Rötägg på skoter

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Vilket tyder på att du missat grundregeln då det kommer till snöskoteråkning. Kör ALDRIG fortare än att du kan stanna på sträckan du ser, och det gäller även kurvor. För det kan lika gärna vara någon som varit tvungen att stanna längs leden istället för att det är en häst. Kan du inte stanna för en häst kan du troligtvis inte stanna för en skoter/pulka/barn/annat heller.



Får be om ursäkt för OT. Men sådana där ursäkter tål jag inte.
Jag syftade inte på mig utan på dessa "dårar" med flera som har svårt att hålla hastigheten eftersom det var dessa som tråden ursprungligen handlade om.. :) Missuppfattades det så, så får jag be om ursäkt. Var ju bra att du uppmärksammade det så jag kunde ändra det.. tackar! Har ändrat det nu så det INTE finns någon risk att det ska missuppfattas igen.
 
Last edited:

PatrickS1

Semi PRO sledder
5 okt 2006
31
0
0
Västernorrland
hem.bredband.net
Man får använda vanligt folkvett och tänka sig in i ryttarens situation. Visst är det så att man kan sitta på en maskin med 150hk+ och ha det bra, dessa "hästar" släpper man loss när man själv känner för det... Ryttaren däremot sitter på 500kg muskelmassa som har en hjärna stor som en valnöt... och är i många fall "jäkligt" svår att hantera
 

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.518
33
48
Klart som tusan att man visar respekt, både till hästar och alla andra.

Vi som kör skoter själva måste våga ta tag i buset när vi ser det.

Varje gång, och förklara att dom inte bara saboterar för sig själva utan för alla andra skoteråkare också!
 

HerrSjögren

Välkänd medlem
17 nov 2006
452
0
16
Sundsvall/ Matfors
nu säger alla att hästarna går på skoterleden .. men det var inte det hästägare sa han/hon sa att dom kom efter ridstigen.

det tycker jag är för j*vla dålig stil att komma i hög hastighet där.. det är sånt som förstör för oss skoteråkare. men kommer man på skoterleden och det är en häst där så stannar jag och stänger av , låter hästen gå förbi..

så tycker både att hästägare och skoteråkare ska lära sig att hålla sig till sin led/ stig
 

ski-dooer

Välkänd medlem
21 nov 2006
212
0
16
jämtland
Måste skriva av mig lite jag me för detta ämne är verkligen nåt som berör de flesta nån gång.. Jag tycker också de är självklart att man inte ska köra skoter på häststigar om man inte är tvungen och även vice versa.. det jag inte förstår är varför hästägare absolut måste ge sig ut på bilvägar och dylikt... en bekant till mig rider mycke och beklagar sig för bilförare som kör för fort förbi osv, och visst det är förjävligt men det är verkligheten så varför inte undvika vägar där motorfordon färdas? vidare är det ju knepigt när småjäntor på 10 år får rida efter vägarna på en stor häst den kan ju ställa till ett jäkla elände men en moped t:ex som föraren i de flesta fall faktiskt har total kontroll över de måste man va 15 för att köra.. Otroligt att de inte händer mer me hästeländena.. om dom kunde inse fakta att de är ett föråldrat fortskffningsmedel..:D nädå men så tycker jag men de är ju jag de..
 

Kissen

Välkänd medlem
1 jan 2000
210
0
16
Luleå Sverige
Jag tänkte bara berätta en liten detalj ( jag tror att det är så, nästan säker ) det är nämligen som så att hästen har företräde överallt och man få en hästspark rakt över huven eller någon annan stans så kommer man inte att få ersättning från hästägaren, man får stå för det själv. Det är till och med som så att även om man har parkerat skotern på uppfarten och det kommer en häst och sparkar på ens fordon ( alla fordon ) så är inte hästägaren skyldig att ersätta skadorna.
eeeh? Är det någon som kan bekräfta att det här är sant? För isånafall är det den näst sjukaste regeln jag har hört efter en regel i någon delstat i USA som säger att björnar inte får gå över vägen :)
Borde inte en hästägare ha skyldighet att ha koll på sitt djur? Får hästen gå och sparka ihjäl en unge också?

