Regskylt på snöskoter

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Hejsan.!
Finns det några som har fått böter för att ha haft sin skylt på fel plats.?
Berätta gärna hur det gick till och vad blev påföljden.

Det finns nämligen en lag angående skyltar och dess placering.

7kap. Följder av registreringen.
Registreringsskyltar -allmänna bestämmelser

Prata med transportstyrelsen och begär en kopia av detta.

//Magnus.
 
Last edited:

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Har för mig att jag har hört nånstans att böteslappen ligger på 1800.. Detta är då inte 100% säkert om ens 50... Nån kan säkert rätta mig.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag har kört motorcykel med en skylt som man inte ens med god vilja kunnat säga vara synlig bakifrån (fäst den på dämparen under tailen). Blev stoppad ofta på den tiden och fick mängder av böter för det ena och det andra, men aldrig för skylten. Jag ljög helt sonika och sa att den var besiktigad med skylten på det viset. Blev stoppad i vintras, på snöskoter, med en skylt (klistermärkestypen) som delvis är monterad under original stripe/klibba. Gjorde likadant, sa att den varit så sedan ny. Och att återförsäljaren måste ha fått det godkänt (ingen lögn denna gång) och jag blev släppt utan böter. Så min erfarenhet är att polisen inte är svinhårda så länge man inte kör omkring med skylten i handskfacket.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Har för mig att jag har hört nånstans att böteslappen ligger på 1800.. Detta är då inte 100% säkert om ens 50... Nån kan säkert rätta mig.

1500:- kostar det.

Samma pris om du helt saknar skylt eller om du har placerat den på bandtunneln.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Brottskod 620A: =Ingen registreringsskylt. Böter 1500:-
Brottskod 621A: =Dåld, oläsbar. Böter 1500:-
Detta enligt det senaste dokumentet Polisen har på sin hemsida. (Utfärdat 2011-09-01).

Fel plats får väl vara synonymt med "dold" enligt kod 621A, då det med dold menas att skylten ej är lätt avläsbar under färd.

Lite trixigt det där. I fordonsförordningen står det att terrängskoter ska ha registreringsskylt placerad framtill på fordonet och lätt avläsbar. Sedan mitten 90-tal, kanske ännu tidigare har skotrarnas design omöjliggjort riktigt bra placering. Det är allt från luftintag på huvar/kåpor och själva frontens lutning som omöjliggjör det. Det finns helt enkelt inte plats.

Jag har min skylt placerad längst ner innanför rutan, perfekt avläsbar från helikopter men inte rakt framifrån. Visst, jag KAN klistra den på utsidan av rutan för lite bättre läsvinkel för ordningsmakten, men då jag har tre olika rutor jag efter behov/humör brukar skifta mellan så måste jag också kosta på tre skyltar. Dessutom blir ju skyltarna då snabbt utslitna/oläsbara om man ofta kör i lite snårig terräng. Andra har skylten på sidan av tunneln.
Det finns absolut riktiga surskallar till poliser som kommer viftande med böteshäftet oavsett den montering jag har eller tunnelplacering. Men jag TROR att det är väldigt enkelt att vid överklagan få rätt.

Nu är iaf bötesbeloppet klarlagt, så nu får någon som blivit bötfälld kliva fram och berätta hur han/hon lyckats i argumentationen med Sheriffen.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk
 

KalleH

Aktiv medlem
19 dec 2007
84
0
6
Gällivare
Det var ju en artikel om det här i Snowrider för nåt år sen, där det var en som fick böter för att konstpeln tyckte att den var felplacerad. Han hade den monterad strax nedanför rutan på sidan(som Polisen själva har på sina skotrar) men dom hade surrat om att man ska se den när man står i en rak linje framför den vilket det inte står något om på transportstyrelsen iaf.
Han överklagde ju såklart men vet inte hur det gick med den.
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
på både min och farsan indys sitter skylten på tunneln orginal så kan man få böter för det
Mja, original och original. Det beror väl så på vilken verkstad och mekaniker som klistrar dit lappen. När jag tittar på din profil ser jag att du har äldre skotrar och jag vill minnas att när skotrar blev registreringspliktiga, någon gång på 70-talet väl? monterades plåtarna nästan med automatik på tunneln. Tror att det oftast berodde på att huvarna, som var i glasfiber, sprack efter ett tag om man borrade och skruvade fast regskylten där. (På den tiden var ju skyltarna fullstora, alltså samma storlek som på bilar).
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
på både min och farsan indys sitter skylten på tunneln orginal så kan man få böter för det

Ja.

Skylten ska sitta fram och vara väl synlig.

Åker ni upp i fjällvärlden under påsklov, sportlov etc. och träffar på polisen så kommer ni annars mest troligt få böter.

Slätabjörnen: skylten blir repig pga kvistar?!?

