pro xr boogie [bild]

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Min Boggie !!??

Du hade då inte små krav, jaja jag får gå ut i garaget då....

..
.
.
.
.
.


Ok, här är den. Puuuh

 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Dok inte så bra.. man ser inte alla "inställningar"
Men i alla fall något =) Tänkte mer ett kort från sidan så man ser allt.
MVH
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Snälla ge mig någon bild, för skenorna tar fortfarande:( Vet inte vad jag ska ha för inställning.....
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Var ute i garaget idag och märkte när man tröck ner dämparen en bit så kom slidsen upp en bit, hur ska jag göra så de är så? För då tar ju inte dom i mattan. Mattan är svinspänd just vid främre boggie skenorna och ingen annan stanns inte lika mycke!?

Har ni några svar ang detta?
MVH
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå


Flyttade fästet dit idag och blev knappt någon skillnad? Skenorna kom längre fram och det tar ändå i och låter. Mattan är svinspänd just där.

Snälla hjälp mig, kan ingen något om dethär?
MVH
 

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Måste du verkligen flytta ner boggin ? Jag tror det är svårt att lösa ditt problem när du har den i undre hålet fram helt enkelt. Möjligen om du flyttar bak boggin lite. (Borrar ett nytt hål). Men jag har ingen aning om hur det påverkar handlingen på maskinen...

Spänna ballatan är väl det enklaste kanske, men då får du nog tillbaks skidtrycket igen...
 

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Boggie woggie...

Lösning:
Där saxen är skruvad i skenorna,
(lång bult ända från sida til sida), kan flyttas.
Pro-X boggin har tre hål borrade från fabrik i skenorna och jag tror att saxen sitter i det mittersta från fabrik.
Haka av bakfjärdrarna och avlasta bakfjädringen, flytta sen saxen till det BAKERSTA hålet i skenorna,
(se till att få med brickorna på insidan skenorna, lätta att missa!!!).

Denna åtgärd tar inte bort dödgången helt men det blir bättre och fjädringen kommer bli lite styvare också.
Åtgärden kommer också få följden att boggin beter sig mer okopplad, ställ/flytta om kopplingsklossarna så du blir nöjd.
Som LYNX ägare så är jag inte riktigt på det klara med vad du är ute efter på din boggie ( :stupid: Jag DUM ! , :rolleyes: ).
Ta och förklara i detalj vad du är ute efter så skall vi se om vi inte löser detta också.

Att flytta nedre bakre saxen ( knäleden ) till det bakre läget kommer att få den verkan att det krävs mera kraft att få saxen att kollapsa vilket upplevs som om fjädringen blir hårdare.
DOCK KOMMER INTE DETTA ATT GÖRA BOGGIEN MERA OKOPPLAD !!!
Så är du ute efter att åka på rullen så är inte detta lösningen för dig,
men är du ute efter en maskin som har mera kontakt med marken och som lyder även i svängarna ( ledpiskare ) så är det rätt väg att gå.


( Off Topic :
Pro-X / X2 / XR / IQ räser boggin är ju en utveckling av den tidigare Xtra-10 boggien och den gick då fin fint att köra utan de svarta plastklossarna/kopplingsblocken om man ville ha en mera levande boggie
= Okopplad
Jag vet dock inte om detta är möjligt på denna moddade version. )



.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48


Flyttade fästet dit idag och blev knappt någon skillnad? Skenorna kom längre fram och det tar ändå i och låter. Mattan är svinspänd just där.

Snälla hjälp mig, kan ingen något om dethär?
MVH
Hej!
Jag gjorde den här modden för flera år sedan funkar kanon, men har du ny matta eller har borrat för långt ner så blir det svårt,
man bör ha clips i varje fönster men det har du ju eftersom du har internal drift men tyckte du hade gummi på drivhjulsklackarna?

Men borra ett nytt hål på balata remmarna mellan dom som redan är där och sätt tillbaks staget i 1 eller 2 och släpp skapligt mycket på främre dämparen eftersom boggien blir MYCKET hårdare, det finns bra beskrivningar på HCS forum där står allt du vill veta.

Sen kan du även ta bort dom 4 främre boggie hjulen så får du mer slack men kolla slidsslitaget funkar inte för alla, men det funkar för mig, jag har 38mm intense matta.

Du kommer att åka mycket på rullen....................

Mvh
/
Bola.....................
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hej!
Jag gjorde den här modden för flera år sedan funkar kanon, men har du ny matta eller har borrat för långt ner så blir det svårt,
man bör ha clips i varje fönster men det har du ju eftersom du har internal drift men tyckte du hade gummi på drivhjulsklackarna?

Men borra ett nytt hål på balata remmarna mellan dom som redan är där och sätt tillbaks staget i 1 eller 2 och släpp skapligt mycket på främre dämparen eftersom boggien blir MYCKET hårdare, det finns bra beskrivningar på HCS forum där står allt du vill veta.

Sen kan du även ta bort dom 4 främre boggie hjulen så får du mer slack men kolla slidsslitaget funkar inte för alla, men det funkar för mig, jag har 38mm intense matta.

Du kommer att åka mycket på rullen....................

Mvh
/
Bola.....................

Tack så mycket Bola! Ska pröva det här kommer med svar sen.
MVH Simon!
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Aja har gjort som du sa men det har inte fixat sig... Svårt också när alla säger olika vad man ska göra men har försökt allt känns de som... Så har gjort tillbaka boggie modden och allt som de ska vara då den var som bäst men får leva med att de tar i, verkar som att det inte går att fixa så det inte tar. Om det spetsas så spetsas de, behövs ändå bytas matta...

MVH/Simon