Förövrigt är min åsikt att man ska sakta in och stänga av motorn när man möter en häst oavsett var man befinner sig. Dock tycker jag att hästarna ska hålla sig borta från skoterlederna så gott som det går och likväl ska skotrarna hålla sig borta från ridstigarna. Hästar som inte kan kontrollera sig bör inte vistas utanför hagen heller, som pitabroed sa.
 

an_oger

Välkänd medlem
17 jan 2007
188
0
6
Det finns även 70kilos livsformer som har valnötshjärna.
:D

Inte allt för ofta hittar man just den livsformen på hästen i fråga :)

Men som någon annan skrev... 15 år för mope på 80 kilo men ok med 5 år på en 500 kilos mentalfall.... rimar dåligt så det skriker om det.

Än har jag inte träffa en hästägare som har kunnat garantera att deras häst är hundra procent pålitlig, Om jag skulle bygga en egen bil på 500 kilo utan broms felande gaswire som hakar sig hela tiden så skulle jag alldrig få komma i närheten av en svensk väg med den.
Men rida får man överallt.

Jag är inte total hästhatare men jag kan lätt säga att det är jävlig störande att köra efter leden eller vägen o dra skidan eller däcket på en Djupfryst hästskit så man tror händerna ska gå sönder av smällen.

Nepp respekt mot andra från alla parter så skulle det flyta på fint, men när vissa har frikort på allt sådant så ser jag rött och just där jag bor så har skidåkare, hästägare och hundägare Frikort i alla former av debatterna och skoteråkare får fan för allt som görs :(
 

Heel Clicker

Välkänd medlem
1 jan 2000
350
1
16
Grängesberg
Det ska visas respekt från både skoteråkaren och hästägaren, men hur ofta visar hästägare respekt...
I området där jag kör finns ett stort antal hästägare och de rider överallt, på vägar, stigar men även på våra skoterleder, visst de får rida överallt.
Våra leder är inte flera hundra meter raksträckor med obegränsad sikt, vi har sikt oftast bara ett tiotal meter, och HUR ska vi hinna stanna, slå av skotern, och ev. hinna ta av hjälmen, Innan hästen blir skrämd :confused:
Det behöver inte gå i mer än 5km/t för att få problem vid sådana incidenter.
Okej vissa hästägare, tyvärr ett fåtal kan på sin höjd flytta sig från leden, men endel anser sig enl. lagen (efter vad de säger) har rätt till förkörsrätt.
Och det stämmer tyvärr, gamla förlegade lagar som tydligen ligger kvar sedan 1700-talet.
Så det är inte barta vi som kör respektlöst, det finns idioter från båda håll, men tyvärr får ofta den som framför ett motordrivetfordon skulden.:mad:
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Tänkte bara berätta att hemma hos oss delar vi vissa delar av våran led med
häst klubben samt andra häst ägare.:)
Och hittils har det gått bra å sen en sak till vi har även leden över golfklubbens bana.

Vad vill jag säga med det här, jo att man kan sammarbeta om man har en vilja att det skall bli något bra för alla.:)
(under förutsättning att vi sköter oss)

Mvh/
Bola...
 

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
ALLA ska visa varandra hänsyn, att börja bråka kommer bara att skada de motor drivnas framfart o frihet

jag var med om en lite omtummlande händelse för några år sedan år sedan,

jag kommer å kör efter en skoterled som går nära vägen (ca 10m ) och leden korsar vägen lite längre fram ,och ska precis korsa vägen då jag får syn på ett häst ekipage ca 200 m bort efter vägen (motsatt håll som jag kom i från) och jag gör som jag alltid gjort stänger av skotern tar av mej hjälmen,
jag tycker jag kan sräcka på benen lite eftersom leden fortsätter på andra sidan vägen och kommer att möta ekipget på litet avstånd om jag fortsätter.
Kusken kommer upp bredvid mej och stannar .OCH börjar skälla ut mej efter noter typ ,***** idioter,bara slå i hjäl etc ,och när han tappar luften av sitt gapande så passar jag på att fråga om han tycker att det var rätt person han skällde ut " du kan dra åt helvete" svarade han då ,och då blev jag arg o barnslig :mad: tog på hjälmen drog järnet där i från ,lycligtvis så gick leden så perfekt i vinkel så jag gav hela ekipaget en rejäl snö kvast :) .
jag är annars en rätt lungn peron men jag tror att de flesta hade reagerat på liknande sätt i den situationen .

Han fick inte tag på de han var förbannad på så då tog han första bästa skoter åkare som visade hänsyn,brain dead :rolleyes:
dont be mad get even men välj den du e arg på och inte första bästa
 
Last edited:

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
Otroligt korkat av dom som gjrode så.

Men som tidigare talare, rötägg finns överallt.

MEN (det är INTE något försvar för idioterna som gjort som dom gjorde) MEN, varför ska alltid hästj*vlarna ut på skoterspåret där jag bor?

