Remproblem? Vilka har vs vilka har inte?

Remproblem, Vilka har och vilka har inte?

  • Polaris 800 (rmk/sks) har problem

    Röster: 0 0,0%
  • Övriga maskiner har problem

    Röster: 0 0,0%

  • Totalt antal som röstat
    56

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
864
113
Stora Blåsjön
Hur länge ska en rem hålla för att det inte ska anses vara ett problem?
Sen är det väll sällan själva remmens fel, utan variator kalibreringen i förhållande till körstil.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Ja det är nog rätt olika vad man tycker. Men minst 50 mil i skog är väl godkänt? Om man nu inte misshandlar remmen överdrivet. Är uppe i 20 mil på min första rem nu. Boondocker 3900 ds.
 

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
En rem skall väl hålla åtminstone 200-300 mil för att anses vara godkänd.

Det här snacket med att ”alla drar rem”, ”20 mil är normalt”, ”det SKA kosta pengar” och andra dumheter handlar om att ”nyttiga idioter” försöker flytta fokus från bristfälliga konstruktioner och tillverkare som inte tar sitt ansvar.

En rem kostar mellan kanske tusenlappen och tre tusen kronor. Att det går flera remmar på en säsong är skandalöst uselt och ett bevis på att konsumenter är dumma i huvudet.

Och givetvis vet jag om att det kommer flera inlägg som påstår att jag har fel och att det beror på hur man kör och yadda yadda. Men dessvärre har de fel och vems ärenden de springer får de själva svara på.


3=6
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
864
113
Stora Blåsjön
Rullhjul har helt rätt. Vi som kör skoter är nog riktigt slut i huvudet.
Man kan ju alltid önska att en rem ska hålla 300mil, tyvärr är ju inte verkligheten där idag. På den tiden man bara åkte led och lite lättare friåkning så höll en rem ca 300-400 mil med original variatorer på en skidoo... man bytte snarare för att den började bli smal.
Idag håller dom ca 50-70mil för mig (original grejor i variatorerna håller väll ca 10-20mil och är så trötta så man kan somna bakom styret..), tjejens skoter som har samma saker i variatorerna som jag håller minst 4gg längre men så drar hennes skoter 1/2 så mycket soppa som min och även olja då. Vi kör ju på samma ställen så det måste ju vara något fel på mina maskiner, för något annat kan det ju inte vara...
Tillverkarna sätter ju medvetet i skit i variatorerna för att sälja remmar så är det ju bara, kan bara tänka mig vilken guldgruva det måste vara att sälja original remmar till skoters idag.
 

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
1
18
Kalix
Oftast kör jag bara 60 mil per år. En heldag klättring brukar inte bli mycket mer än 3-5mil så det är ju lite svårt å jämföra moy någon som kör mer led såklart. En rem per säsong är då helt aceptabelt för mig
 

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Lirar variatorerna bra ihop så håller remmarna, som Anders ”vesslan” westlin sa på facebook ”Tänkte att efter 217,5 mil att det var dags att låta 2018 Hardcore maskin få smaka på en ny rem!vet egentligen inte om det var nödvändigt men tänkte att det var dags! Tror jag monterar tebaks å byter vid 300 mila service”
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.065
864
113
Stora Blåsjön
Lirar variatorerna bra ihop så håller remmarna, som Anders ”vesslan” westlin sa på facebook ”Tänkte att efter 217,5 mil att det var dags att låta 2018 Hardcore maskin få smaka på en ny rem!vet egentligen inte om det var nödvändigt men tänkte att det var dags! Tror jag monterar tebaks å byter vid 300 mila service”
Är väll bara att gratulera att du har en "kompis" på facebook som kört rätt långt på en rem :)
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
Jag kör en pro rmk 600 2015 den har varit ganska snäll mot variator remmar. Den är variator kittad samt lite trimmad.
Kört drygt 200mil i skogen/fjället på den remmen som jag bytte idag pga att det börjat fransa i kanterna. Det tycker jag är acceptabelt. Får man byta en gång per år skulle jag inte heller klaga.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Lirar variatorerna bra ihop så håller remmarna,
Det är dagens sanning, stämmer helt och fullt.
Lirar variatorerna skapas det inte så mycket värme, och remmarna håller.
Att försöka ventilera bort värmen, ta fram nya remmar som klarar mer värme är bara försök att sminka över grundproblemen och är inte rätt väg att gå.

