Prova på Enduro!

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
tänkte höra en grej till i motions klassen spelar de någon roll att man har en 700 då för på stock som ja fattar de är endast 600 tillåtet men i motions så får man ha valfri eller är de endast tillåtet med 600 där också ?
Motion är fri kubik. Jag körde en RC800 förra året.
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
ok :) hur många är de som brukar ställa upp i motions klassen å hur mycke skiljer sig motståndet där och i stocken ?
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
ok :) hur många är de som brukar ställa upp i motions klassen å hur mycke skiljer sig motståndet där och i stocken ?

Jag har postat startlistorna ovan i tråden. Du kan ju exakt hur många det är där och vilka som kommer att starta i vilken klass med.

Här kan du jämföra tiderna från tärnavirveln förra året.

http://www.tssk.se/sites/www.tssk.se/files/TarnaVirveln2008.pdf

Tänk på att PRO och Sport600 åker dubbelt så långt i finalen.

MVH
Daniel
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
tja, jag har beställt en rave 550 09a och funderar på att dra på någon tävling och testa uthålligheten.

har läst den här tråden nu men undrar lite över kostnader då jag inte är specielt rik nu efter köpet och finanskris så hur är det med personliga kostnader? och anmälan osv osv?

är grymt taggad på att prova men vette fan om orken finns :)
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
tja, jag har beställt en rave 550 09a och funderar på att dra på någon tävling och testa uthålligheten.

har läst den här tråden nu men undrar lite över kostnader då jag inte är specielt rik nu efter köpet och finanskris så hur är det med personliga kostnader? och anmälan osv osv?

är grymt taggad på att prova men vette fan om orken finns :)
Transport till och från tävling, det är ju ganska inviduellt. Sen om man ska bo kvar kostar ju det med. I övrigt bör du ju ha med en fulltankad skoter och 40 liter bensin, matpengar och gott om nyttigt fika samt hjälm, ryggskydd, första förband, försäkrings och reg. papper

Sen är avgifterna som följer. Om du inte har Licens redan då.

Anmälnings-avgift: 500 kr i SM klasserna och 250 kr i Motion. Efteranmälningsavgift 500 kr.
Bärgning till närmaste väg ingår. Utförs endast efter tävlingens slut.
Engångs-licens: Kan lösas av motionsförare på plats mot uppvisande av medlemskort i Svemo - ansluten klubb för 400 kr.


Kör lugnt från början känner du ju hur mycket du orkar. :)
 

Camo

Välkänd medlem
26 mar 2007
286
0
16
Storuman
det var inte så dyrt, får se om det hinner bli någon tävling i år eller om man väntar till nästa
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
tror jag anmäler mig till tärnavirveln i motionsklassen alltså, har ställt in variatorn på lynxen så nu är den riktigt ond :evil:
 
8 jan 2008
34
0
1
Tärnaby
Under dessa rubriker ser vi att enduro rådet skulle behöva aktivera sig mera. Då dessa funderingar finns balnd folket... Ring gärna för tel 073-0330229
 

danne_666

Medlem
27 jan 2009
26
0
1
järpen
tror ni at typ en snopro 440 typ 99-00a skulle palla en enduro tävling. det är ju trots allt några mil man ska köra . eller kommer man att bli varvad 3-4 ggr??? :)
 

andrel2

Välkänd medlem
1 jan 2000
650
2
18
Arjeplog-->Umeå
Har själv en 00 och är sugen på att prova. Förmodligen handlar det mest om att orka köra hela vägen trots blodiga händer och värkande armar.
Kraschar man inte så borde väl skotern hålla. Skadar nog inte om dämparna varit renoverade i vinter.
Men jag har ju egentligen ingen aning då jag aldrig provat tyvärr.
Mvh Andre
 

bubbaa

Aktiv medlem
9 mar 2009
68
0
6
Boden
Har själv en 00 och är sugen på att prova. Förmodligen handlar det mest om att orka köra hela vägen trots blodiga händer och värkande armar.
Kraschar man inte så borde väl skotern hålla. Skadar nog inte om dämparna varit renoverade i vinter.
Men jag har ju egentligen ingen aning då jag aldrig provat tyvärr.
Mvh Andre
Klart skotern håller om den är i bra skick om man inte smäller den som du sa, det är ju motionsklassen/prova på så det är ju en perfekt klass att köra i, blodiga händer ser jag nog ironin i men det är som sagt bara att köra i ett tempo som du känner att du orkar åka i hela vägen tills du är i mål =) tycker du ska prova på det, gå in på svemo och läs reglerna för enduro och sen skickar du ett pm till mig så mailar jag TR och info om tävlingen som jag fått via enduro inge, som förövrigt smiskat många nyare chassin på sitt "zx" chassi :D
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Har själv en 00 och är sugen på att prova. Förmodligen handlar det mest om att orka köra hela vägen trots blodiga händer och värkande armar.
Kraschar man inte så borde väl skotern hålla. Skadar nog inte om dämparna varit renoverade i vinter.
Men jag har ju egentligen ingen aning då jag aldrig provat tyvärr.
Mvh Andre

Din skoter funkar utmärkt, men som du är inne på så är det bra om
dämparna är i fin kondition.
Man tappar som tjusningen om man måste hålla igen för att dom bottnar
för lätt. För gigantiska whoopisar blir det, i synnerhet just Tärnavirveln. Har upplevt dom 2 gånger och även synat dom som åskådare ett antal gånger.

Ett annat tips är att inte använda för tunna handskar.
Då får man garanterat skavsår och det är inte roligt.
Fodrade är att rekomendera.
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Din skoter funkar utmärkt, men som du är inne på så är det bra om
dämparna är i fin kondition.
Man tappar som tjusningen om man måste hålla igen för att dom bottnar
för lätt. För gigantiska whoopisar blir det, i synnerhet just Tärnavirveln. Har upplevt dom 2 gånger och även synat dom som åskådare ett antal gånger.

Ett annat tips är att inte använda för tunna handskar.
Då får man garanterat skavsår och det är inte roligt.
Fodrade är att rekomendera.
De flesta skotrarna går ju att köra med. Sen kanske inte alla går att köra lika fort med. Eller är speciellt lättkörda heller för den delen.

Det är bara att köra för att det är roligt!

Blir man biten och inser hur kul detta är så kan man ju byta till en "lämpligare" skoter till nästa sässong.

Sen kan det vara listigt att tejpa händerna om det är förstagången man kör.

Nä nu drar jag till Tärna!

/D
 

kukkolapeppe

Ny medlem
10 mar 2009
2
0
1
Haparanda
Tjena, Känner mig toksugen på o testa att köra ett motionslopp bara för att kolla om det är nåt för mig, lite funderingar bara...
Är det ledkörning eller en speciell bana man kör efter?, På vilka orter i Norrbotten går det lopp nästa vinter, det kanske inte ännu är bestämt?