pro xr boogie [bild]

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hej.

Jag börjar med en bild så ni får se:



En film också:

http://www.youtube.com/watch?v=yFv5EGpxQd8


Dendär svarta saken längst fram på boggie skenorna tar i mattan på silversakerna som sitter i hålen på mattan och låter som en fluga ungefär.

Nu till min fråga: ska jag spänna balta (balata?) remmen för att få upp boggie skenorna så det inte tar i? Eller kan jag köra sådär?
Hoppas att ni fattar vad jag menar.:beer:

MVH/Simon
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Har du flyttat ut boggin fram? Har kört ett par ProXR med nonslip och kapade skenor men inte varit med om att nån tagit i där så det låtit....
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Har du flyttat ut boggin fram? Har kört ett par ProXR med nonslip och kapade skenor men inte varit med om att nån tagit i där så det låtit....

Okej jag har ju flyttat ner främre fästet fram och släppt på balta remmen.
Ska jag pröva spänna balta remmen igen?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Jag skulle nog flytta in boggin igen till orginalhålen och istället justera om kopplingen och flytta saxen bak om du vill ha mera okopplat beteende. Finns beskrivet rätt ingående i en annan ProXboggitråd hur det funkar. Tycker det ser lite farligt ut att ha skenspetsarna sådär som du har nu, särskillt om du har mattan så slak att du har nån nytta av nonsliphjulen.

Har du aldrig kört med nonslip i kombination med boggin monterad i orginalhålen så kom ihåg att kolla så skenorna är tillräckligt korta så dom inte tar i drivhjulen.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag skulle nog flytta in boggin igen till orginalhålen och istället justera om kopplingen och flytta saxen bak om du vill ha mera okopplat beteende. Finns beskrivet rätt ingående i en annan ProXboggitråd hur det funkar. Tycker det ser lite farligt ut att ha skenspetsarna sådär som du har nu, särskillt om du har mattan så slak att du har nån nytta av nonsliphjulen.

Har du aldrig kört med nonslip i kombination med boggin monterad i orginalhålen så kom ihåg att kolla så skenorna är tillräckligt korta så dom inte tar i drivhjulen.
Men om jag flyttar upp till orginal hålet igen så får jag för mycket skidtryck.
Och då säckar ju boggin ihop också. Men jag tror att jag ska flytta upp balta remmen och se hur det blir.
Allt har ju funkat perfekt för alla andra med denhär modden.

Vad menar du med "justera om kopplingen och flytta saxen bak om du vill ha mera okopplat beteende."
Om jag flyttar fram saxen bak får jag mjukare boggie?
Jag har den längst bak just nu.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Om du flyttar upp boggin eller spänner balataremmen spelar ju ingen roll för skidtrycket, det blir samma resultat= mer skidtryck.

ProX boggin går få nästan lika viktförskjutande som en lynx om man vill utan att borra nya hål. Skrev rätt ingående i en tråd igår eller dan förre hur man kan justera saxen, kolla där.

Har du redan saxen skruvad i bakersta hålen i skenorna så kan du få den hur okopplad du vill, är skotern nervös på styrningen så börja med att släppa en aning på framfjädrarna och spänna på centerfjädern en aning. Sen kan du kolla framvagnsinställningen, Toe Out, (jag brukar ställa mina skotrar rätt nära noll även om böckerna förordar en aning toe out), och spindellutning etc. Om man justerar spindlarna så dom lutar in i överkant så får man en helvetes styrning men den kan bli lite nervös, ställer man dom mera rakt upp blir den lugnare men styr lite sämre. På min ProXR hade jag ca 12mm inåtlutning, (skillnad i avstånd från en tänkt lodlinje och till övre resp nedre ända på spindeln), på spindlarna och det gick bra, den styrde allt jag bara ville.

Du har väl inte SLP PP-skidor eller nått annat helvetesredskap på maskinen? Då har du två val, ha en maskin med nervös styrning eller byta skidor till STD.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
"Om du flyttar upp boggin eller spänner balataremmen spelar ju ingen roll för skidtrycket, det blir samma resultat= mer skidtryck."

Då jag hade i de översta hålet så var det svin trögt att svänga var ta i för kung och fosterland, har även gjort en tråd om de. Den heter " Segt att styra.. [ Bilder ]" den är 5sidor lång. Du har även skrivit där.


"Haka av bakfjärdrarna och avlasta bakfjädringen, flytta sen saxen till det BAKERSTA hålet i skenorna, (se till att få med brickorna på insidan skenorna, lätta att missa!!!)."

Är de där du menar? jag har ju den ii det bakersta hålet och alla mina dämpare i boggin är på de hårdaste. Och klackarna ligger längst bak.

Nej jag har inte slpp skidor jag har orginal.

Så du menar alltså att jag ska flytta tillbaka tilll översta hålet och flytta upp baltaremmen igen? Men då får jag ju det svinsegt att svänga igen.. :(
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Det han menar är att du får samma effekt utav att spänna balatan som att flytta upp boggien, dvs högre skidtryck.

Flytta upp boggien och ha balatan längst ner, saxen längst bak och dämparuppsättning justerad så ska man kunna få fin okopplad känsla på den.

Jag kör med boggien uppflyttad ett hack baktill, saxen i mitten och balatan långt fram.
Tycker det känns okej, men ska testa lite andra varianter när skotern är klar att möta snön igen.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Det han menar är att du får samma effekt utav att spänna balatan som att flytta upp boggien, dvs högre skidtryck.

Flytta upp boggien och ha balatan längst ner, saxen längst bak och dämparuppsättning justerad så ska man kunna få fin okopplad känsla på den.

Jag kör med boggien uppflyttad ett hack baktill, saxen i mitten och balatan långt fram.
Tycker det känns okej, men ska testa lite andra varianter när skotern är klar att möta snön igen.