Tänk att den stora koncernen på tre bokstäver inte lyckats klura ut detta än...
 
Reactions: suregom

tothetop

Medlem
29 mar 2017
44
4
8
Sundsvall
Är väll bara att gratulera att du har en "kompis" på facebook som kört rätt långt på en rem :)
Saken är den att det är så väldigt många som har så svårt att svälja och förstå att Arctics mountain maskiner tar inte rem, dom har fått sina grejjer att lira bra ihop med team variatorerna. Att man sen inte behöver justera remmen någonsin och att det alltid är perfekt remspänning på -18 gör ju inte saken sämre.
 
Reactions: suregom

Rundvikarn

Välkänd medlem
Jag har aldrig ägt en skoter som varit såpass stark att den kunnat äta rem , exempelvis BR250 , Indy 440 eller MachZ har liksom inte förmågan att slita av remmar hur klantig man än varit i sina variatorkalibreringar MEN jag har heller inget minne av att de av mina bekanta som körde dunderkissar , storm eller V-max-4 hade några speciella remproblem ........

Min sexton år gamla RX-1 verkar tåla hur mycket tvärgasningar som helst från mitt 16-åriga barnbarn utan att ens smutsa ned motorrummet med remdamm , självklart är dagens maskiner piggare än den men de är ju samtidigt betydligt lättare och borde därför ha mindre tröghet att övervinna vid tvära gaspådrag ........
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.363
163
63
Offerdal, Jämtland
Frågeställaren verkar ju vara intresserad av lössnömaskiner och jag har ju märkt med åren att de lever ett annat liv. Nytron jag hade för några år sedan höll remmarna ganska exakt 500 mil på och det var med en hel del lössnökörning men med facit i hand så var det egentligen bara lättsam myrsurf. Sambons summit 800 har inga problem heller vare sig med eller utan variatorkit men det är även där mestadels myrsnurr och en del enklare skogskörning. Summit T3an jag hade hade jag en remsprängning på efter 150 mil och det var den enda dagen den gick lite mer avancerad lössnökörning i blötsnö och brant och jävligt. Massa omtag och en del långa fullgasrepor. Hade en snittförbrukning på nästan 6 liter milen den dagen på en 800 etec så det var en massa tumrunkande.
Har nu en summit 850 och den slog av första remmen vid 60 mil i ett fäste för variatorskyddet. Standardfel tydligen och det är åtgärdat nu. Körde en heldag ifjol som nog kan räknas som ganska krävande körning men det gick bra. Men förra veckan bytte jag helix och igår for en rem på den som hade gått ca 20 mil. Det lustiga var att det var ganska fin körning så just nu är jag lite fundersam om jag kanske har skapat ett problem...time will tell...så just nu vet jag inte vad jag ska rösta...850 som kanske har remproblem
 

chevelle66

Välkänd medlem
10 feb 2010
327
11
18
Rävvåla
Inte en rem än! kör på original rem på min sidewinder xtx 141 med steg 1 (226hk) köpte den flång ny 2018 och körde in den alltså motorn ! innan steg ett. Åker mestadels utanför leder vill till läggas Keep on Riding Yamaha🤟 PS kolla priset på en original rem till dom maskinerna och jämför med tilex den nya 850 med 3 bokstäver
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Summit 850 -17. Första 25 mil. (Åtgärdades med nerdrevning, shims och sealevel kit) andra 140 mil. Nuvarande runt 25 mil and still going.
 
Reactions: patric70