Polaris 2023

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Kul med nya motorer men trist att inte titan kommer med nytt chassie. Även prissättningen på fyrtaktsmodellerna känns lite tveksam, för samma peng får man "likvärdig" BRP-modell med 900-ace turbo motorn vilket åtminstone i mina ögon känns som ett bättre alternativ.
Jo, trodde faktiskt att det skulle komma en version av Matryx-chassiet för 50 cm matta, men icke. De kanske tycker marknaden är för liten för att lägga utvecklingspengarna på det, men jag tror ändå att den sålt bra i Skandinavien åtminstone. Kanske inte i USA dock och det är väl den stora marknaden. Trist.

Ja, om man lägger sig mycket över 900 ACE utan turbo i pris för ProStar 4S så lär ju de flesta som är ute efter en fyrtaktare kring 90 hk välja 900 ACE istället. Så den prissättningen känns väl si och så. Eller så om man nu är ute efter en fyrtaktare rent generellt så tar man ju hellre en med 150hk än 90hk om det inte skiljer så mycket i pris.
 
Last edited:

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Trodde faktiskt inte Polaris skulle passera BRP i listpris, men grattis till det :(
 

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
9R = 900 motorn.
så utan turbo och 900cc
Sen 10k till för matta och drivhjul. Fan börjar bli saftiga priser nu..
Verkligen. Jag köpte min senaste nya Polaris, en RMK 800 Dragon, då 2008/2009 och den gick på 117900:- med utrustning. Det är alltså nu 13-14 år senare 100k mer för motsvarande maskin (eller en 155" Khaos, samma längd som jag hade på min, lär väl vara ännu dyrare). Prövade bygga ihop en Lynx Shredder RE 3900 850 E-tec Turbo R (är väl typ drömmaskinen för min del just nu) och den hamnade på närmare 270k med utrustning, vilket är samma pengar som jag köpte mitt hus för 2018 (förvisso väldigt billigt för ett hus). Sjuka, sjuka pengar för nya skotrar nu för tiden. Från att tidigare ha varit ett dyrt intresse så är det nu ett jävligt dyrt intresse (min lön har inte dubblerats från 2008/2009 på samma sätt som skoterpriserna nästan har gjort).
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Verkligen. Jag köpte min senaste nya Polaris, en RMK 800 Dragon, då 2008/2009 och den gick på 117900:- med utrustning. Det är alltså nu 13-14 år senare 100k mer för motsvarande maskin (eller en 155" Khaos, samma längd som jag hade på min, lär väl vara ännu dyrare). Prövade bygga ihop en Lynx Shredder 3900 RE 850 E-tec Turbo R (är väl typ drömmaskinen för min del just nu) och den hamnade på närmare 270k med utrustning, vilket är samma pengar som jag köpte mitt hus för 2018 (förvisso väldigt billigt för ett hus). Sjuka, sjuka pengar för nya skotrar nu för tiden. Från att tidigare ha varit ett dyrt intresse så är det nu ett jävligt dyrt intresse (min lön har inte dubblerats från 2008/2009 på samma sätt som skoterpriserna nästan har gjort).
Jag tycks minnas att jag betalade 134k-ish för Min 2015 RMK 800 Scandinavian Beast ny. Dvs priserna upp 50% på 7 år. Min lön har inte gått upp 50% på den tiden. Sen så har ju käk och soppa mm i många fall gått upp 30% eller mer på bara sista året
 
Reactions: Henrikssons

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
9R = 900 motorn.
så utan turbo och 900cc
Sen 10k till för matta och drivhjul. Fan börjar bli saftiga priser nu..
Såg Edvard visa att Nordic Pro har no slip. Den borde ju ha 2,86" delning? Kanske blir uppdaterat på Khaos 146" också med lite tur.. 😅
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Jag tycks minnas att jag betalade 134k-ish för Min 2015 RMK 800 Scandinavian Beast ny. Dvs priserna upp 50% på 7 år. Min lön har inte gått upp 50% på den tiden. Sen så har ju käk och soppa mm i många fall gått upp 30% eller mer på bara sista året
Då tycker jag nästan att du betalade överpris iom att dom kostade 137k, om jag minns rätt, oprutat innan snowcheck 😊
Men ja prisutvecklingen har verkligen skenat.
Själv köpte jag en ny 17s pro rmk tds, vad som då var top of the line eller vad man ska säga, med pidd, tunnelväska och lite annat för 140.
Efter det en 21as Sks 155 för 150.
Nu verkar den billigaste mountainmaskinen (bortsett från 650) som går att bygga ihop, med lite extra lyx i form av lackad tunnel och skenor+spindlar, hamna på 200 innan snowchecken.
Då misstänker jag att prutmånen utöver det inte är så hög heller.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
377
83
Malå/Adak
Det finns en viss prutmån i "Jag tycks minnas" :D

Kan ha varit några tusingar under också, men jag bokade sent och bytte in så det påverkade säkert också.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Med tanke på att det finns lättlurade gubbar som köper dem så är väl priser ändå ok…erkänner utan omsvep att jag är en av dem 🤗
 

Gran

Ny medlem
3 dec 2005
2
1
1
Sollefetå
Jag snowcheckade en Kaos 146" 9R.

beställde den 22 mars och det var på håret att det gick igenom pga begränsningarna!
Ska bli riktigt kul att se hur den nya motorn går :)
 
Reactions: Bola

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag snowcheckade en Kaos 146" 9R.

beställde den 22 mars och det var på håret att det gick igenom pga begränsningarna!
Ska bli riktigt kul att se hur den nya motorn går :)
Så tänkte jag också när jag beställde min -19 850, men jäklar vad besviken man blev
Hoppas 9R motorn inte också blir ett fiasko
 

Gran

Ny medlem
3 dec 2005
2
1
1
Sollefetå
Så tänkte jag också när jag beställde min -19 850, men jäklar vad besviken man blev
Hoppas 9R motorn inte också blir ett fiasko
Jag beställde min nuvarande då också med 850:in och min har funkat riktigt bra, men man satt och vibrera ett tag när dom rasade för en del 😅

vad var det som du blev besviken över då?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Jag beställde min nuvarande då också med 850:in och min har funkat riktigt bra, men man satt och vibrera ett tag när dom rasade för en del

vad var det som du blev besviken över då?
Ja min skar också, magnapullen gått väck, sprängt ett gäng remmar och mappningen är riktigt usel särskilt på låg och mellanregistret. Har aldrig fått min att gå riktigt hundra, väldigt okonsekvent i toppregistret.
Min åt aldrig några tändstift, men alldeles för många verkar ha problem att dom käkar stift för att det ska vara acceptabelt anser jag.

Och den katastrofalt långa inkörningsperioden som ingen egentligen visste hur lång den var eller när den var klar :) Det är väl dock inget anmärkningsvärt på nya maskinerna vad jag förstår, då den är omgjord en del.

Så ja, jag hör till den kategorin som aldrig igen köper en första årsmodell av en ny motor från polaris :)
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ser ut som det har börjat levereras 2023or i USA redan!, kan det vara så att de har fått nån ordning på grejjerna tills i år. Har inte sett någon 9R eller turbo, men väl 850n.
Har ju alla grejjer kvar på gammeln tills den nya står hos handlaren, men nog börjar kvällarna bli mörka allt:p