Rötägg på skoter

H

Hästägare

Vet inte hur det fungerar i övriga länet men här i Gällivare är det vilda västern med skotern, idag kom det några riktiga "ljushuvuden" efter Ridstigen, full fart mot hästarna ingen respekt alls, vad tänker de med?Efter stigen är det tillåtet endast för hästar att färdas, och om man mot förmodan måste köra där så stäng av skotern och låt hästarna passera långt innan ni kör iväg.Fick regnumret på en av maskinen,och Polisen skulle kolla upp den direkt, men man vet ju hur det blir.
 

kalle

Välkänd medlem
1 jan 2000
398
0
16
Finns "rötägg" överallt... i bilen, på båten och även på skotern! Och sånt kommer tyvärr alltid finnas.. det går som inte att motverka det..! Även om man skulle sätta ett förbud mot skoterkörning så skulle "dom" ju fortsätta köra!
 
D

Daniel

Jag håller med dig "Hästägare"

Dom borde stänga av skotern! om dom nu kör där.
Det finns alltid idioter inom att (cykel, mc, bil, skoter etc etc etc)

Bara det inte kommer fler

/// MXZ 550
 

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Jag håller också med Hästägare.. Märkte en gång när jag körde moppe på en skogsväg och kom i kapp ett hästekipage vad rädd hästen blev. Föraren stannade hästen men jag såg hur orolig den var så jag stängde av motorn och rullade förbi den för att sedan åka iväg.. Föraren på hästen verkade glad att jag gjorde så, sen dess är jag mycket försiktig när jag möter en häst...
 

crazy

Medlem
1 jan 2000
16
0
1
45
Bergsjö
Bakom huset våra finns det gammal väg till spåret. Därimot rida grannarna där också. ALltid stannar och stänger av, ingen problem tills en dag ifjöl gförsd som vanligt, stannade, stängde av. MEN 1 minute senare small det till i avgasen, Rädd blev vi nog alla. Lyckligtvis ingen kom till skada men hästen stack iväg. Skönt att det var grannen så vi kunde skratta åt det sen.

Maskiner och hästar gå inte så bra ihop.
 

StubbRubb

Aktiv medlem
26 jan 2006
86
0
6
Ö-vik
Jag tänkte bara berätta en liten detalj ( jag tror att det är så, nästan säker ) det är nämligen som så att hästen har företräde överallt och man få en hästspark rakt över huven eller någon annan stans så kommer man inte att få ersättning från hästägaren, man får stå för det själv. Det är till och med som så att även om man har parkerat skotern på uppfarten och det kommer en häst och sparkar på ens fordon ( alla fordon ) så är inte hästägaren skyldig att ersätta skadorna. Jag har för mig också att man kan rida och köra sulky på fyllan med häst och det är helt lagligt men inte med vagn med fyra hjul.

Och varför det är så här är för att hästen fanns på vägen före alla andra fordon.

Edit: borde kanske berätta min åsikt också, man ska nog visa ömsesidig respekt för varandra, jag tycker nog att hästarna kan hålla sig på vägar och dyligt och låta skoterspåren vara ifred lika gäller väll för vi skoteråkare också att vi inte far och brummar på på deras vägar och leder. Med sunt förnuft så kommer man nog rätt långt utan att reta upp varandra.
 
Last edited:

dema

Välkänd medlem
6 aug 2005
708
0
16
49
Uppsala
Tycker att man ska visa lika stor hänsyn till hästar, hundar, barn och pensionärerer! Det är inte så svårt att använda lite suntförnuft.

Skotern har ingen hjärna, så man är tvungen att använda sin egen!
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
35
mellansel
www.skoterlon.nu
Otroligt korkat av dom som gjrode så.

Men som tidigare talare, rötägg finns överallt.

MEN (det är INTE något försvar för idioterna som gjort som dom gjorde) MEN, varför ska alltid hästj*vlarna ut på skoterspåret där jag bor?

Det ligger skithögar ÖVERALLT där man kör, och jag HATAR det. Hela skotern luktar hästbajs efter en dags tur. SÅ får man stå där och tvätta en dag för att de ka gå bort, och hästskit mellan kylflänsarna är inte de roligaste.

NU säger jag inte att alla hästar / ägare är sådana hära, utan bara dom som GÖR som dom GÖR, likadant som att det bara var de skoterförare som gjrode som dom gjorde, som var rötägg..

