Priser på skoterförsäkring?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
3200 med Gjensidige försäkringar. Helförsäkring och 5000kr i självrisk. renegade 2005 Västernorrland på en 21 åring.
Dock är den avställbar. Om man skulle ha den påställd året om skulle de bli ca 7200 kr.
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Sitter och ringer runt till FB och kollar försäkring. Billigast är Din Försäkringar (Mälardalen).
Har svårt att se att man skulle kunna komma undan billigare med en avställningsbar försäkring.

Vad har folk för erfarenhet av Dina Försäkringar?
Hur har bemötandet varit när man väl ska börja använda försäkringen vid stöld och liknande?

Polaris IQ 440 - 2007
3803:- Helförsäkring/Helår
1793:- Halvförsäkring/Helår
21åring.
Bor ute i skogen.

Eftersom att jag främst är ute efter stöldskyddet så får det räcka med halvförsäkring.
Sen är självrisken vid vagnskada på 10.000:- i högsta laget.
Fick veta att den högre självrisken gäller skotrar över 73kW. Kan ju vara bra för andra att veta.
 
Last edited:

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Glömde helt bort att man måste ha försäkring från den dag man skickade in papprena på ägarbytet, trodde det räckte att man fixade det när papprena kom.

Dock var inte straffavgiften så farlig. 15kr/dag :lol: skotern är påställd men utan trafikförsäkring.
 

armani80

Välkänd medlem
1 jan 2000
152
0
6
Spelar det någon roll om man har en 1998:års modell av skoter om man har trafik eller hel?


Jag menar om jag skulle ha helförsäkring på den skulle dom laga den då om motorn skar mot självrisk??
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Spelar det någon roll om man har en 1998:års modell av skoter om man har trafik eller hel?


Jag menar om jag skulle ha helförsäkring på den skulle dom laga den då om motorn skar mot självrisk??
Försäkringen täcker inte motorskador tyvärr.
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Jag kan inte rekommendera Dina försäkringar, brorsans moped vart stulen och var försvunnen i 3 veckor.. återfanns helt sönderkörd.
Efter några veckor kommer beskedet från försäkringsbolaget att dom inte vill betala för reparationer då brickan i kröken (strypningen) var borttagen, dom sade sig "veta" att den var borttagen innan stölden för det kunde man se på skruvarna... ? :(
Efter mycket bråk så meddelade dom att det fick bli tingsrätten om vi ville driva ärendet vidare, sa då upp alla våra försäkringar där och så hjälpte jag brorsan med att renovera upp mopeden till originalskick igen.

Min slutsats är att dom tar varje chans att slippa betala ut ett öre om det går.. även fast det är på väldigt lösa grunder som i detta fallet, tänk på alla som modifierar era skotrar på något vis.. får dom nys om att du har bytt drevning eller ännu värre har en slutburk eller trimpipa så är det nog godnatt med att få ut några pengar.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag kan inte rekommendera Dina försäkringar, brorsans moped vart stulen och var försvunnen i 3 veckor.. återfanns helt sönderkörd.
Efter några veckor kommer beskedet från försäkringsbolaget att dom inte vill betala för reparationer då brickan i kröken (strypningen) var borttagen, dom sade sig "veta" att den var borttagen innan stölden för det kunde man se på skruvarna... ? :(
Efter mycket bråk så meddelade dom att det fick bli tingsrätten om vi ville driva ärendet vidare, sa då upp alla våra försäkringar där och så hjälpte jag brorsan med att renovera upp mopeden till originalskick igen.

Min slutsats är att dom tar varje chans att slippa betala ut ett öre om det går.. även fast det är på väldigt lösa grunder som i detta fallet, tänk på alla som modifierar era skotrar på något vis.. får dom nys om att du har bytt drevning eller ännu värre har en slutburk eller trimpipa så är det nog godnatt med att få ut några pengar.
Jag ska inte försöka försvara Dina, har det gått till på det sättet så är det beklagligt.

Däremot ska man komma ihåg att försäkringsbolag sällan är särskilt sugna på att betala ut pengar, det är liksom så dom går med vinst.
 

Peter..

Välkänd medlem
1 jan 2008
268
0
16
S-svall
Nytro Mtx 2010
Gjensidige Hel 3550kr / 3000kr i självrisk
33år
Billigast när jag ringde runt var Dina (ca 3450kr) men då var deras självrisk på 10000kr.
Dyrast var swedbank som skulle ha över 1000kr i månaden.