Polaris iQ

R

Robin

Men är dom verkligen så va orginal som ni säger? Det måste ju gå att puttra med maskin? Och jag är inte ute efter att ta dom största jumpsen eller något liknande, men jag tycker att komforten på maskin värkar helt underbar. :D
Komfort är ett ord som inte ens bör existera som kriteri om man tänker köpa en IQ 440.

Om du nu så illa måste ha en IQ så köp en IQ 600RR.
Dvs Race replikan utav riktiga varan med lite klenare prylar och med en orginal 600 motor som klarar av "puttrande".

Men det är fortfarande fel skoter för dig, 600RR är nästan lika mkt race maskin som riktiga IQr och kräver sin förare för att kunna tyglas på rätt sätt.

Och som du själv skriver:
"Och jag är inte ute efter att ta dom största jumpsen eller något liknande,"

Redan med dom orden så bör du själv förstå att det är helt fel maskin för dig, HELT fel.
Tyvärr men så är det och du kommer inte bli nöjd med maskinen om du köper en IQ.

"Men är dom verkligen så va orginal som ni säger? Det måste ju gå att puttra med maskin?"
Nej dom klarar inte av att puttras med, jag kan lova dig att du kommer känna dig mer slut i kroppen av att puttra omkring med dessa maskiner än att mata på för fullt, och för att kunna mata på fullt bör du kunna hantera maskinen också så du inte lägger dig i närmsta tall det första du gör med alla dom allvarliga konsikvenserna som kan vara där efter.

IQn är en grym maskin, men man måste kunna hantera den också och det låter inte som om du är riktigt där ännu.
Det är ungefär som att skaffa sig en Hayabusa som första båge eller Bugatti wayron som första bil, dvs det är dömt att sluta illa..

Tyvärr men så är det.

Satsa istället på en Pro X eller X2, kan lova dig att du kommer blir 100ggr mer nöjd.

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
har en bekant med en 600rr, tycker sittställningen var förträfflig, lättkörd, sköna dämpare med mera. enda jag kunde klaga på den lilla turen jag körde, och min vän också klagat på är den hårda dynan. annars verkar det en perfekt skoter för de som vill ha den där fjädringen och lättkörbarheten, samt betala pengarna

vil också tillöägga att jag INTE kört en iq440 så jag vet inte hur de är.

tack

Purk

Välkänd medlem
23 jan 2008
280
1
18
Västerbotten
svårt att göra liknelser men ja kan försöka:
man köper inte en värstingdator om man knappt kan kolla mailen
man dricker inte sprit om man pjukar av en folköl
man raggar inte på en snygg brud om man ser ut som en cementblandare
o.s.v. o.s.v. o.s.v.
(börja mjuuukt) kolla igenom köprådsforumet också så får du en del värdefulla tips

Tommy E

Välkänd medlem
2 dec 2004
156
0
6
Burträsk
svårt att göra liknelser men ja kan försöka:
man köper inte en värstingdator om man knappt kan kolla mailen
man dricker inte sprit om man pjukar av en folköl
man raggar inte på en snygg brud om man ser ut som en cementblandare
o.s.v. o.s.v. o.s.v.
(börja mjuuukt) kolla igenom köprådsforumet också så får du en del värdefulla tips
Jag kunde inte sagt det bättre själv.

Pro X2 är en underbar maskin (min andra skoter) Som går att använda i alla områden. visst, kanske inte dra stock i skog och kanske inte en optimal crossmaskin. Men det duger mer än väl till allt där mellan :)

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
har en bekant med en 600rr, tycker sittställningen var förträfflig, lättkörd, sköna dämpare med mera. enda jag kunde klaga på den lilla turen jag körde, och min vän också klagat på är den hårda dynan.
Sittställning? Hård dyna??? En iQ kör man väl ändå inte sittande... ;)

Jag håller med de flesta föregående talare. Fel maskin för en nybörjare... Skotern hinner bli gammal innan man lärt sig hantera den på rätt sätt...

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Komfort är ett ord som inte ens bör existera som kriteri om man tänker köpa en IQ 440.

Om du nu så illa måste ha en IQ så köp en IQ 600RR.
Dvs Race replikan utav riktiga varan med lite klenare prylar och med en orginal 600 motor som klarar av "puttrande".

Men det är fortfarande fel skoter för dig, 600RR är nästan lika mkt race maskin som riktiga IQr och kräver sin förare för att kunna tyglas på rätt sätt.

Och som du själv skriver:
"Och jag är inte ute efter att ta dom största jumpsen eller något liknande,"

Redan med dom orden så bör du själv förstå att det är helt fel maskin för dig, HELT fel.
Tyvärr men så är det och du kommer inte bli nöjd med maskinen om du köper en IQ.

"Men är dom verkligen så va orginal som ni säger? Det måste ju gå att puttra med maskin?"
Nej dom klarar inte av att puttras med, jag kan lova dig att du kommer känna dig mer slut i kroppen av att puttra omkring med dessa maskiner än att mata på för fullt, och för att kunna mata på fullt bör du kunna hantera maskinen också så du inte lägger dig i närmsta tall det första du gör med alla dom allvarliga konsikvenserna som kan vara där efter.

IQn är en grym maskin, men man måste kunna hantera den också och det låter inte som om du är riktigt där ännu.
Det är ungefär som att skaffa sig en Hayabusa som första båge eller Bugatti wayron som första bil, dvs det är dömt att sluta illa..

Tyvärr men så är det.

Satsa istället på en Pro X eller X2, kan lova dig att du kommer blir 100ggr mer nöjd.
Haha ja jag kan ju bara instämma.