Och av någon anledning så har ju hästarna "förkörsrätt" på skoterspåret också. Och det tycker jag också är fel. Lägger vi ut pengar på skoterlederna för att få dom bra, så ska fan de inte komma nån hsät o skita ner där. Dom kan hålla sig till sitt ***** ridspår, och är det för mkt snö där. får ni väll ta en ***** pog bakom hästen och fixa till erat spår istället.

nej, ja ska minsann söka rätt på ett hästforum och gnälla där på alla hästar som går på mitt fina spår också.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Visst var det dumt av dem att gör så, men jag tycker också att k-len har en poäng där, inte för att det har med händelsen här att göra men. Men man blir ofta väldigt less då det är massa hästägare ute efter vägar och skoterspår så det ligger skit överallt, sen så är det alltid skoterföraren som gör fel när det kommer en häst efter leden. För alltid när man är ute o kör och man möter en häst som är ute och rider så blir det som: "vad håller du på med din ***** skoterdåre? Ser du inte att jag rider här? du får köra någon annan stans!" Sen så kommer det i lokala tidningen någon intervju där det står att hästägare nästan blev påkörd av skoterhulligan och det står om hur oansvarig alla skoterförare är. Än hur man gör så hackas det ALLTID på skoterförare. För så fort det är t. ex en häst som gör något så är det som, "jaha, men det var väl inte så farligt". Men så fort det är en skoter inblandat i någon då blir det ett jäkla liv, tycker det verkar som om skotern blivit en syndabock för allt det dåliga.

edit: ska dom promt rida efterskoterspåret så ska dom gått gå åt sidan när en skoter kommer då spåret ABSOLUT INTE gjordes för att rida på, för jag tror inte tanken om ett skoterspår uppstod p.g.a att hästarna skulle ha någonstans att rida. Sen ska det även vara som för hundar att dom får ta med sig en påse och plocka upp skiten efter sig, det ser ju, och är, förjävligt då det ligger en massa hästskit överallt.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
Nu har det åter igen spårat ur...

Det är bådas ansvar. Hästarna kan i största möjliga mån hålla sig borta från skoterleden, men är vi skoteråkare på vägar/områden där hästar håller till, får vi FAN visa lite respekt och även om en häst nu befinner sig på spåret får man försöka visa lite hänsyn istället för att prompt göra så mycket oljud och köra så fort man kan bara för att visa att hästägaren "gjort fel"...

I slutändan handlar det helt enkelt om att visa ömsesidig respekt. Jag måste t.ex. åka en km på en övningsväg för hästar för att komma ut på leden och jag ser det som en möjlighet och följer alla "krav" (sunt förnuft) som jag har på mig för att få köra där. Skulle inte ens tänka tanken att bli förbannad på en häst som var på leden (om det nu inte var ofta och förstörde allt för mycket), eftersom jag själv sitter i motsatt situation.

Det enklaste är nog att istället för att bli förbannade på varandra tala med varandra och försöka komma fram till en lösning som funkar någorlunda bra för båda parter och att säga att det är omöjligt är bara skitsnack, det handlar bara om att vilja lösa det.
 

j-son

Välkänd medlem
18 jul 2006
1.157
4
38
33
Ja självklart ska man visa respekt för andra ledbesökare än om det är en häst lr om det är ett får nån är ute med, möter man antingen fåret lr hästen så har man ju sunt förnuft att sakta ner och hålla så rimlig fart och avstånd som det går. Men jag tycker som sagt att skotern verkar ha blivit en syndabock jämnfört med andra fordon. För det klagas för det minsta lilla som händer med en skoter inblandad, och ist för att angripa personen/personerna som gjort detta så angriper man "skotervärlden" på en gång och gör en väldigt stor sak ev en liten.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.255
78
48
Övik
Jag tänkte bara berätta en liten detalj ( jag tror att det är så, nästan säker ) det är nämligen som så att hästen har företräde överallt och man få en hästspark rakt över huven eller någon annan stans så kommer man inte att få ersättning från hästägaren, man får stå för det själv. Det är till och med som så att även om man har parkerat skotern på uppfarten och det kommer en häst och sparkar på ens fordon ( alla fordon ) så är inte hästägaren skyldig att ersätta skadorna. Jag har för mig också att man kan rida och köra sulky på fyllan med häst och det är helt lagligt men inte med vagn med fyra hjul.

Och varför det är så här är för att hästen fanns på vägen före alla andra fordon.
Då vet man vilket färdmedel man ska ha när man är ute på kalas :rolleyes:

Om en hästägare VET att dom har koll på hästen och att den inte gör något oväntat när det kommer ett motordrivet fordon är det helt okej enligt mig att dom är ute. Men dom som däremot inte har någon som helst koll på hästen när dom är ute och rider på skoterleden, efter vägarna etc. har jag haft oturen att råka ut för ett par gånger. Man blir förbannat rädd när hästen börjar sparka bakut och man ska försöka köra om, känns inte alltför roligt och speciellt inte om hästen är heltokig och kastar av ryttaren och bara tokrusar i ren panik och ilska. Såna hästar bör inte vistas utanför hagen någonting alls enligt mig, men det finns många hästägare som anser motsatsen har jag märkt.

