"Portad" från Traktor City Piteå

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Helt otroligt, har tagit ett par dagar att smälta detta.
Hur som helst så for jag i onsdags å pratade med försäljare nr 2 (riktigt vettig och trevlig karl!) vid traktor city om att räkna på en 2014 Boondocker 3700 med lite extra utrustning, han skulle återkomma senare med ett pris.
Så i torsdags ringer det då man var på väg att lämna jobbet, det var ägaren till detta företag (eller jag tror han äger stället iaf) som frågar om jag varit in å hört om en skoteraffär, ja svarar jag vilket han följer upp med att upplysa mig om att eftersom jag varit in och haft diskussioner med dom kring mina remproblem tidigare (köpte en 08 och en 09 Renegade 800 nya av Tractor City och dessa var remätare av rang!) så ville dom inte ens räkna och ge mig ett pris på en ny maskin!
Blev ju helt paff och dom enda frågor man fick fram var, tycker du att det är normalt att det ska gå 3 remmar på ca 60 mil på en ny maskin? vilket han bara svarade att detta var precis dessa disskutiner dom ville undvika!
okej, är detta hur ni väljar att lösa "konflikter" med kunder? ja, dom ville inte utsätta sig för detta igen!
Okej, hej då.................................

Har trots allt köpt 4 st nya maskiner av dom utan inbyte 08 Renegade 800, 09 Renegade 800, 09 TNT till frun och en 11 Freeride!
Så vadå man ska inte få ha åsikter? ja, jag var in vid ett flertal tillfällen å tyckte det var jävligt dåligt att XP;n var hård på remmarna, men har ALDRIG skrikigt, kastat saker, mordhota, eller på annat sätt bettet mig illa mot dom!
Kan ju knappast varit den enda som hade en remätande XP 08/09 och defenetivt inte den enda med åsikter kring detta.
Freeridern köpte man dessutom efter dessa disskutioner ägt rum, så undra vad den riktiga orsaken är!?


En liten sido story till detta kan ju nämnas att då jag hösten 2010 skulle köpa Freeridern så var jag in på Tractor city och hörde med försäljare nr 1 (liten tunnhårig karl som har gått ner rätt mycke i vikt) som jag gjort affär med tidigare och han gav mig ett pris som jag skulle fundera på.
Nån dag senare så ringer en jobbarkompis å säger att försäljare nr 2 (tidigare försäljare på en annan BRP återförsäljare i stan) på Traktor city har en Freerider att sälja för ett par tusenlappar billigare än säljare nr 1, ringer direkt upp säljare nr 2 och bokar fast maskinen!
Det roliga händer den dagen jag hämtar upp maskinen och står å spänner fast denna på släpet då säljare nr 1 passerar och jag lite ilsket frågar honom hur det kan komma sig att jag får bättre pris hos hans kontorsgranne än hos honom trots att jag har gjort affär med han tidigare?
Hans svar: SKRIKANDE upplyser denna mig om att han har f,n inte gjort nå fel pga prutorder från chefen mm, släpar in mig hos säljare nr 2 och fortsätter skrikandet på honom att han tagit egna initiativ gällande prutandet, står bara och gapar men tycker det gått för långt och går ut, säljare nr 1 följer med fortfarande halvskrikande att jag ska f.n inte komma å tro att jag är nå. Ber honom lugna ner sig och tänka på att han representerar ett företag och kan ju inte riktigt bete sig hur som helst, vilket han gör och vi säger adjö!

Tycker bara det är tråkigt i denna branch att man fortfarande nästan måste gullbe om att få köpa en maskin ett halvår i förväg för att inte "riskera" att bli utan och att vissa företag som ex Tractor City säljer så pass bra att dom inte behöver tänka på den lilla kunden, (man har ju bara köpt grejer av dom för nästan en halv million kr)!

En sak är då säker, ska aldrig mer köpa en pinal på detta företag och vill inte rekomendera någon annan att göra detta och defenetivt håll er borta från försäljare nr1!!!

