Polaris 2022

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Khaos Slash 850 146:a enligt bilden här bredvid. Beställd 9 Mars samtidigt som grabben min beställde sin, hans dök dock upp i december.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Få skotern nu när säsongen i stort sett är över känns ju riktigt surt en rejäl kompensation borde dom kunna bjuda på.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Är ju bara runt 3000 kr kommer den så här sent när säsongen är över är det ju lika bra att avboka och köpa årets modell om dom nu kommer i tid.
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
422
79
28
norrland
Men bör skilja en del när dom säljs också även om dom är exakt likadana. Undrar hur mycket lägre en osålt -22 skulle kostat till hösten nått liknande borde men kunna ge i dag framförallt när dom inte kunnat leverera i tid så man missat hela säsongen.
 

lindless

Prospect sledder
11 apr 2018
47
2
8
Stockholm
Men bör skilja en del när dom säljs också även om dom är exakt likadana. Undrar hur mycket lägre en osålt -22 skulle kostat till hösten nått liknande borde men kunna ge i dag framförallt när dom inte kunnat leverera i tid så man missat hela säsongen.
Rätt säker att en del handlare har kvar 22or (och till och med 21or)..

Har sett flera handlare med 21or, khaos 850's för drygt 160k nya och den känns ju lite så där nu..

Däremot så är det nog så svårt med 146or verkar det som.

Får väl bara hoppas 23:eek:rna är snabbare.
 
Last edited:

Mooseater

Aktiv medlem
3 mar 2009
50
9
8
52
Hälsingland
Maskinen dök äntligen upp sista Mars. Kompenserad med utrustning av Polaris för ett värde av ca 12-13K. (Kundpris).
Stack till fjälls direkt och jösses vilken rolig maskin, Jag ångrar inte att jag väntade på Khaosen.
 
Reactions: neden

A.Holm

Välkänd medlem
8 feb 2007
2.783
55
48
Grängesberg
Läste om bromsning av Polaris 2022 som skett hos McExpress.

650: 131-132hk
850: 164-165hk
Boost: 181-182hk
Alla maskiner inkörda.

Värt att nämna är att alla tre motorer gav 8-10hk mer i etanolläge jämfört med premiumläge.
Så det som Polaris säger stämmer, alla maskiner ska köras i etanolläget.
 
Reactions: suregom

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Läste om bromsning av Polaris 2022 som skett hos McExpress.

650: 131-132hk
850: 164-165hk
Boost: 181-182hk
Alla maskiner inkörda.

Värt att nämna är att alla tre motorer gav 8-10hk mer i etanolläge jämfört med premiumläge.
Så det som Polaris säger stämmer, alla maskiner ska köras i etanolläget.
De va riktigt bra pulver för MC express bänk ger absolut inte ger glädjesiffror.
Kördes den på 95 okt då den gick så mycket bättre i etanolläget?
Om den gick bättre i etanolläge på 98 okt är non etanolmappen för snål på soppa så den skyddar sig genom div effektsänkande åtgärder.
 

