Priser på skoterförsäkring?

Dr_Stein

Välkänd medlem
1 jan 2000
418
0
16
Luleå
3400kr/år helförsäkring Arctic-Cat M8, räknat att skotern är påställt Jan tom April samt garageförsäkring resten av tiden. (på/avställningsbar). 3000kr självrisk vagnskada. Man 27år. Rekommenderas! http://www.gjensidige.se/
 

bluesboy

Aktiv medlem
19 jan 2009
86
0
6
Östersund
Lynx rave 670 bigpipe -98

Halvförsäkring helår 1490:-
man 22år.
Brand plus stöld ingår.

En trasig skoter kan alltid ersättas, det är bara materiella ting.
att ha en försäkring som täcker personskador känns som det viktigaste tycker jag.
Om man skulle ha oturen att skada sig själv eller någon annan allvarligt (ta i trä), känns det bra att veta att men slipper betala skadestånd och sjukhusräkningar för flera hundra tusen.. de psykiska påfrestningarna räcker nog tillräckligt ändå..

men det är min åsikt. och det är möjligt att den hade varit annorlunda om jag hade haft en lite mer värdefull maskin.. ;)
 

TheJo

Välkänd medlem
19 jan 2010
415
0
16
STHLM/Uppsala
Är på jakt efter en skoter, och det börjar bli dags att skaffa sig lite bättre koll på försäkringar, då det ser ut att skilja väldigt mycket i pris.

Är det någon som har en lista på försäkringsbolag som man kan tänkas ringa, så vore det väldigt bra? Då jag har sett bolag i denna tråd som jag inte hade en aning om tidigare.

Skoter som jag för stunden är sugen på är A.C F6 eller F7.
 

Trucker Nr:1

Välkänd medlem
24 jul 2009
142
0
6
Luleå
Är på jakt efter en skoter, och det börjar bli dags att skaffa sig lite bättre koll på försäkringar, då det ser ut att skilja väldigt mycket i pris.

Är det någon som har en lista på försäkringsbolag som man kan tänkas ringa, så vore det väldigt bra? Då jag har sett bolag i denna tråd som jag inte hade en aning om tidigare.

Skoter som jag för stunden är sugen på är A.C F6 eller F7.
Jag tog kontakt med www.insplanet.com och dom ordnade den billigaste försäkringen för mig hos salusansvar.
 

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix
Detta med försäkringar är ju helt sjukt.. att det kan skilja över 15 tusen på samma försäkring/samma maskin genom olika bolag.. Vad beträffar insplanet så är dom väldigt bra MEN dom har bara samarbete med dom stora bolagen och kollar således inte upp priser hos alla bolag. Det lönar sej alltså att kolla själv. Det billigaste pris dom fick fram åt mej var smått skrämmande 21000:-/helår helförs hos salusansvar..
Jag är försäkrad enligt nedan:

Polaris Dragon 800 SP -09
28 år
Dina Försäkringar (piteortens)
4900:- helår helförsäkring (ej avställningsbar och 10k självrisk på vagnskada)


Finns en originalförsäkring för polaris genom Försäkringsproduktion AB som kostar 3600:- helförsäkring helår för min D8 men då ingår inte trafik. (ej avställningsbar och 4k självrisk på vagnskada) En trafikförsäkring hos dina/piteortens går på 1600:- om jag minns rätt.
Detta ger ett slutpris på 5200:-
Fördelen med polaris originalförsäkring är att maskinskada/drulleförsäkring ingår. Denna gäller om skotern skär/havererar utanför garantitiden, gäller även om du tex varit så tankspridd att du tankat diesel i skotern och den skär, då får du motorn renoverad/ny motor för vad självrisken kostar.

Iaf vad gäller nyare polaris och yngre ägare så är originalförsäkringen och piteortens KLART billigast...
 
4

426H

Jag är bara ute efter stöldskydd så jag kör halvförsäkring på min renegade -09. Betalar 3500 per år, avställningsbar hos salusansvar.
 

Mhjax

Välkänd medlem
27 mar 2005
630
0
16
Har min F8 2009 på Tre kronor (Swedbanks försäkringsbolag) Helförsäkring knappt 2900:-/år på Morsan dock men billigt : )