Sprid, disskutera
 

Rsveden

Välkänd medlem
20 feb 2011
262
1
18
Västerås
Ja är det inte kunderna som ställer till det för dem så verkar de ju ha lite problem internt oxå! Nått för Dr Phil o analysera!! Hoppas det finns andra o handla av däruppe. Om man ska sälja skotrar idag så bör man vara medveten om att den där remmen kan ställa till det o inte gå igång på det exempelvis. Har man köpt nytt o remmen smäller stup i ett så är det ett väldigt stort problem då det lätt kan uppstå en massa följdskador på maskinen så jag förstår att man som kund blir en aning besviken på det. Har en gammal bekant som oxå blev portad som du men han nötte som fn på än de ena o än de andra. Säljaren var väll inte nån stor pedagog heller i det fallet! Men om det är som du beskriver det så förstår jag att du blir lite snurrig, låter ju helt fantastiskt:)! Ha de
 

simon13

Välkänd medlem
2 apr 2010
490
1
18
Du är inte den första som ogillar Tractor City, nog för att jag aldrig har köpt en skoter där men om man kommer in och har funderingar angående skidoo/lynx så är dom flesta allmänt otrevliga och vill inte hjälpa till med ditt problem plus att dom vissa har noll koll.
 

ankan_1

Aktiv medlem
21 mar 2010
58
0
6
Kalix
Förstår att du inte kommer handla där igen, skulle inte satt min fot där om jag råkat ut för samma sak.
Det finns ju andra att handla av som tur är!
 
Last edited:

krillnecks

Välkänd medlem
20 nov 2007
2.519
21
38
piteå
www.nogg.se
när vi endå är inne på dom så har jag 2 skumma saker upptänkt också först min svåger skulle köpa en summit x-rs därifrån då dom helt plösligt när han skulle hämta den var förväxlad med en annan skoter x-rs korta o att summiten var såld men det för för ca 1 1/2 år sen den står där fortfarande till salu hos dom sen en rmk 600 -12 som står där inne var en kompis sugen på i höstas den var också såld enligt dom den var då kvar där också senast jag var där vill dom inte sälja sina skotrar eller?
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Min granne tittade in på traktor city när han var nere vid kusten.
Han är ganska snål så han var ju klädd som en slusk. Säljaren pratade inte ens med honom när han sa hej så han gick ut därifrån. Säljaren anade nog inte att han egentligen är mångmiljonär och hade tänkt casha en skoter. Bröderna Sundström i Laisvall fick därför sälja den åt honom.
 

Rbanan

Välkänd medlem
15 jan 2010
1.710
4
38
Luleå
Dom återkom aldrig till mig när dom skulle räkna på en xm åt mig, tur var väl de då det finns betydligt bättre åf av ski- doo som ville sälja åt mig.
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Å ena sidan ska man ju ta det skrivna ordet med en nypa salt, vem som helst kan ju faktiskt lägga ut exakt vad som helst på ett forum och det står mer ofta oemotsagt än inte.

Men icke desto mindre verkar ju den här branschen inte riktigt förstått värdet av God Service, Att inte göra skillnad på folk o.s.v. ännu. Detta är antagligen ett tecken på att dom som verkar i branschen haft det lite för bra (ffa de sista åren med alla nya mtn-maskiner som vi kunder MÅSTE ha?). Lägg därtill att det är lite "skyddad verkstad". I regel endast en ÅF per stad och märke och därtill har vi väldigt märkestrogna köpare.

Vänd dessa saker ovan till din fördel som ÅF och du kommer med garanti bli framtidens vinnare när/om marknaden går ner och/eller kunderna börjar byta märke när dom inser att service och gott bemötande är lika självklart när dom ska köpa skoter för 140.000kr som när dom ska beställa sin mat på Olearys på fredagen för 140kr.

Det må ta lite tid, men sådana här beteenden tror jag defintivt löser sig självt när konsumenterna sagt sitt...
 

ward

Välkänd medlem
20 feb 2012
538
1
18
Piteå
Säljare nr 2 är den enda jag pratar med eller köper av! Alltid lika trevlig och har alltid tid att surra osv plus att man får riktigt bra kurs av han.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
första gången jag hört negativt om traktor city, tycker själv att dom är trevliga där. men däremot crossfix, de ska vi inte ens prata om
 

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Vet inte vad som hände med mitt tidigare inlägg men skriver det igen i kortare version:

Svärfar skulle köpa 2 nya skotrar och hittade en commander från 11/12 och en xtrim 600 etec från -12 som hade gått 40 mil. Han pratade med ena säljaren som skulle räkna och återkomma. Säljaren sa också att båda maskinerna bokades fast vid tillfället.

När vi sedan var in några dagar senare, utan att någon hört av sig var xtrimen såld.

I ett annat fall hade dem uppgett att en maskin gått, låt oss säga 125 mil, vilket efter köp visade sig vara trippen och maskinen hade i själva fallet gått betydligt längre.

