Priser på skoterförsäkring?

andhag

Välkänd medlem
27 dec 2009
1.149
24
38
Wakey pakey!

Jag har ju länge förespråkat Trygg-Hansas avställningsbara - tills nu!
Hade handlaren att lägga in en TH på nymaskinen (årets M8000) och fick försäkringsbrevet här i veckan: 17422:- per år!
Den trötte helgarbetaren hade inga rimliga svar till hur de knappt 1100:-/månad jag hade på en exakt likadan maskin för fem år sedan hade blivit 1451:-/månad, förutom att han konstaterade att det var vagnskadan som hade uppats rejält. (tack alla gasglada försäsongs-barmarksförstörare och småpojkar som inte kan hantera pappa-betalar-maskinerna)

Några observationer:
- Gjensidiga har slutat med skoterförsäkringar?
- If har uppat så pass att det nu inte ens duger att ge dem 30k om året - nu måste man även ha ett körkort utfärdat före millennieskiftet.
- Folksam har tagit efter If och ligger nu på 30k.
- Länsförsäkringar har sjunkit 2-3k, men aviserar via internet att man inte kan teckna försäkringen där iom att jag inte har kåken hos dem (huruvida det är möjligt att ändå försäkra skotern hos dem, men via telefon, det vet jag inte) Lutar åt att de blir dessa.
- Dina har fortsatt tokhög självrisk (och av tidigare erfarenhet/"skadereglering" så skulle jag inte ens ha dem ifall premien var på 500:-/år)
- Svedea ger mig en hyffsad premie på denna värstingmaskin, trots att jag inte ens är i närheten av att vara 50 år.


Vad har folket för uppfattning om dagens försäkringsalternativ?
Gjensidige finns kvar. Köpt upp försäkringsproduktion (eller dylikt namn) och ger rätt bra premier maskinskydd och 3000 i självrisk.. 5% i rabatt tror ja d e om man e med i skoterklubb. Kom precis från klubbens årsmöte där vi pratade om dem men jag har inte full koll på hela försäkringen
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har min på Svedea. Har för mig dom har någon rabatt om man är medlem i en skoterklubb.

Alla försäkringar är ju "avställningsbar" om man "byter" ägare.

Läns ger jag aldrig ett ruttet öre till. Betalar gladeligen lite mer så länge det inte är Länsförsäkringar :)
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Lf Västernorrland ville ha drygt 26000/år av mig på en sb assault 800.. Och då har vi andra försäkringar där! Dom kunde pruta ner den till 7900..
Ringde If = dryga 5000/år 3000 självrisk oavsett avställning
Summa summarum, vi har sagt upp allt på Lf nu!
 

droors

Välkänd medlem
15 sept 2013
160
0
16
Karlstad
Har min nya på svedea.
tror det är runt 4500kr/helår med 5000kr självrisk

Svedea ger 10%rabatt om man är medem i skoterklubb.
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
Om ni har Swedbank så logga in där och kolla under försäkringar. Låg självrisk och relativt låg helförsäkring. Tog en en halvflrsäkring där då de var billigast av alla de jag kollade med iaf.
 

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Någon som bor längre neråt landet. Jag betalar 5200kr helår 10000 självrisk på en freeride -13 är 43 år aldrig haft någon skada. Har kollat runt på olika bolag. Har just nu Dina.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det var bara jag som inte kunde internet, när jag inte hittade Gjensidiges skoterförsäkringar.
Men de är ju kvar på stenåldern, så dit måste man ringa för pris.

Swedbank var lika mycket hån som TH, med 20k som bas. 3k rabatt om jag samlade alla försäkringar där. (vilket jag dock redan har, så där är dom lite stenålder som inte redan vet det...)

Tyvärr så är det ju svårt att jämföra LF mellan olika län, för det är ju enskilda bolag med egna priser och skiftande kvalitet.
Sedvanligt har ju Västerbottens LF haft ganska bra premier tidigare. För mig är det dock än mer norrut som gäller.
 

suregom

Välkänd medlem
14 jul 2009
1.193
69
48
Skellefteå
Har min på Svedea. Har för mig dom har någon rabatt om man är medlem i en skoterklubb.

Alla försäkringar är ju "avställningsbar" om man "byter" ägare.

Läns ger jag aldrig ett ruttet öre till. Betalar gladeligen lite mer så länge det inte är Länsförsäkringar :)
Berätta gärna varför du inte gillar länsförsäkringar?
Har min skoter stående hos dom för att dom var billigast när ja köpte maskinen, har dock inte behövt ha med något med dom att göra än så kan inte uttala mej ifall dom är bra eller inte..
 

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Berätta gärna varför du inte gillar länsförsäkringar?
Har min skoter stående hos dom för att dom var billigast när ja köpte maskinen, har dock inte behövt ha med något med dom att göra än så kan inte uttala mej ifall dom är bra eller inte..
Skiljer ju kraftigt mellan olika LF-bolag runt om i landet, kan t.o.m skilja i premie beroende på var man bor i länet, därför går det inte att stensäkert påstå att det som är bra för mig är lika bra för ngn i ett annat län
- eller annan ort i samma län.
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Det visade ju sig att LF inte var avställningsbar, och blev därmed dyrare än Svedea.