Det ligger skithögar ÖVERALLT där man kör, och jag HATAR det. Hela skotern luktar hästbajs efter en dags tur. SÅ får man stå där och tvätta en dag för att de ka gå bort, och hästskit mellan kylflänsarna är inte de roligaste.

NU säger jag inte att alla hästar / ägare är sådana hära, utan bara dom som GÖR som dom GÖR, likadant som att det bara var de skoterförare som gjrode som dom gjorde, som var rötägg..

Och av någon anledning så har ju hästarna "förkörsrätt" på skoterspåret också. Och det tycker jag också är fel. Lägger vi ut pengar på skoterlederna för att få dom bra, så ska fan de inte komma nån hsät o skita ner där. Dom kan hålla sig till sitt ***** ridspår, och är det för mkt snö där. får ni väll ta en ***** pog bakom hästen och fixa till erat spår istället.

nej, ja ska minsann söka rätt på ett hästforum och gnälla där på alla hästar som går på mitt fina spår också.

k-len du är väl endå för ***** rolig du!!!!! hahaha vad vore forumet utan k-len?!??!!?!?
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
ända sedan jag har vart liten och åkt moppe/cross mm här upppe i skogen hos mig har de alltid gått/funnits hästar här,,jag brukar oftast vara vänlig att stänga av motorn å vänta tils de gått förbi men inte faaan blir då heeeeeeeeestägsj*ävlarna nå nöjdare för de inte ..dom kollar bara surt å rider vidare..sen som alla andra säger en massa hästskit efter stigar å leder HATAR jag,,,, så i slutäändan tror ja hästägarna har mest fel å är mest själviska.........
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Jag har för mig också att man kan rida och köra sulky på fyllan med häst och det är helt lagligt men inte med vagn med fyra hjul.
I sverige kan du bara dömas till Rattfylleri om du framför ett MOTORDRIVET fordon ... Inte cyklar, sparkar, hästar, hundar... mm... Oavsett hur många hjul din sulky/vagn har!

Läs Trafikbrottslagen (TBL)

/Polis
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
eeeh? Är det någon som kan bekräfta att det här är sant? För isånafall är det den näst sjukaste regeln jag har hört efter en regel i någon delstat i USA som säger att björnar inte får gå över vägen :)
Borde inte en hästägare ha skyldighet att ha koll på sitt djur? Får hästen gå och sparka ihjäl en unge också?

Förövrigt är min åsikt att man ska sakta in och stänga av motorn när man möter en häst oavsett var man befinner sig. Dock tycker jag att hästarna ska hålla sig borta från skoterlederna så gott som det går och likväl ska skotrarna hålla sig borta från ridstigarna. Hästar som inte kan kontrollera sig bör inte vistas utanför hagen heller, som pitabroed sa.
Jag är osäker på hur det är med hästar... Med hundar så har ägaren totalt ansvar.... Dock har jag svårt att tro att de ska ha företräde i trafiken.... Det låter som skitsnack.
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
I sverige kan du bara dömas till Rattfylleri om du framför ett MOTORDRIVET fordon ... Inte cyklar, sparkar, hästar, hundar... mm... Oavsett hur många hjul din sulky/vagn har!

Läs Trafikbrottslagen (TBL)

/Polis
Nja vet inte det jag, du får inte ro en eka på fyllan ( sjöfylleri utan motor ) men en sån där permobil elller vad det nu heter (som funktionshindrade har, en motor och 4 hjul ) får man köra på fyllan, då räknas man som en gångtrafikant.. Det finns lite lustiga lagar men nu är jag ingen expert på ämnet igentligen. Varför jag skrev det där med hästar var för att jag råkade köra på en hund för ett tag sen och då kom hästar på tal..

sen är det skillnad på skador på egendom och skador på mäniskor när det gäller vem som har ansvar...

Edit: stavfel och förtydligande...
 
Last edited:

emil_

Välkänd medlem
14 mar 2006
300
0
16
34
Bollnäs
jag säger bara en sak... möter ni en häst på leden så stäng av skotern av med hjälmen och gå ca två meter från skotern.när jag tog skoterkort så sa dom att annars om hästen blir rädd och skadar sig eller någon annan så är det ditt fel även om det rasar snö från ett träd och dylikt. men det skulle tydligen inte jälla om man stod en bit i från utan hjälm... jajja håller med k-len. det finns hundbajs påsar men vart är alla hästbajs SÄCKAR??????