Sen alla puckon som tror att de kan köra i full syra förbi en häst utan en endaste reaktion från hästen borde tammefan skjutas. Allt handlar om att respektera varandra och veta följdeffekterna som kan uppstå.

På en märkt häststig är det då självklart att man måste tänka sig för och ta det lungt, annat än det vore ju dumt
 
R

Robin

Lek inte med maten:rolleyes: ;) haha nä men ja ska inte retas.

Möter man typ hästar, hundspann osv ska man hålla avstånd och köra lungt förbi.
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Men om nu el del hästägare tycker det är så förbannat jobbigt med skotrar som susar förbi, varför i hela ***** världen rider dom då på en skoterled? :confused:
Nog ska man som hästägare kunna förlita sig på att man tar det lugnt när en skoter möter häst men det finns som sagt busar. Hästägarna kan ju knappast förvänta sig att leden ska vara tom eller hur? Och varför ens ta en så stor risk att rida efter en skoterled. Nog har man haft svårt att se hästarna ibland då man mött dem.. Kommer det en av dessa "huliganer" i 60 knyck efter leden vilket inte är ovanligt så hinner de inte stanna om det helt plötsligt, bakom en kurva, dyker upp en harmlös "liten" polle. SÅ stor brist på andra ridleder kan det väl inte vara, eller? Ja menar, det blir ju inte fina leder när hästar trampar omkring.. Stora hål o hästskit överallt. Och det är ju som sagt vi skoteråkare som betalar för att hålla dessa leder anpasade för skotrar.
Äh, jag tar inte skoterförare i försvar, inte för fem öre, men eftersom det redan klagats på dessa så pass mkt så kommer detta mer som en fråga till er hästägare..

Mvh / Danne
 
Last edited:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Kommer ihåg en lustig incident för nåra år sen när tjejen var ute å red häst å jag cyklade efter på mountainbiken(tycker inte om hästar).
Då vi kommer i godan ro på en skogsväg så kommer en moped i motsatt riktning å hästen blir ju lite nervös såklart å börjar gå på tvären över hela vägen. Men tro inte att han med moppen saktar in för det. Näe han bara fortsätter i full fart rakt mot hästen som går på tvären över vägen och SMACK rakt in i skinkan på hästen och studsar rätt ner i största diket i socknen..... Ps det gick iallafall bra med hästen
 

Quethec

Välkänd medlem
21 apr 2005
824
2
16
Gävle
En häst kan även bli rädd när dom bara ser en skoter. Har du hjälmen på sig kan dom också bli rädd. När jag möter en häst kör jag åt sidan stänger av och tar av mig hjälmen. Jag tar av mig hjälmen för det var en häst som fick fnatt förut och börja springa iväg med ryttaren ;)
 

Henke_hinken

Välkänd medlem
19 nov 2006
100
0
6
Visst, man ska visa hänsyn helt klart. Men att kräva att man ska stänga av skotern när dom rider förbi är lite att ta i, speciellt när dom rider på skoterled.
Kanske om man är ute å kör på en travbana :)
 

Fallan

Välkänd medlem
23 okt 2006
264
0
16
www.freewebs.com
Visst, man ska visa hänsyn helt klart. Men att kräva att man ska stänga av skotern när dom rider förbi är lite att ta i, speciellt när dom rider på skoterled.
Kanske om man är ute å kör på en travbana :)
Är inte 100% säker men tror det är en lag att man ska stanna, stänga av och vänta tills djuret är utom räckhåll för att skrämmas eller bli stressat. Detta gäller tydligen även om du ser en hjord med renar 75m bort.. :) kostigt men tydligen sant om man ska tro det som står i undervisningsböckerna för terrängfordon.:rolleyes:
 
Last edited:

Henke_hinken

Välkänd medlem
19 nov 2006
100
0
6
ok, har aldrig mött en häst på skoterleden men skulle förmodligen inte stanna å stänga av utan bara smyga så långt ifrån som möjligt.
 

Mordecaien

Välkänd medlem
28 jan 2006
376
0
16
Kramfors
.... Nog har man haft svårt att se hästarna ibland då man mött dem.. Kommer du i 60 knyck efter leden vilket inte är ovanligt så hinner du inte stanna om det helt plötsligt, bakom en kurva, dyker upp en harmlös "liten" polle. ...

Mvh / Danne
Vilket tyder på att du missat grundregeln då det kommer till snöskoteråkning. Kör ALDRIG fortare än att du kan stanna på sträckan du ser, och det gäller även kurvor. För det kan lika gärna vara någon som varit tvungen att stanna längs leden istället för att det är en häst. Kan du inte stanna för en häst kan du troligtvis inte stanna för en skoter/pulka/barn/annat heller.



Får be om ursäkt för OT. Men sådana där ursäkter tål jag inte.