Regskylt på snöskoter

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Man blir ju nojjig av den här tråden, har min "rep tåliga" skylt längst fram på proclimben på undre delen av luftburken och blivit stoppad ett par ggr utan att fått klagomål men nu har det trillat bort ett hörn, men det tog 2min beställa en ny och 90:- få hem den i brevlådan så varför tjafsa, bara se till ha skylten rätt placerad så vi skoteråkare inte får ännu sämre rykte....

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Då lagen är skriven på ett sådant sätt att det blir lite av en tolkningsfråga - "väl synlig framifrån" så är det väl bara att försöka placera den på bästa sätt utifrån ens tolkning av det. Känner man att man kanske sätter den i "gråzon" (eller medvetet helt fel, på tunneln t.ex.) så gör det, men lägg in i budget att det kan komma att kosta 1 500kr vilket är ungefär vad som lagts på Monsterklibbor i år (samt var medveten om att man aktivt försämrat skoteråkarnas redan dåliga rykte = kass).

Lika mycket som det är en tolkning från vår sida är det en tolkning från polisens sida när du väl blir stoppad. Då spelar ju även saker in som varför du blev stoppad (rutinkontroll eller att du hoppade över riksvägen), om polisen i fråga druckit sitt morgonkaffe eller fryser om fötterna samt ens allmänna attityd gentemot tjänstemannen.

Vi har i flera år satt regplåten på höger sida fram på sidokåpan så att den syns framifrån om det är en poliskontroll. Blivit stoppade med detta utan några som helst kommentarer, men det kan ju som sagt även bero på vem polisen är och hans/hennes dagsform.

*Edit, bild på hur vi i vårt gäng haft dem de senaste 2 åren*

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Precis som Leafo beskriver så vill jag understryka att det ÄR en tolkningsfråga.

Ställde mig själv frågan när jag satte ihop min 1100T, efter åtaliga omlackeringar och byte av plaster för att få färgkombinationen att lira (så att jag skulle få skotern så snygg som möjligt, nörd?) så kom jag till placeringen av denna förbannade regskylt.

Lider du (liksom jag) av att den förstör utseendet på maskinen så skulle jag sätta den precis där Leafo visade.
Men och andra sidan, med en maskin som är utrustad med xenon och 240 pollar som gärna talade om vars dom befann sig, så övervägde jag att klistra den framtill på nosen bara för att dom inte ska börja gräva på just den detaljen.

Det jag ville komma till är att i paragrafen lyder att det skulle kunna vara en "avsevärd olägenhet" att ha skylten synlig framifrån, tänk dig själv om du lagt ner tid och en relevant stor summa pengar på att få skotern till din egen diamant, och så måste du kladda dit en regskylt.
Kan låta fåfängt, javisst. Men det är också en tolkningsfråga.

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Det jag ville komma till är att i paragrafen lyder att det skulle kunna vara en "avsevärd olägenhet" att ha skylten synlig framifrån, tänk dig själv om du lagt ner tid och en relevant stor summa pengar på att få skotern till din egen diamant, och så måste du kladda dit en regskylt.
Kan låta fåfängt, javisst. Men det är också en tolkningsfråga.
Lagtexten syftar inte till att du tycker att det är besvärligt att förstöra utseendet med en skylt. Den syftar snarare på att skotern kan vara så konstruerad att ett skyltmontage är omöjligt. Eller att du kanske har monterat redskap, tex plog eller snöslunga som gör det olämpligt att ha skylten fram.

Knacket

Välkänd medlem
22 jul 2012
744
0
16
Skellefteå
Lagtexten syftar inte till att du tycker att det är besvärligt att förstöra utseendet med en skylt. Den syftar snarare på att skotern kan vara så konstruerad att ett skyltmontage är omöjligt. Eller att du kanske har monterat redskap, tex plog eller snöslunga som gör det olämpligt att ha skylten fram.
Då skotern är helhets godkänd så får man val inte göra en påbyggnad i den kalibern.
Säger inte om det, men gränsen ska ju dras någonstans.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.557
424
83
Malå/Adak
Du kan känna dej helt övertygad om att dom med uttrycket "avsevärd olägenhet" inte menar att du helst inte vill klistra en skylt på din nya regnbågsfärgade huv.
Problemet med skyltmontaget ska vara av arten "det är jä___t helt omöjligt rent tekniskt att överhuvudtaget få fast den på ett bra ställe" för att du ska vara säker, och du kan fortfarande räkna med att få dikutera om du möter en nitisk tusse batong.
Vilken tolkning DU gör är oväsentligt och du kan känna dej säker på att få poliser delar din inställning till dina nymålade plastbitar.

andymannen_no1

Välkänd medlem
9 mar 2009
510
3
16
Östersund
Min förra skoter (en XP) var totalt mattsvart... Alltså ALLT! All plast, tunnel, handtagsskydd, bukskydd bågar, skidor, styrhöjaren, alltså precis allt! Och så ska man kleta dit den där vita regskylten fram på nånstans... Först körde jag utan regskylt, kom på att det är ju dumt när man åker på ställen ibland där polisen faktiskt är relativt ofta... Satte på en regskylt fram på huven, störde mig på det varje gång jag tittade på skotern och funderade på hur fan jag skulle lösa det... "jag tonar den!" tänkte jag! drog på svart röktonad film över skylten och det blev genast bättre, regnumret syntes men den var inte en kritvit blaffa på min annars helsvarta skoter längre... Blev faktiskt stoppad en gång och polisen kollade regnumret men sa ingenting om att den var tonad. Jag vet att jag hade bara tur att det var "rätt" poliser, och det var endast av utseendemässiga skäl jag gjorde det. Men samtidigt drar du bort toningen på 2 sekunder om det skulle behövas när man är ute och åker också....Bara ett litet tips då röktoning finns i alla möjliga färger om man vill ha skylten på, men tycker att den ska smälta in lite bättre i looken på skotern :)

pol.aris

Aktiv medlem
19 feb 2010
96
2
6
sorsele
blev stoppad för något år sedan då utan regskylt, självklart frågade de om den men de godtog min ursäkt om att den satt hemma på rutan efter att jag snabbt plockat fram regbeviset och skrapat fram chassienummret på tunneln bakom all snö. Möter man rätt poliser och självklart är trevlig och medgörlig så tror jag att i de flesta fall så slipper man boten. men det är ju givetvis dumt att köra utan då den inte kostar mer än en middag ute.

Reactions: Snögubben123