Polaris 2022

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Kollade på bromsningen igen och det blev
155hk i nonetanol-läget, varm motor.
161hk etanol-läge varm motor.
164hk etanol-läge kallare motor (första körning)
Tydligen ger 650 motorn mest hk i etanol-läget med. Kommer nog film på det med så småningom.
Hoppas verkligen den mappen kommer till de 19,20 & 21 850 maskinerna också för etanolmappen är ett skämt på dom. Det är ju inte samma databox i 22 maskinerna så mappen är inte direkt bakåtkompatibel.
 
Reactions: Mooseater

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
Kollade på bromsningen igen och det blev
155hk i nonetanol-läget, varm motor.
161hk etanol-läge varm motor.
164hk etanol-läge kallare motor (första körning)
Tydligen ger 650 motorn mest hk i etanol-läget med. Kommer nog film på det med så småningom.
Vilket bränsle körde man med? Konstigt att den gav mest effekt i etanolläget? Det läget spottar väl på mer bränsle och mindre tändning gör att hantera E10. Detta kan inte stämma. Kör man E10 i non etanol är det nog troligt att motorn kompenserar detta genom att backa tändningen för att förhindra spikningar. Eller tänker jag fel?
 
Last edited:

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Vilket bränsle körde man med? Konstigt att den gav mest effekt i etanolläget? Det läget spottar väl på mer bränsle och mindre tändning gör att hantera E10. Detta kan inte stämma. Kör man E20 i non etanol är det nog troligt att motorn kompenserar detta genom att backa tändningen för att förhindra spikningar. Eller tänker jag fel?
95 eller 98 kördes det med, minns inte riktigt. Måste kolla på avsnittet igen.
Är ju helt klart annan mappning och databox i 22orna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Vilket bränsle körde man med? Konstigt att den gav mest effekt i etanolläget? Det läget spottar väl på mer bränsle och mindre tändning gör att hantera E10. Detta kan inte stämma. Kör man E10 i non etanol är det nog troligt att motorn kompenserar detta genom att backa tändningen för att förhindra spikningar. Eller tänker jag fel?
Jag har aldrig sett en bromsning där en motor gett mer hk i etanolläget så din teori om att de körde e10 och motorn skyddade sig kan va förklaringen till lägre hk i etanolläget.
 

robin-_-

Välkänd medlem
22 nov 2004
853
5
18
36
Någon som provat dra kälke med sin slash? Funkar det? Självklart är den inte skapt för det men intressant om det är möjligt utan att den går varm direkt..
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Någon som provat dra kälke med sin slash? Funkar det? Självklart är den inte skapt för det men intressant om det är möjligt utan att den går varm direkt..
Det går iaf med 146" som har större kylare. Men nån typ av stänklapp är ett måste för annars är det som att du kör med snöslunga på pulkan.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ummm.... Bromsade dom MER effekt i etanolläget??? På sambons tappar man 100-150varv med etanolläget än premium, detta med 98 i tanken testat "back to back". Tankade 95 nu den här svängen och kör etanolläget då den börjat DETa och dumma sig på 98 och premium läget, vilket den aldrig gjort dom första 75milen 🤔. Den är klart tröttare nu, kör i jorm i helgen.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ummm.... Bromsade dom MER effekt i etanolläget??? På sambons tappar man 100-150varv med etanolläget än premium, detta med 98 i tanken testat "back to back". Tankade 95 nu den här svängen och kör etanolläget då den börjat DETa och dumma sig på 98 och premium läget, vilket den aldrig gjort dom första 75milen 🤔. Den är klart tröttare nu, kör i jorm i helgen.
Ja de är mer normalt att de beter sig som eran. Att den detar nu på e10 beror på att inkörningsprogrammet är slut. De får mer soppa under inkörning därför gick den utan det tidigare.
Jag tror som tidigare talare att man bromsade med 95okt och då skyddade sig motorn genom tändsänkning mm i non eth läget, därför gick den bättre i eth läget. Hade de kört 98 okt så skulle den gått sämre i eth.
 

Adrenalinejunky_

Välkänd medlem
1 dec 2009
711
6
18
Örnsköldsvik
Ja de är mer normalt att de beter sig som eran. Att den detar nu på e10 beror på att inkörningsprogrammet är slut. De får mer soppa under inkörning därför gick den utan det tidigare.
Jag tror som tidigare talare att man bromsade med 95okt och då skyddade sig motorn genom tändsänkning mm i non eth läget, därför gick den bättre i eth läget. Hade de kört 98 okt så skulle den gått sämre i eth.
Längesen inkörningen var över. Minns ej exakt vid vilka mil den gick ur inkörning men 25-30kanske så den har gått felfritt sen dess på premiumläge och 98. Det var med 98 i tanken den DETa även på etanolläget.
Nu i helgen är första gången vi kör bägge 850 på 95. 22an är klart tröttare i etanolläget. 19 kör jag på premiumläge utan problem, ska prova etanolläget på den också men vad jag hört är etanolmappen innan 22 rätt dålig 🤔
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Men om den nu går snäppet bättre med 98 och non etanol läget så borde det rimligtvis betyda ytterligare några hästar. Är det ens möjligt att hitta så mycket mer effekt i en motor med en annan databox och mapp från ett år till ett annat?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Ummm.... Bromsade dom MER effekt i etanolläget??? På sambons tappar man 100-150varv med etanolläget än premium, detta med 98 i tanken testat "back to back". Tankade 95 nu den här svängen och kör etanolläget då den börjat DETa och dumma sig på 98 och premium läget, vilket den aldrig gjort dom första 75milen 🤔. Den är klart tröttare nu, kör i jorm i helgen.
De va underlig den spika i etanolläge med 98 okt. Lyssna om du hör onormalt högt skrammel från variator eller motor för de kan lura spiksensorn. Annars måste de va fel på bränsletillförsel typ skit i spridare mm.
 

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Sett på forum på andra sidan pölen att det från Polaris givits ut kompensation för sen leverans i form av rabattcheck på tillbehör.
Någon här som erhållit något sådant från Polaris?
Verkar som att jag kommer att vara den som får sin Snowcheck sist i Sverige.😞
Nu kanske, kanske eventuellt att den dyker upp till veckan som kommer...
 
Reactions: Henrikssons

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Sett på forum på andra sidan pölen att det från Polaris givits ut kompensation för sen leverans i form av rabattcheck på tillbehör.
Någon här som erhållit något sådant från Polaris?
Verkar som att jag kommer att vara den som får sin Snowcheck sist i Sverige.😞
Nu kanske, kanske eventuellt att den dyker upp till veckan som kommer...
Vad är du har beställt för maskin? :)