Svar till "Segt att styra" by fredguy

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
efter en hård dag på sellmans bil och trots nästan utslagna framtänder så tänkte jag vafan nu ska skruvas

jag for till verkstan efter mat och kaffet sen ställda jag ordning bilen för kommande besiktning, och sedan vandrade jag längre in i verkstan och där stod den: polargrisen med den hängande bakdelen!! nu j*****r ska han få, hämtade alla verktyg och satte igång, mätte upp 22.25 millimeter på ett ungefär (efter tips från staterna och körnade ett märka, borrade ett litet hål, sen ett stort!, men innan jag borrade såg jag givetvis till att cc måtten på gamla hålen blev desamma som de nya. och det är de främre jag menar såklart.

efter lite bök och hjälp av anders "bulan" bylander så hänges boggin upp fram och sedan med hjälp av mig själv även bak. kortfattat så är all den där saggen som alla vi polarisälskare hatar borta, den fjädrar nu väldigt fint och ända uppifrån och ner. den står nu ståtligt likt en tupp i hönshuset.


hör gärna av er med kommentarer och dyl

mvh
 
Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
22.5 är det måttet från kant på hålet eller centrum?

Varför inte göra en forumdel där man kan lägga in olika typer av guider?
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
knappast svar? men jag har fixat allt nu känns skönt! Jag behövde då inte borra ett piss.
Och jag behövde inte lossa den där baki, gick med vold att få ner den. ;) Du kan gärna lägga upp några bilder närmare boogit så får jag se hur det ser ut =)

// Simon
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
det var lite ett svar till alla som skrivit om detta om att flytta boggifästet främre, det funkade kanon. än s länge i alla fall. har inte provat den riktigt än, men det märktes klar skillnad, detta har ju varit både poå min xcr sp, edge x 600 och nu denna.
 

simpab

Välkänd medlem
5 nov 2007
350
0
16
Luleå
det var lite ett svar till alla som skrivit om detta om att flytta boggifästet främre, det funkade kanon. än s länge i alla fall. har inte provat den riktigt än, men det märktes klar skillnad, detta har ju varit både poå min xcr sp, edge x 600 och nu denna.


Joo det det funkar hur fint som helst har inte heller varit ute och provat än.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
kant i kant. viktigt att se till att hålen inte hamnar "RAKT UNDER" bara egentligen är det 22.25 mm men det spelar ingen större roll alls skulle jag tro.




mvh
 
Last edited:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Alltså från undre kant på övre hålet till övre kant på under hålet ska det vara 22.25mm? (Fan vad bra det där lät)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Detta ska du få hjälpa mig med på nyinköpte bettan ;)
Säg bara time and place så är jag på.

Finns det inga nackdelar med dessa moddar?
 
Last edited:

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Alltså från undre kant på övre hålet till övre kant på under hålet ska det vara 22.25mm? (Fan vad bra det där lät)
Så brukar man inte mäta mellan hål, på ritningar så brukar det ju mätas från centrum på ena hålet till centrum på det andra men är ju lite svårt att mäta så i verkliga livet när man inte har några ritade linjer till hjälp när man har biten framför sig.

Men du får ju samma sträcka (som centrum till centrum) om du mäter mellan underkant till underkant eller överkant till överkant på två hål.
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Jo jag vet att man kan mäta ytter/inner och få ut C/C måttet.

Men Frågan kvarstod vad för mått han hade tagit ut.

Men då är det C/C 22.25 som gäller alltså?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
efter en hård dag på sellmans bil och trots nästan utslagna framtänder så tänkte jag vafan nu ska skruvas

jag for till verkstan efter mat och kaffet sen ställda jag ordning bilen för kommande besiktning, och sedan vandrade jag längre in i verkstan och där stod den: polargrisen med den hängande bakdelen!! nu j*****r ska han få, hämtade alla verktyg och satte igång, mätte upp 22.25 millimeter på ett ungefär (efter tips från staterna och körnade ett märka, borrade ett litet hål, sen ett stort!, men innan jag borrade såg jag givetvis till att cc måtten på gamla hålen blev desamma som de nya. och det är de främre jag menar såklart.

efter lite bök och hjälp av anders "bulan" bylander så hänges boggin upp fram och sedan med hjälp av mig själv även bak. kortfattat så är all den där saggen som alla vi polarisälskare hatar borta, den fjädrar nu väldigt fint och ända uppifrån och ner. den står nu ståtligt likt en tupp i hönshuset.


hör gärna av er med kommentarer och dyl

mvh
Jag gjorde modden för 2 år sedan och det funkar kalas:rock::beer::beer:
God jul och gott nytt år på er alla.
Mvh/
Bola.........