Jaha okej.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Är det ingen som har en pro xr 800 som kan säga hur dom har sina inställningar i boggin?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jag tror att JAAG skrev en ganska bra setup i en annan tråd för inte så länge sedan, minns dock inte hundra vilken :)
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Hej.............

Jag har varit ute i garaget med några polare och försökt fixa min boggie men de blev inte nå bra som vanligt.. Jag gjorde som JAAG sa: "Flytta upp boggien och ha balatan längst ner, saxen längst bak och dämparuppsättning justerad så ska man kunna få fin okopplad känsla på den."

Men men här kommer 2 bilder:



Där ser ni när jag har flyttat tillbaka upp igen.... :boring:



Och där ser ni att det fortfarande tar i mattan.. Det går ju att flytta baltaremsstaget ett snäpp tror ni att de hjälper?

OBS: Mattan är super fräsh!:laugh:

UPP TILL ER NU! HJÄLP MIG!!!!:hmmmm2:
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Jag tror att JAAG skrev en ganska bra setup i en annan tråd för inte så länge sedan, minns dock inte hundra vilken :)


"Lösning: Där saxen är skruvad i skenorna, (lång bult ända från sida til sida), kan flyttas. ProX-boggin har tre hål borrade från fabrik i skenorna och jag tror att saxen sitter i det mittersta från fabrik. Haka av bakfjärdrarna och avlasta bakfjädringen, flytta sen saxen till det BAKERSTA hålet i skenorna, (se till att få med brickorna på insidan skenorna, lätta att missa!!!).

Denna åtgärd tar inte bort dödgången helt men det blir bättre och fjädringen kommer bli lite styvare ocskå. Åtgärden kommer också få följden att boggin beter sig mer okopplad, ställ/flytta om kopplingsklossarna så du blir nöjd."

Om de är detdär du menar så har jag gjort de.:)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Tycker mej inte komma ihåg att det finns två hål för balataremsaxeln från fabrik. Är det du som monterat drivhjulen och kortat skenorna? Tror, och nu menar jag att jag tror att balataremmen är skruvad i främre hålet, det pilen pekar på, från fabrik och att det bakre hålet är hemmaborrat av någon. Blir remmen "kortare" om den skruvas i främre hålet?

Hursomhelst är du nog nästan tvungen att dra ihop den fram lite för att skona mattan och sen lösa dina styrningsproblem på annat sätt.

Ditt problem är att du tycker att den är tungstyrd? Inte att den är nervös?
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
Tycker mej inte komma ihåg att det finns två hål för balataremsaxeln från fabrik. Är det du som monterat drivhjulen och kortat skenorna? Tror, och nu menar jag att jag tror att balataremmen är skruvad i främre hålet, det pilen pekar på, från fabrik och att det bakre hålet är hemmaborrat av någon. Blir remmen "kortare" om den skruvas i främre hålet?

Hursomhelst är du nog nästan tvungen att dra ihop den fram lite för att skona mattan och sen lösa dina styrningsproblem på annat sätt.

Ditt problem är att du tycker att den är tungstyrd? Inte att den är nervös?

Nej jag har inte monterat drivhjulen och kortat skenorna. Skenorna kanske inte ens är kortat av eller så kanske dom har stoppat för stora drivhjul?

Jag vet inte vilket som är hemmaborrat, och jag har inte prövat flytta fram i den främre på skenan.

Idag så flyttatade jag ner fästet fram till orginal och balataremmare också och det har fixat sig, nu tar det inte i. Men då fick jag "gäddhänget" och en stor attackvinkel bara bakredelan av mattan tog i backen.. Då flyttade jag upp det bakre fästet och då blev det lite bättre med attackvinkeln och gäddhänget.. Men det finns ändå kvar.

Men jag hade velat ha som jag hade innan bara att inte skenorna tog i mattan....:boring: Då hade jag inget "gäddhäng" och hela mattan var i backen och det var lätt att styra men då får jag boggie skenorna att ta i mattan.

MVH
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Om inte skenorna är kortade så tar dom i drivhjulen när den fjädrar in fram, bäst att du kollar så dom är kortade tillräckligt, annars så kommer dina drivhjul att fara illa när dom tar ihop med skenorna.

Jaadu, Inte lätt detta... En del sag ska ju boggin ha, brukar bli rätt skum att köra om man inte har nån utfjädring. Sen att den är tungstyrd..... ligger inte saxen mot bakre stoppklossarna när du kör som vanligt på slätten så är ju inte boggin ihopkopplad och för att påverka hur tungt maskinen går att styra så är det justering av fjädrar som gäller, dra på främre boggifjäder lite och släpp lite på fjädrarna i framvagnen och se vad som händer.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
lånar tråden lite!
har en iq 440 -06 som jag hade ett ***** glapp på, så jag lämmna in dämparna på renovering och shimsning och fick tillbaka dom i dag. glappet kommer ju inte försvinna bara för att dom är renoverade så jag undrar om man kan flytta saxen till bakersta hålet på boggieskenorna även på iq boggien och få bort glappet lite? tycker att dom verkar ha väldigt liknade boggiesar
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Går fint, grundkonstruktionen är densamma även om vissa smådetaljer är olika. Tror att det ska ha följt med en rätt ingående bok med alla IQ-räsrar, har för mej att det gjorde det med polarens -05a när han köpte den ny. Finns den boken kvar, (om det nu funnits någon och det inte är ett fantasifoster från mej), så kan du ju kolla lite i den och se om det står nått matnyttigt.
 

Kristo

Välkänd medlem
15 dec 2006
198
0
6
Järvsö
okej tack så mycket för svaret :)
fick en bok med så jag tar med den till garaget å kollar lite.