Jalmar du får ursäkta men vad menar du när du säger komfort?
Äger själv en 440 och den är byggd nästan uteslutande för hårdkörning så visst är komforten bra om man menar hårda dämpare i både boggie och framvagn samt en dyna som är så hård att det nästan är obruklig...
Men visst den går ju att modifiera för att få den mer anpassad för led och mer körning utanför bana, vilket jag har gjort ska sägas och visst går den att mjuka upp lite mer än original men fortfarande: Har man komfort som ledord när man köper en 440 vette fan vad man har för kriterier ;)

Och som redan sagts, 440 motorn slits och går väldigt hårt, den är byggd så eftersom racemaskiner alltid servas noggrant...
Så spontant är jag ledsen men: Nej, IQ440 är en OERHÖRT DÅLIG första maskin för att vara tydlig.
Men jag förstår dig, det e ju en väldigt fin och trevlig liten maskin ;)
Och största nackdelen är alltså 440 motorn så är den 600 konverterad skulle det funka bättre men jag ser det ändå inte som någon direkt bra första maskin... Finns billigare och motormässigt stabilare maskiner som är bättre första maskiner...

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Håller med föregående talare, absolut ingen nybörjar maskin. Den är så fruktansvärt agressivt inställd från fabriken så du kommer bli mycket missnöjd om du ska "puttra" med den.

Kan liknas med att köra en chopper båge efter crossbanan dvs STUMT, om du inte bombar på otroligt hårt med IQn så fjädrar maskin knappt det är en maskin som är byggd för brutala förhållanden helt enkelt.

Äger själv ingen IQ men har provkört både IQ440 600RR 600R X antal gånger, och du är helt slut efter en dags körning maskinen kräver sitt lilla av föraren, så otroligt hårt skidtryck så du måste hänga nere på fotsteget i kurvorna annars tippar maskin.

Men när du väl lärt dig kontrollera en skoter ordentligt säger nu inte att du är dålig men lite erfarenhet går en lång väg. Då kan jag rekomendera IQn om du gillar att köra hårt. Tror aldrig jag haft så roligt på en snöskoter som den dagen då jag lånade en IQ600r en hel dag :D

Supersport

Välkänd medlem
12 mar 2005
180
0
6
Lånar tråden bara för en snabb fråga. Vad är det för skillnad på 600rr och 600r?

R

Robin

Lånar tråden bara för en snabb fråga. Vad är det för skillnad på 600rr och 600r?
600R är tävlingsmaskinen.

600RR är bara en skoter för oss konsumenter med lite klenare prylar. Det är ju inte för inte som den heter RR (Racing/Race Replica).

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Som Robin säger, RR står för Race Replica och är mer ledanpassad. Vet inte hur mycket dämparna skiljer men det är iaf mjukare dämpare, boggien bör även vara mer ledanpassad. Största skillnaden ligger dock i motorn där R kommer med högkomps topp, ingen oljepump utan kör med oljeblandat t.ex. Den har alltså mer hästar i R den men går hårdare och behöver regelbunden service och kolvar och packningar slits fortare...

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
Vill grabben ha en 440, så nog äre ju bara att köpa om pengarna finns, men som sagt det är ju lite små service man bör göra. att puttra med är bara åt helvete då inslags varven ligger runt 5,8. bara det gör det vidrigt att köra sakta, tog ganska länge för mig att vänja mig vid 440s inslagsvarv och jag kan tänka mig att det blir ganska mycket jobbigare för dig då du inte är så erfaren körare heller. tyckte inslagsvarven det var fruktansvärt vidrigt fast nu är man ju van så det är inte så mycket med det.

Dawn!

Välkänd medlem
16 dec 2007
184
0
6
kiruna
aså varför skriver alla att iq 440 är inget för en nybörjare?:p hahaha min första skoter var en pro 600 rev. inte var det nå problem att köra med den?. fan snacka skit att man måste vara erfaren för att köra en 440 som inte ens går snabbt.. inte svår att kontrollera. ha,. köpa en iq pro 600:) bra köp säger jag.

Emppu

Välkänd medlem
10 feb 2009
474
0
16
Norrbotten, Övertorneå Kommun.
Beror mest hur snabbt du kommer att vänja dig vid skotern då den lär vara väldigt rapp. Men det är väl mest hur du kommer själv köra med den, om jag vore dig skulle jag ta mig första veckan att köra på ängar och sånt, bara så att du vänjer dig vid gasen. Sen som sagt så måste man luta vid kurvor om man kommer för snabbt. Annars välter man med skotern, det är nog ganska oskönt.

storthus

Välkänd medlem
8 aug 2006
272
0
16
Funäsdalen
Vettu vad som är enklast??

testa runt lite olika maskiner innan du kastar ut pengar på en skoter som du kanske inte gillar, sen är det grymt svårt att låta andra säga vad dem tycker, detta då alla har helt olika smak och intresse.

B

Biosteel

men egentligen så handlade tråden om en 15 åring som skulle köpa en iq .. hur gick det egentligen för han ? blev det ens en skoter för hans del ?

snopro600

Välkänd medlem
6 nov 2006
221
0
16
SWE
aså varför skriver alla att iq 440 är inget för en nybörjare?:p hahaha min första skoter var en pro 600 rev. inte var det nå problem att köra med den?. fan snacka skit att man måste vara erfaren för att köra en 440 som inte ens går snabbt.. inte svår att kontrollera. ha,. köpa en iq pro 600:) bra köp säger jag.
ingen har i stort sätt påpekat att det är för mycket att köra med, men har man aldrig skruvat i en skoter så är nog inte en 440 rätt köp

Grylar

Välkänd medlem
7 dec 2008
148
0
6
Vilhelmina
hej är även jag 15 år och ska köpa en iq 440. Har kört skoter sedan jag var typ 5 år ett av mina första ord var "starta" så är så gott som född på skotern´