP mycket längre fram än Yamaha. Yamaha är ju ett chassie från 2012 med en fin motor i.
Personligen känns dom betydligt omodernare än en ny BRP eller Polaris för den delen. Det var ju typ mer teknik på Apex än Sidewindern. (Varför har dom inte EPS på ledmaskinerna t.ex? Ryms det inte?)

Många är ju inne på lössnö och friåkning, och då vill man ha så smidig och nedskalad maskin som möjligt. Men ska man mata mil på led, framförallt tillsammans med någon, så personligen känns dom här "gimmicksen" som BRP och Polaris kommit med som en rätt trevlig grej att ha.
Nu är det inte jag som ska köpa skotern, men så är det nog absolut.

Om man ska pressa 250 mil på 20 dagar är det nog rätt trevligt med olika gimmicks och inte en så nedskalad och smidig maskin som möjligt, GPS, kommunikation osv är nog väldigt trevligt att ha.

Jag vet inte, jag hade nog personligen köpt en maskin med lite mera teknik enbart för det är så pass trevligt när man ska köra så pass långt
 

Vesslan

Välkänd medlem
15 sept 2010
921
93
28
Även om jag tycker sidewindern är en fantastiskt rolig skoter att åka fort med, så ska du tänka på att man kan behöva övertala den ganska friskt för att den ska gå dit man vill om man nu skulle vilja vika av leden.
Och den tanke på att din bättre hälft är av modell mindre så skulle jag nog rekommendera att få prova en innan ett ev köp.
Fast läser man testet som TS länkade till är ju sidewindern betydligt lättare att hantera utanför leden än vad renegaden är, och en viss koll bör ju testpiloten ha.

Säger inte att sidewindern är rätt väg att gå för det, men ett råd till TS är att skicka ett mail med tydlig frågeställning till testpiloten som skrev artikeln och rådgöra. Handlar om en skaplig investering och en resa man vill kunna göra så bra som möjligt.
Sedan gör det ju inget om maskinen motsvarar krav och önskemål utöver 250mil på 20dgr. Säsongen är ju längre än så.
 
Last edited: