Prova på Enduro!

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
vad avses som trim?
har reedspacers och nerstyckat.
om min klubb inte är med i svemo?

man har väl ingen chans med 10 år gammal maskin men för nöjets skull borde det vara svårslaget.
 

moberg74

Medlem
21 jan 2009
8
0
1
Ja det tycker jag. Börja med att testa i motionsklassen. Håll ett tempo då känner att du kan hålla ett par mil och se hur det går, det är riktigt roliga spår och knixiga passager.

Feb 28 Frostviken Gäddede.
Mar. 7 Överkalix
Apr 11 Tärnaby

Sen är det en snowstar tävling i Rovaniemi som jag tror kan vara rolig den 4 Apr.

Gäddede är en riktigt fin tävling, börjar i slalombacken och sen upp på fjället innan man åker ner i skogen och in i slalombacken igen.

Helt sjukt rolig skoteråkning..
jaså självaste brorsson å allt:rock: trodde du mest va en sån däringa asfalts-smiskare jag:laugh:
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Stock 600 = standardmaskiner upp till 600cc

Sport 600 = fläktkylt 550cc

Motion = fri kubik, dock ej trimmat.

Regler finns på svemos hemsida. Klicka på snöskoter till höger på sidan.
Sen finns det någon pdf fil att öppna eller ladda ned med regler.

/Jörgen
det här inlägget fanns längre upp....
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
vad avses som trim?
har reedspacers och nerstyckat.
om min klubb inte är med i svemo?

man har väl ingen chans med 10 år gammal maskin men för nöjets skull borde det vara svårslaget.
Motion är en ypperlig klass om man vill testa och där är nog dom flesta sportmaskiner gångbara.


Bestycka gasarna, variatorkit, drevning är tillåtet.
Andra reeds än original är nog inte tillåtet, men är det bara spacers du har så gnäller nog ingen.

Dom flesta klubbar är anslutna till svemo, men om din inte skulle vara det så är det bara att bli medlem i någon annan klubb.
/Jörgen
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Hur lång är en tävling då? (hur många mil) Kör man flera varv på en slinga eller varierar det?
 

tullan

Välkänd medlem
1 jan 2000
208
0
16
Låter skoj. Är det nån form av flaggvakter efter banan tex ifall nån kraschar? skyltar? Och går det att köra om skapligt när nån kommer ikapp den framför?
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Låter skoj. Är det nån form av flaggvakter efter banan tex ifall nån kraschar? skyltar? Och går det att köra om skapligt när nån kommer ikapp den framför?
Brukar inte vara några flaggvakter, men det sitter en hel del folk runt banan som brukar agera lite flaggvakt.

Som förare så brukar man hålla koll bakåt och har man blivit ikappkörd så hör det till god sed att släppa förbi denne förare.
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
jaså självaste brorsson å allt:rock: trodde du mest va en sån däringa asfalts-smiskare jag:laugh:

Är det inte likt så säg... :rock:

Njae, jag har lagt ner allt vad roadracing heter.... Nu åker jag bara runt i skogen. KTM på sommarn och Lynx på vintern. :evil:
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Låter skoj. Är det nån form av flaggvakter efter banan tex ifall nån kraschar? skyltar? Och går det att köra om skapligt när nån kommer ikapp den framför?
Det är skyltat enl. reglemetet på svemos hemsida. www.svemo.se
Det är flaggvakter och sjukvårdpersonal kring var 5km, jag vet inte om det är en regel eller om det bara är så. Men det står säkert i reglementet. Det brukar även vara så att den som kommer efter den som krachat skall stanna se och så denne inte behöver akut sjukvård. Gör man detta får man räkna en genomsnittstid på varvet sen.

Det är som att köra om på en vanlig skoterled.. ibland går det bra, ibland är det tight. I värsta fall får man hoja lite, eller "tuta" lite med skiden i bandtunneln, då brukar man få fri väg sen. =)

Långsammare förare skall lämna företräde för snabbare förare som kommer ikapp.
Man får inte preja folk av banan dock.
 

moberg74

Medlem
21 jan 2009
8
0
1
jamen då får vi allt ta å åka lite skoter istället dårå:)! ta å dra opp en enduro-led ner te bispgården vettja:rock:
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
jamen då får vi allt ta å åka lite skoter istället dårå:)! ta å dra opp en enduro-led ner te bispgården vettja:rock:
Haha.. mm det går ju en led över Fjärdinen om man vill ta den.

Annars får du ta och möta upp mej på Berg, så gör vi ett spår. Ta Halån upp. =)

/D
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
Det är skyltat enl. reglemetet på svemos hemsida. www.svemo.se
Det är flaggvakter och sjukvårdpersonal kring var 5km, jag vet inte om det är en regel eller om det bara är så. Men det står säkert i reglementet. Det brukar även vara så att den som kommer efter den som krachat skall stanna se och så denne inte behöver akut sjukvård. Gör man detta får man räkna en genomsnittstid på varvet sen.

Det är som att köra om på en vanlig skoterled.. ibland går det bra, ibland är det tight. I värsta fall får man hoja lite, eller "tuta" lite med skiden i bandtunneln, då brukar man få fri väg sen. =)

Långsammare förare skall lämna företräde för snabbare förare som kommer ikapp.
Man får inte preja folk av banan dock.
Jag kollade i reglementet. Det är obligatoriskt med sjukvårdsperson minst var 5km.
Flagvakter stog det inget om, men jag är säker på att jag såg en gubbe med gul flagga när jag slog en framåtvolt i finalen i Överkalix. Han vägrade nämligen att hjälpa mej att tippa upp skotern för han var upptagen med att flagga. :mad::mad::mad:
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
vart någon stans går de tävlinger från nu och framåt i år då ? sedan hur många är de som brukar starta i motions klassen ? har bara funderat länge på och testa på och tävla men ha som aldrig blivit av men tänkte att de kanske vore värt ett försök ;) tacksam för nå svar
 

Daniel-San

Aktiv medlem
22 jan 2008
54
0
1
Edsele
vart någon stans går de tävlinger från nu och framåt i år då ? sedan hur många är de som brukar starta i motions klassen ? har bara funderat länge på och testa på och tävla men ha som aldrig blivit av men tänkte att de kanske vore värt ett försök ;) tacksam för nå svar
På lördag i Gäddede!
http://www.frostviksleden.se/

Startlista Motionsklassen
http://www.mnd.nu/startlista.asp?showClass=170&raceID=167

Nästa Lördag Överkalix. =)
http://www.xn--verkalixsk-dcb.nu/

Startlista Motion
http://www.raceanmalningar.se/servlet/se.medialeden.competitions.ShowDriversServlet?Id=24&Season=0809

Sist men inte minst. Tärnavirveln på Påskafton. http://www.tssk.se

MVH
Daniel

Roligare skoteråkning får du leta efter. Så det är bara att du anmäler dej. =)
 

Swikberg

Välkänd medlem
3 okt 2008
762
0
16
söråker
tänkte höra en grej till i motions klassen spelar de någon roll att man har en 700 då för på stock som ja fattar de är endast 600 tillåtet men i motions så får man ha valfri eller är de endast tillåtet med 600 där också ?