Tror du på de själv?
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
7 § En registreringsskylt skall placeras såväl framtill som baktill på en bil, framtill på en traktor, ett motorredskap och ett terrängmotorfordon samt baktill på en motorcykel, en moped klass I och ett släpfordon.
Om det medför en avsevärd olägenhet att ha skylten framtill på en traktor, ett motorredskap eller en terrängskoter eller baktill på ett släpfordon, som dras av en traktor eller ett motorredskap, får den placeras på någon annan lämplig plats.
8 § Registreringsskyltarna ska vara väl synliga och hållas i sådant skick att de lätt kan avläsas. Under färd får last eller annat inte placeras så att skyltarna inte går att avläsa.
Vad som sägs i första stycket gäller inte när en bil används i väghållningsarbete eller liknande arbete och den ena skylten skyms av ett redskap som används i arbetet.
På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om den närmare utformningen av skyltar enligt denna förordning. Förordning (2009:936).
Vidgren visst ser du att det står att om det medför en AVSEVÄRD OLÄGENHET att ha skylten framtill
på en terrängskoter får den placeras på annan lämplig plats.

Alltså får dom inte bötfälla en person som har skylten på bandtunneln.
Det sa dom till mej på transportstyrelsen.

Det värsta i den här kråksången är att poliserna gör egna bedömningar utan att ha ett lagstöd för det dom säger.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
Vidgren visst ser du att det står att om det medför en AVSEVÄRD OLÄGENHET att ha skylten framtill
på en terrängskoter får den placeras på annan lämplig plats.

Alltså får dom inte bötfälla en person som har skylten på bandtunneln.
Det sa dom till mej på transportstyrelsen.

Det värsta i den här kråksången är att poliserna gör egna bedömningar utan att ha ett lagstöd för det dom säger.
och ska då vara VÄL synlig. det är den inte om den sitter på tunneln kring dina ben
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Du menar att dom ska se skylten när man är ute och kör eller ;)
Lycka till att se en skylt som sitter fram när huven ser ut som den gör, dom kollar ju inte
på skylten förrän du står stilla eller hur ?

Så skylten är alltid väl synlig när fordonet står stilla och inte hoppar uppåner på en
led.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Ja gör som ni vill. Vill ni få er sak prövad i tingsrätten så lycka till.

Jag säger bara som det är.

Väl synlig framifrån annars får ni böter. OAVSETT HUR MKT CAPSLOCK DU ANVÄNDER no more 2 stroke.

Avsevärd olägenhet är en intressant mening. Du tror väl inte att en avsevärd olägenhet är:

1: den är coolare utan
2: jag måste kunna byta ruta
3: jag skulle montera den men alla mina kompisar sa att jag kunde montera den under dynan för det har dom läst på flashback.

Montera dit skiten bara.
 

No more 2 stroke

Aktiv medlem
4 mar 2012
52
1
1
Lycksele
Ja gör som ni vill. Vill ni få er sak prövad i tingsrätten så lycka till.

Jag säger bara som det är.

Väl synlig framifrån annars får ni böter. OAVSETT HUR MKT CAPSLOCK DU ANVÄNDER no more 2 stroke.

Avsevärd olägenhet är en intressant mening. Du tror väl inte att en avsevärd olägenhet är:

1: den är coolare utan
2: jag måste kunna byta ruta
3: jag skulle montera den men alla mina kompisar sa att jag kunde montera den under dynan för det har dom läst på flashback.

Montera dit skiten bara.
Det var inte meningen att du skulle ta det på de viset!
Vad betyder olägenhet?
Det handlar inte om att det ska vara fränt eller något sådant utan vad är det som gäller kring våra snöskotrar?
Allt kan ju inte vara godtyckligt eller.
 

Gabbe1

Välkänd medlem
6 nov 2011
1.601
21
38
Ö-vik
Jag är ingen jurist men jag tror att Vidgren är inne på rätt spår.
Jag tror inte att du kan få rätt i att hävda att det är en avsevärd olägenhet att klistra fast den där lilla skylten på huven eller rutan. Att du tvingas klistra den rätt över en original dekal och att det ser fördjävligt ut är knappast anledningar som rättfärdigar en annan placering.

Om enda alternativet är att sätta den rätt över lyset, ja då kanske vi börjar prata avsevärd olägenhet och då kanske du kan få börja leta efter näst bästa stället att sätta den på.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
Ja.

Skylten ska sitta fram och vara väl synlig.

Åker ni upp i fjällvärlden under påsklov, sportlov etc. och träffar på polisen så kommer ni annars mest troligt få böter.

Slätabjörnen: skylten blir repig pga kvistar?!?

Tror du på de själv?
Nyare skotrar har du den där klisterlappen och ja den förstörs av kvistar. Tror du inte på det själv så flytta dig från leden..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.084
886
113
Stora Blåsjön
Nyare skotrar har du den där klisterlappen och ja den förstörs av kvistar. Tror du inte på det själv så flytta dig från leden..
Visst blir den repig och så men det är inte ett problem, håller lätt 2-3 säsonger utan att bli oläsbar. Blir inte värre än något annat som sitter på skotern och regskylten är nog det billigaste dekalen man har på skotern.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Man behöver inte mycket till ruta för att det ska rymmas en klisterskylt. Gick då utmärkt på den lågrutan min Scandibeast kom med. Måste man med djävulens våld matcha rutan mot den för dagen gällande kalsongfärgen får man väl helt enkelt köpa fler skyltar. Dom är inte särskilt dyra.