4810moh

Medlem
4 mar 2010
33
9
8
De va riktigt bra pulver för MC express bänk ger absolut inte ger glädjesiffror.
Kördes den på 95 okt då den gick så mycket bättre i etanolläget?
Om den gick bättre i etanolläge på 98 okt är non etanolmappen för snål på soppa så den skyddar sig genom div effektsänkande åtgärder.
Jag får inte ihop det riktigt. Ca 10 hk mer i etanolläget. Vi har tre maskiner som körts hela vintern med 98 (ca 5% etanol) och har testat en hel del mellan etanol o non etanolläget. Alla vi är eniga om att den varvar lite mer i non etanol men går ev aningen bättre i mellanregistret i etanolläget. 10 hk mindre borde märkas. Bromsningen kördes säkert med 95 bränsle.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag får inte ihop det riktigt. Ca 10 hk mer i etanolläget. Vi har tre maskiner som körts hela vintern med 98 (ca 5% etanol) och har testat en hel del mellan etanol o non etanolläget. Alla vi är eniga om att den varvar lite mer i non etanol men går ev aningen bättre i mellanregistret i etanolläget. 10 hk mindre borde märkas. Bromsningen kördes säkert med 95 bränsle.
Ja de måste ha bänkat på 95okt. Men då har den bra spikskydd för om jag kör i på 95 okt i non eth läget på min gamla pro rmk 800 år 15 så tvärstannar motorn med tänd motorlampa och texten "Det" i displayen. Jag får aldrig en spikvarning före dem stannar totalt.
Spikskyddet på nya Polarisen påminner om en gammal Arctic cat 800 från 12-. Om de känner av liten spining sänker den tändningen 2 gr och spikar den mer rejält sänker den 4 gr och spikar den än jävligare lägger den på mer sås dessutom. Tillslut orkar den inte varva mer än 7300v och då är de minst 10hk borta snarare 20hk förlust.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Jag frågade Snowrider och fick svar att alla bänkningarna var på 98 Oktan. 🧐
Vafan då går de absolut inte köra på 95okt ens i etanolläge. De är ju förfan helt otroligt de ska ju inte få släppas ut på marknaden om de inte ens har en mapp för e10(95okt. Här betalar folk närmare 200 papp för någ som inte ens är klart för försäljning, de måste knarka kärnkraftsavfall eller nåt. Skulle jag få en heldag på en sjö med en Powercommander så har jag ställt in en jyst mapp både för 95okt och 98 okt och då är jag inte ens ett proffs.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Vafan då går de absolut inte köra på 95okt ens i etanolläge. De är ju förfan helt otroligt de ska ju inte få släppas ut på marknaden om de inte ens har en mapp för e10(95okt. Här betalar folk närmare 200 papp för någ som inte ens är klart för försäljning, de måste knarka kärnkraftsavfall eller nåt. Skulle jag få en heldag på en sjö med en Powercommander så har jag ställt in en jyst mapp både för 95okt och 98 okt och då är jag inte ens ett proffs.
Om det är så att det inte går att köra på 95okt utan att tappa en massa effekt (vilket väl är troligt om 98okt ger mest effekt på etanol-läge) så är det ju katastrof, många som inte har tillgång till 98okt där de kör. Jag fattar inte varför det ska vara så jäkla svårt för just Polaris att få till bra mappar direkt från fabrik? BRP, Arctic Cat, Yamaha har ju inte alls haft samma problem, varken nu eller historiskt. Det här är ju en av anledningarna till att jag är så jäkla tveksam till att köpa mig just en ny Polaris, orkar inte med att vänta på nästa Messias i form av en mapp som ska lösa alla problem. Fick nog av det redan 2009 med 800CFI-motorn.
 
Last edited:

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Fick nog av det redan 2009 med 800CFI-motorn.
Dito!!
Å andra sidan så den 2015 CFI 800 jag köpte funkade faktiskt från ny, men hade dom ju hållit på och utvecklat sen 2008....

Jag är tämligen övertygad om många Polaris försäsongstester sker med prototypmaskiner som inte är EPA-godkända. Sen så mot slutet på sommaren är det någon attan som i sista minuten kommer på att: "just fan, det måste vi ju göra", och så måste dom panika ut en snålmapp som enbart duger till att blidka miljöinspektörerna på EPA. Finns inga andra maskiner som i snitt skiljt så mycket i prestanda mellan vårtestmaskienerna och seriemaskinerna som Polaris. Kan vara att jag har haft otur med en del men...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.634
798
113
Kramfors
Om det är så att det inte går att köra på 95okt utan att tappa en massa effekt (vilket väl är troligt om 98okt ger mest effekt på non-etanol) så är det ju katastrof, många som inte har tillgång till 98okt där de kör. Jag fattar inte varför det ska vara så jäkla svårt för just Polaris att få till bra mappar direkt från fabrik? BRP, Arctic Cat, Yamaha har ju inte alls haft samma problem, varken nu eller historiskt. Det här är ju en av anledningarna till att jag är så jäkla tveksam till att köpa mig just en ny Polaris, orkar inte med att vänta på nästa Messias i form av en mapp som ska lösa alla problem. Fick nog av det redan 2009 med 800CFI-motorn.
Exakt och törs man ens köra 95 okt med etanolmappen för den går ju garanterat för snålt och den lär ju tappa 15hk på 95okt. Frågan är om de ens går köra 95okt för den kan väl tvärstanna om den spikar för mycket antar jag, eller har de tagit bort den funkionen som de va på cfi 2 motorn? Hur som så lär de inte va bra att köra 95okt innan de fixat en bättre mapp för det.