Remproblem? Vilka har vs vilka har inte?

Remproblem, Vilka har och vilka har inte?

• Polaris 800 (rmk/sks) har problem

Röster: 0 0,0%
  • Övriga maskiner har problem

Röster: 0 0,0%

• Totalt antal som röstat
    44

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.414
8
38
Stora Blåsjön
Hur länge ska en rem hålla för att det inte ska anses vara ett problem?
Sen är det väll sällan själva remmens fel, utan variator kalibreringen i förhållande till körstil.

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
0
16
Kalix
Ja det är nog rätt olika vad man tycker. Men minst 50 mil i skog är väl godkänt? Om man nu inte misshandlar remmen överdrivet. Är uppe i 20 mil på min första rem nu. Boondocker 3900 ds.

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.965
0
36
Luleå
En rem skall väl hålla åtminstone 200-300 mil för att anses vara godkänd.

Det här snacket med att ”alla drar rem”, ”20 mil är normalt”, ”det SKA kosta pengar” och andra dumheter handlar om att ”nyttiga idioter” försöker flytta fokus från bristfälliga konstruktioner och tillverkare som inte tar sitt ansvar.

En rem kostar mellan kanske tusenlappen och tre tusen kronor. Att det går flera remmar på en säsong är skandalöst uselt och ett bevis på att konsumenter är dumma i huvudet.

Och givetvis vet jag om att det kommer flera inlägg som påstår att jag har fel och att det beror på hur man kör och yadda yadda. Men dessvärre har de fel och vems ärenden de springer får de själva svara på.

3=6

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.414
8
38
Stora Blåsjön
Rullhjul har helt rätt. Vi som kör skoter är nog riktigt slut i huvudet.
Man kan ju alltid önska att en rem ska hålla 300mil, tyvärr är ju inte verkligheten där idag. På den tiden man bara åkte led och lite lättare friåkning så höll en rem ca 300-400 mil med original variatorer på en skidoo... man bytte snarare för att den började bli smal.
Idag håller dom ca 50-70mil för mig (original grejor i variatorerna håller väll ca 10-20mil och är så trötta så man kan somna bakom styret..), tjejens skoter som har samma saker i variatorerna som jag håller minst 4gg längre men så drar hennes skoter 1/2 så mycket soppa som min och även olja då. Vi kör ju på samma ställen så det måste ju vara något fel på mina maskiner, för något annat kan det ju inte vara...
Tillverkarna sätter ju medvetet i skit i variatorerna för att sälja remmar så är det ju bara, kan bara tänka mig vilken guldgruva det måste vara att sälja original remmar till skoters idag.

asteken

Välkänd medlem
31 aug 2014
233
0
16
Kalix
Oftast kör jag bara 60 mil per år. En heldag klättring brukar inte bli mycket mer än 3-5mil så det är ju lite svårt å jämföra moy någon som kör mer led såklart. En rem per säsong är då helt aceptabelt för mig

29 mar 2017
28
0
1
Kalix
Lirar variatorerna bra ihop så håller remmarna, som Anders ”vesslan” westlin sa på facebook ”Tänkte att efter 217,5 mil att det var dags att låta 2018 Hardcore maskin få smaka på en ny rem!vet egentligen inte om det var nödvändigt men tänkte att det var dags! Tror jag monterar tebaks å byter vid 300 mila service”

asker

Välkänd medlem
9 jan 2005
12.414
8
38
Stora Blåsjön
Lirar variatorerna bra ihop så håller remmarna, som Anders ”vesslan” westlin sa på facebook ”Tänkte att efter 217,5 mil att det var dags att låta 2018 Hardcore maskin få smaka på en ny rem!vet egentligen inte om det var nödvändigt men tänkte att det var dags! Tror jag monterar tebaks å byter vid 300 mila service”
Är väll bara att gratulera att du har en "kompis" på facebook som kört rätt långt på en rem :)

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
492
1
18
Umeå
Jag kör en pro rmk 600 2015 den har varit ganska snäll mot variator remmar. Den är variator kittad samt lite trimmad.
Kört drygt 200mil i skogen/fjället på den remmen som jag bytte idag pga att det börjat fransa i kanterna. Det tycker jag är acceptabelt. Får man byta en gång per år skulle jag inte heller klaga.

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
2
0
Grängesberg
Lirar variatorerna bra ihop så håller remmarna,
Det är dagens sanning, stämmer helt och fullt.
Lirar variatorerna skapas det inte så mycket värme, och remmarna håller.
Att försöka ventilera bort värmen, ta fram nya remmar som klarar mer värme är bara försök att sminka över grundproblemen och är inte rätt väg att gå.

Tänk att den stora koncernen på tre bokstäver inte lyckats klura ut detta än...

29 mar 2017
28
0
1
Kalix
Är väll bara att gratulera att du har en "kompis" på facebook som kört rätt långt på en rem :)
Saken är den att det är så väldigt många som har så svårt att svälja och förstå att Arctics mountain maskiner tar inte rem, dom har fått sina grejjer att lira bra ihop med team variatorerna. Att man sen inte behöver justera remmen någonsin och att det alltid är perfekt remspänning på -18 gör ju inte saken sämre.