RE eller Dragon?

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Funderar emellan en re 600-08a eller en dragon 700 -08a va kan man förvänta sej av dom två maskinerna?
800 cc modellerna av dom båda e ju inte helt problemfri i den årgången.
Verkar va roligaste skotrarna i den prisklassen.

Nån som åkt båda?
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag har inte kört någon Dragon 700, men 600:an räcker långt! Några strån vassare än Rotax 600:an i min mening,
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
382
83
Malå/Adak
Korta draken går riktigt fint, blev en kanonmotor när dom bara uppdaterat den några ggr, Switchback-eländena har otroligt mysko chassie/boggiinfästning så dom gillar jag inte alls, (hade en SB 700 -08 när den var ny).
Tyvärr har -08orna konstiga dämpare, AIR 2,0 fram och Ryde FX med plastskiljekolv i boggin, så på den punkten är Lynxen bättre, men när det gäller motorn är Lynxen tvåa med marginal.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Polaris 700 lär vara rejält mkt törstigare än lynx 600 dock. Polaris gillar bensin.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Vidgren: Lär eller Är? Stor skillnade på fakta och godtyckligt gissande;)

Polaris 700 motor är dock ritkigt fin. Mer kan jag inte säga om modellerna:p
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
blev int dragon700 årets ledskoter -07?
Ja d e ju inte viktigt just nu men.
Ja gilla ju lynx men e sugen på en polaris,o d ska va en polaris me 700motor.

Dom är väl rätt lika o ta sej fram ospårat? lr e det lättare o bryta i re`n?

Hur lojj e en lynx 600sdi mot re`n tro?

Tack för tips hittills iaf:ciao:
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
382
83
Malå/Adak
Nu hade jag min -08 700 bara ett år när den var sprillans ny och den programuppatering som kom på våren -08 var bra. Skilde bara några enstaka liter på en hel dags körning mellan min 700a och polarens 600SDI. Dämparna är ett litet minus dock.

Många Doo -08 SDI 600or var flipperspel i elektroniken då kabelstamen var mexikansktillverkad. En del Doo SDI, (vet inte om Lynxarna hade samma problem) åt dessutom EGT-sensorer på löpande band men det kanske dom fixat till sen dess.

RE 600an är rejält törstig och kortlynxarna är tämligen odugliga i lössnön, har inte kört kort Poo 700, min var en SB.

Glöm inte bort Poo 600, dessa 600or går som kulor och krut och hittar du rätt modell har dom bra foxdämpare runt om
Som denna t.ex http://www.blocket.se/kalix/Polaris_600_IQ_CFI__07_Mycket_fin__42248935.htm?ca=2&w=3

Inte lätt att välja, det finns plus och minus hos alla =)
 
Last edited:

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Tack för infon så långt. Lättare o välja?.......nää :)

Alltså det e ju svårt o titta bara på bränsleförbrukningen när man ha roligt,haft lynx 700 o 800,dom ha dragit relativt lite,runt 3l/milen, men gått som fan.tror ingen av dom tidigare nämda drar mer!?

Dom ha inte varit dålig i snön heller för o varit kortbandare,enligt mina krav och verkliga jämförelser me liknande slädar,även nyare,trots gamla körställningen.

Men det e ju som sagt dax o förnya sej lite utan att bli helt skinnad o det känns som det står mellan dom 2 :ciao:
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
För att förtydliga lite så drog min Rotax 700 -01 mellan 4 och 5.
Det gjorde även 600 Cfi:n
Och Rmk: med för den delen.

Har man kul så drar dom mycket allihopa.
På led går samtliga givetvis mycket billigare.
 

Hence84

Välkänd medlem
25 sept 2011
408
2
16
Luleå
Har själv köpt en Dragon 700cfi -07 som min första skoter. Valde den efter att ha efterforskat en hel del och av många blivit rekommenderad att satsa på en maskin med den motorn. Den ska vara hållbar och ha rejält med klipp, en av Polaris mest lyckade motorer. Jag har kört skotern som minst på 1.6 L/mil vid inspirerad ledkörning, men oftast ligger man en bra bit över det. Över 3 L/mil har jag bara varit enstaka gång. Drar inte så farligt med sås tycker jag ändå.
Tycker skotern är väldigt lättburkad och extremt rolig, har kört 80% ospårat där hälften av mina 100 mil varit i fjällen och hälften nere i kusten. På myrar och liknande är den väldigt rolig, perfekt att kasta omkring med och busa.
I fjällen märkte jag att min 32mm ripsaw inte räckte långt så till iår är en 44as backcoutry på väg in så tar jag mig lite bättre uppför, men uppför är inte en stark sida, ingen mountain direkt =)

Problem jag haft var med voltregulatorn som gav upp, ett vanligt fel på dessa maskiner, kostade 2000 kr att byta och var väldigt enkelt. Tog 10 minuter att byta den.
Primärvariatorfjädern gick av den med, vet inte hur vanligt detta är. 300 kr och en halvtimme om man inte gjort det förr.

Rekommenderar verkligen denna maskin.
Har tidigare nästan enbart kört hyrmaskin (om man inte räknar arbetsskotrarna från min barndom).
Nytro, Lynx RE 600, Ski-doo REV samt Pro RMK.
Gillar denna bättre än alla utom Pro RMKn ;)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vidgren: Lär eller Är? Stor skillnade på fakta och godtyckligt gissande;)

Polaris 700 motor är dock ritkigt fin. Mer kan jag inte säga om modellerna:p
Empiri !

Inte godtyckligt.

Finns det en Polaris med i gänget så drar den mest.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.469
382
83
Malå/Adak
Empiri !

Inte godtyckligt.

Finns det en Polaris med i gänget så drar den mest.


Finns knappt någon kort Modern skoter som drar mer än en RE 600, polaren har haft två olika -07 RE och dom är snudd på omöjliga att köra under 3L/mil. Han körde soppatorsk efter 7 mil en gång......
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.094
895
113
Stora Blåsjön
Empiri !

Inte godtyckligt.

Finns det en Polaris med i gänget så drar den mest.
Haha det är nog faktisk sant.. en skoter drar inte så mycket bensin i botten av en ravin :) Så det är klart att polarisen drar mest soppa.

Och efter säsongen så har faktisk en 2012as freeride 800 rekordet i högst soppförbrukning, håller man bara stum gas så är det den som har mest hästar som drar mest sås, det är enkel fysik.
 
Last edited:

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Soppan är en liten del av alla utgifter man har med skoter så på en nyare tycker jag inte att soppaförbrukningen spelar så stor roll.

Köper man däremot en skoter för 30.000 man tjänat ihop själv (typ ungdomar) så har det lite större betydelse.

Brp (som anses snålast) och då framförallt SDI och E-tech drar extremt lite soppa då man kör försiktigt upp till mellanregister.

Precis som Asker säger så är skillnaden obefintlig om man håller stumt.
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Drar mej till minnes att det va en viss re600 som alltid hade slut på sås först ett par turer som den va me. Blir inte en sånn va d känns,hellre en sdi 600 lynx då.fast dom e lite tamare.
Men det svänger mest över åt dragon,ja gilla 700 motorer.mindre fel än 800 o mer vrid än 600.

Tack för alla sjyssta svar :)
 

björne76

Välkänd medlem
16 nov 2007
294
0
16
Nu velar man igen....xtrim 800 -06 ha ja tänkt på istället för en re600. Dragon finns kvar som ett av valen än.
Hur brutaltung kan en sån kännas då? bra i snön me orginalmattan?siktar på en nyrenoverad så klart.

Erfarenheter?