Jag kommer aldrig att handla av traktorcity.
 

ajsman

Välkänd medlem
26 mar 2009
994
0
16
Gävleborg
Vet inte vad som hände med mitt tidigare inlägg men skriver det igen i kortare version:

Svärfar skulle köpa 2 nya skotrar och hittade en commander från 11/12 och en xtrim 600 etec från -12 som hade gått 40 mil. Han pratade med ena säljaren som skulle räkna och återkomma. Säljaren sa också att båda maskinerna bokades fast vid tillfället.

När vi sedan var in några dagar senare, utan att någon hört av sig var xtrimen såld.

I ett annat fall hade dem uppgett att en maskin gått, låt oss säga 125 mil, vilket efter köp visade sig vara trippen och maskinen hade i själva fallet gått betydligt längre.

Jag kommer aldrig att handla av traktorcity.
Han startade två likadana trådar. Tror du skrev i den andra. Så det är lite rörigt.
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Svaret jag fick från generalagenten:


Bekräftar här att vi mottagit Din redogörelse över en rad händelser i samband med kontakt med Traktor City i Öjebyn där Din roll varit kund och Traktor City varit säljare/leverantör.


Vår ambition/mål är våra slutkunder ska vara nöjda med sin BRP produkt och få den allra bästa service hos sin lokala återförsäljare. Enligt Din redogörelse så verkar inte våra ambitioner ha uppfyllts.


Vår önskan är att Du även i fortsättningen väljer att köra och bruka BRP produkter och hoppas att Du finner någon annan återförsäljare i Din närheten som kan ge Dig bästa möjliga service och support.


Med vänlig hälsning


Jan Andersson
VD / County Sales Manager
BRP Sweden AB Formvägen 16 | 906 21 Umeå | Sweden


Verkar inte som om dom kommer att ta nån disskusion med dom!
 

lidstrompa

Välkänd medlem
28 aug 2010
146
0
6
norrbotten
Svaret jag fick från generalagenten:

text


Med vänlig hälsning


Jan Andersson
VD / County Sales Manager
BRP Sweden AB Formvägen 16 | 906 21 Umeå | Sweden


Verkar inte som om dom kommer att ta nån disskusion med dom!
Inte helt förvånande.. De vet troligtvis om det sedan länge men gör inte någonting åt det gissningsvis eftersom de fortfarande säljer maskiner och BRP vill såklart tjäna pengar!

Var med om en lite liknande situation men då gällande rc-bilar i ett (enligt mig) garanti ärende där den lokala butiken blåvägrade att ta emot ärendet eftersom det såklart var mitt fel.
Ringde då ett samtal till generalagenten som, när de fick reda på vilken butik det gällde bara suckade och sa något i stil med "ja, vi vet hur det brukar gå till där".

Det hela slutade iaf med att jag fick skicka sakerna direkt till generalagenten och då löste sig utan problem.

Vad jag vet så blev det ingen uppföljning där heller eftersom de fortfarande finns kvar...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Svaret jag fick från generalagenten:


Bekräftar här att vi mottagit Din redogörelse över en rad händelser i samband med kontakt med Traktor City i Öjebyn där Din roll varit kund och Traktor City varit säljare/leverantör.


Vår ambition/mål är våra slutkunder ska vara nöjda med sin BRP produkt och få den allra bästa service hos sin lokala återförsäljare. Enligt Din redogörelse så verkar inte våra ambitioner ha uppfyllts.


Vår önskan är att Du även i fortsättningen väljer att köra och bruka BRP produkter och hoppas att Du finner någon annan återförsäljare i Din närheten som kan ge Dig bästa möjliga service och support.


Med vänlig hälsning


Jan Andersson
VD / County Sales Manager
BRP Sweden AB Formvägen 16 | 906 21 Umeå | Sweden


Verkar inte som om dom kommer att ta nån disskusion med dom!
Det där är bara pinsamt..
Nästan Bil-laget klass på det där...
 

fire02

Välkänd medlem
4 feb 2012
142
0
16
Piteå
Mailade och frågade generalagenten om dom förde klagomål vidare, å dom tog visst upp samtliga klagomål med berörd återförsäljare!
Skulle dock ge min högra arm för att få höra deras verson av händelsen!
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Det där var ett bra svar från BRP tycker jag, de är klart dom tar med sig allt, sen så sker inte förändringar över natten och definitivt inte pga bara en kunds bekymmer men det lär då finnas med dem när det diskuteras hur handlaren sköter sig. Tror man skulle tjäna på att alla faktiskt hörda av sig till agenturen/tillverkaren när man inte känner sig bra bemött, då skulle även svenska handlare fatta att handlaren är till för kunden och inte att kunden ska känna sig lyckligt lottad som har en en handlare :)