Gjensidige skoterförsäkring är numer Försäkringsproduktion.
Ett försäkringsbolag i min smak.
Knappt 5k om året för årets M8000. 6k självrisk, man betalar 80% av premien under dec-mars (kan ha varit tom april också).
Premien baseras (hör och häpna!) på maskinen, förarens ålder, hur länge man haft förarbevis eller dito, skadefria år, o dyl. (rabatt om man är medlem i en skoterförening)
Alltså äntligen ett försäkringsbolag med individuell prissättning!

Värt att ringa och höra med dom, tycker jag!
 

pezon

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.462
1
38
Köpte en ny skoter i dag, en Viper RTX, är 40+ och bor i hus

Priser på helförsäkring

Folksam: 11 806kr

Trygg hansa: 6 517 kr

Dina: 5790kr

Svedea: 4399kr

IF: 5984 kr

LF: 6114kr

Rätt stora skillnader!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Köpte en ny skoter i dag, en Viper RTX, är 40+ och bor i hus

Priser på helförsäkring

Folksam: 11 806kr

Trygg hansa: 6 517 kr

Dina: 5790kr

Svedea: 4399kr

IF: 5984 kr

LF: 6114kr

Rätt stora skillnader!

Jo det är det. Dock blev Trygg Hansa billigast för mig för det var enda bolaget jag hittade där man kan ställa av skotern och försäkringen hoppar in i en garageförsäkring då.
Perfekt för en annan som inte kör något särskilt på "hemmaplan" utan åker iväg minst en 35mil för att komma till leken, så blir ju inte varje vecka/helg man kör.

I "Garage-mode" är årspremien ca en femhundring för mig, sen typ 30 dagar påställd tror jag skulle hamna på en femhunka med. Så bör klara mig på under 2000:- på dom dagar jag hinner köra på en vinter.

Transportstyrelsen har tagit bort den där avgiften på 50:- för av/påställning med, så det är inte något som gör saken dyrare längre heller. Det finns en himla smidig transportstyrelsen-app till mobilen med som gör det jäkligt lätt att ställa på/av.
 
Last edited:

Emmmis

Välkänd medlem
5 jan 2013
213
1
16
Bollnäs
Köpte en ny skoter i dag, en Viper RTX, är 40+ och bor i hus

Priser på helförsäkring

Folksam: 11 806kr

Trygg hansa: 6 517 kr

Dina: 5790kr

Svedea: 4399kr

IF: 5984 kr

LF: 6114kr

Rätt stora skillnader!
Undrar vart du bor någonstans?
 

ika

Välkänd medlem
1 jan 2012
1.238
2
38
Luleå
Trygg Hansa är ju faktiskt enda vettiga för en skoter. För mig som inte hinner köra mer än typ 4 gånger per år så är det ju klockrent att vara ha den påställd dessa dagar.
 

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
våra skoterförsäkringar har gått upp en tusenlapp hux flux. Händer tydligen för mycket saker med skotrar , självklart iom att sporten växer med.
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Jo det är det. Dock blev Trygg Hansa billigast för mig för det var enda bolaget jag hittade där man kan ställa av skotern och försäkringen hoppar in i en garageförsäkring då.
Perfekt för en annan som inte kör något särskilt på "hemmaplan" utan åker iväg minst en 35mil för att komma till leken, så blir ju inte varje vecka/helg man kör.

I "Garage-mode" är årspremien ca en femhundring för mig, sen typ 30 dagar påställd tror jag skulle hamna på en femhunka med. Så bör klara mig på under 2000:- på dom dagar jag hinner köra på en vinter.

Transportstyrelsen har tagit bort den där avgiften på 50:- för av/påställning med, så det är inte något som gör saken dyrare längre heller. Det finns en himla smidig transportstyrelsen-app till mobilen med som gör det jäkligt lätt att ställa på/av.
Har också Trygg och som du skriver så är det en stor fördel att kunna ställa av/på, särskilt som de senaste vintrarna bjudit på korta säsonger. Grymt bra att de avskaffat avgiften, det har jag missat.

Pro rmk 600 -13
Trygghansa, 385 kr per månad påställd, garageförsäkring resten av året ca 50 kr per månad.
Västernorrland
Ålder 40+

Kollade med LF och de har ungefär samma månadskostnad för mig men den går inte att ställa av.
 

Rutger

Medlem
14 feb 2016
14
0
1
Stockholm och Norra Norrland
Använder Trygg Hansa och är mycket nöjd med deras priser och service. Fantastiskt att man enkelt och snabbt kan ställa av och på maskinerna. Bor i Stockholm och är 50 år gammal. Maskinerna används uppe i norra Norrland men det är inte relevant för försäkringen.

Lynx Re 600 -08: Garageförsäkring 636/år, Helförsäkring 3 326/år

Polaris SKS 700-02: Garageförsäkring 439/år, Helförsäkring 1 950/år

Jag räknar med att köra ca 40 dagar denna vinter. Det innebär att helförsäkring för hela året för den dyrare maskinen, Lynx Re 600, hamnar kring 1 000 per år. Riktigt bra.

Ett litet tips till er som har Trygg Hansa är att be dom sluta skicka inbetalningskort varje gång maskinerna ställs på/av. Betala in kostnaden för helförsäkring direkt och stäm sedan av med Trygg Hansa i slutet av säsongen. De håller koll på hur mycket maskinerna har varit avställda och betalar sedan tillbaka korrekt belopp. Istället för papper får du nu ett email varje gång maskinerna ställs av eller på. Handlingarna kan man enkelt se hos Trygg Hansa efter ha loggat in med Bank ID