Prova på Enduro!

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Hej!

Finns det några Ö-viksbor med omnejd som är intresserade av
att prova på eller tänker köra några Enduro tävlingar.

Skicka i så fall ett privat meddelande till mig så kan vi diskutera lite.
Tänkte man kunde fixa samåkning bl.a.

Det är ju några mil till dessa tävlingar, så det blir ju lite billigare om man kan dela på kostnaden.

/Jörgen
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Helt klart ska ni samla ihop ett gäng! Det är sjukt roligt. :rock:

Jag fattar inte riktigt. Det är övermånga som tycker om att tokköra på lederna. Men när man kan få en pokal för det. Då är det inte så många vill vara med. :hmmmm:

/D
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Helt klart ska ni samla ihop ett gäng! Det är sjukt roligt. :rock:

Jag fattar inte riktigt. Det är övermånga som tycker om att tokköra på lederna. Men när man kan få en pokal för det. Då är det inte så många vill vara med. :hmmmm:

/D
Därför att man tror att enduro förarna är betydligt bättre, jag tror själv det:p
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Ja men man kör ju för att det är roligt, så det gör ju egentligen ingenting. =)

För det andra.. Det är inte alls säkert.

Jag debuterade ifiol, med samma resonemang som du har.. Men jag tänkte att jag måste prova iaf.. Men jag kom på 8:eek:nde plats på min första tävling ifiol.

Sen 5:a och 3:a i nästföljande..

Så det är bara att lasta skotern och åka dit och testa i motionsklassen. Det är sjukt roligt.

/D
 

Borge

Välkänd medlem
15 maj 2005
826
0
16
32
Östersund
Ja men man kör ju för att det är roligt, så det gör ju egentligen ingenting. =)

För det andra.. Det är inte alls säkert.

Jag debuterade ifiol, med samma resonemang som du har.. Men jag tänkte att jag måste prova iaf.. Men jag kom på 8:eek:nde plats på min första tävling ifiol.

Sen 5:a och 3:a i nästföljande..

Så det är bara att lasta skotern och åka dit och testa i motionsklassen. Det är sjukt roligt.

/D
Kanske skulle ha gjort det, men var är det?
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Ja det tycker jag. Börja med att testa i motionsklassen. Håll ett tempo då känner att du kan hålla ett par mil och se hur det går, det är riktigt roliga spår och knixiga passager.

Feb 28 Frostviken Gäddede.
Mar. 7 Överkalix
Apr 11 Tärnaby

Sen är det en snowstar tävling i Rovaniemi som jag tror kan vara rolig den 4 Apr.

Gäddede är en riktigt fin tävling, börjar i slalombacken och sen upp på fjället innan man åker ner i skogen och in i slalombacken igen.

Helt sjukt rolig skoteråkning..
 

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
hehe :) men då de e både mjuka dämpare och smal framvagn så är den lite tippig i höga hastigheter på lederna :)

Inte så att jag på nått sätt vill ha bredare framvagn då jag tycker att de känns obehagligt att ha en bred framvagn. De har nog väldigt mkt att göra med att jag har blivit van att köra med smal framvagn och har ampassat mig körstit efter de :)

Har bara kört en maskin med bredare framvagn som jag har gillat, det är Crossfire 700.
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Stock 600 = standardmaskiner upp till 600cc

Sport 600 = fläktkylt 550cc

Motion = fri kubik, dock ej trimmat.

Regler finns på svemos hemsida. Klicka på snöskoter till höger på sidan.
Sen finns det någon pdf fil att öppna eller ladda ned med regler.

/Jörgen
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Aah..får inte köra med min maskin. Har inte dödmans grepp, och jag ids inte montera bara för en tävling.

Hade tänkt ta skotern till Överkalix den 7 mars och provat på men där sprack den planen.
 

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
Har tänkt denna tanke med men jag har inte haft ordning på skotern så det har inte varit aktuellt.
Måste man inte vara med i en svemo-anknyten klubb för att få delta i tävlingarna?
Och licenser och besiktningar och grejor.
Skulle som sagt vara spännande att prova!
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Du kan lös dags licens på tävling stället sen så måste du ha skoterkort.

Har man körkort så behövs inte förarbevis.
Och du Stins1!
Låt inte dödmansgreppet hindra dig. Kostar runt en 170 spänn och man
kopplar in det på en grisblink.


Fusionären: Bor du i billsta? där har jag släkt ;) Axel schedin, om du vet vem de är.

Det stämmer bra!
Jag är Billstabo:rock:

Och jag tror jag vet vem axel är!

/Jörgen
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Har tänkt denna tanke med men jag har inte haft ordning på skotern så det har inte varit aktuellt.
Måste man inte vara med i en svemo-anknyten klubb för att få delta i tävlingarna?
Och licenser och besiktningar och grejor.
Skulle som sagt vara spännande att prova!

1.Medlem i nolaskogs skoterklubb
2.Licens kan lösas på plats
3.Besiktning av skoter görs på plats och dom kollar bara att den är original samt att lysena fungerar + Nödstoppslinans funktion.

Så ta dig en riktig funderare om du vill testa.

Jag har haft ett uppehåll på 3 år pga småknattar, men nu är jag sugen på att köra igen.