Rassel i variator under 2000rpm.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
hej, har en fundering då under ca 1800-2000 varv så "rasslar" det i variatorn. försvinner helt över det varvet och låter ingenting under körning, går bra också.
normalt eller är det något som blir slitet?
Mxz Rev 800 03a.

Tack på förhand// Daniel

snödräparn

Välkänd medlem
26 sept 2007
1.002
4
38
53
Boden
Den sitter ju fast utav bara den på vevaxelns kona,men innehållet i variatorn rasslar om bulten sitter löst. Tystnar när man varvar upp motorn pga centrifugalkraften.

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
okej hur kontrollerar jag att den inte sitter löst lämpligast då?, förra ägaren sade nått om viktarmarna han? att de var de som rasslade?

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.561
426
83
Malå/Adak
Den är gängad åt rätt håll.
På äldre Rotax/TRA-variatorer hände det att splinesen mellan ytterskiva och centrumaxel nöttes upp, väldigt vanligt på tex 583/643 och 670, men det kan ju ha hänt på din också. (det är anledningen till att man inte ska ha för låg tomgång på dessa skotrar, det skallrar sönder/nöts upp fortare då)

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
okej måste man bort med variatorn för att kolla det eller? kan man inte ställa upp tomgången, till typ 2000 så att den inte rasslar, eller är det något som måste åtgärdas. kan inte vara viktarmarna som förra ägaren pratade om då?

l0nnman

Välkänd medlem
28 nov 2010
274
0
16
Hudiksvall, Sweden
jag har varit och kollar nu, muttern verkar sitta åt iaf, men förra ägaren sade att det var viktarmarna som låg och rasslade, och kollar jag in i variatorn så är ju viktarmarna lös, dom slungas väl ut av centrifugalkraften?
antar att det är dem som låter, kan det stämma?

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Dom ska svingas men sådär jävla illa ska de inte låta haha... det kommer med 90% ifrån primären, riv isär den och kontrollera att allt ser bra ut, sådär ska de inte låta, du är nära haveri hehe

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Öppna upp primären och kolla hur spåren där glidklackarna löper ser ut..
Är spåren nötta lever det skithus..
Min t.r.a är uppnött där och den rasslar högt som fan, mycket högre än motorljudet.. men bara på tomgång, varvar man upp
så tystnar det eftersom variatorn åker ihop och glidklackarna hamnar längre ut i spåren där det är mindre nött..

Low_profile

Aktiv medlem
30 nov 2010
76
0
6
Ume
Nädå, en tra är busenkel, det som lossnar är glidklackarna när du drar isär den, men du ser hur och var dom ska sitta..