Polaris 2021

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ska man vara lättast så gäller det att jaga gram och det blir väl lite mer plast med no slip 😁
De är klart att det blir tyngre med noslip och antistabbhjul.
Men tillock med skidoos billigaste maskin har noslip och rejäla antistabbhjul, så jag ser inte direkt nackdelarna med denna lösning.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
De behöver inte bli tyngre med noslip hjul heller för de behöver inte antistabhjul för Skidoo kör ju inga antistab. De måste ha med livslängd eller ljudnivå att göra. Eller har de med mattan att göra, att de kan lätta den med färre stålskor som går mot glidskenorna. Vissa mattor har ju bara vart tredje pinne stålskodd och då tjänar man både pengar och vikt. Följdfråga är då hur många stålklipp har mattorna från fabrik?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
De behöver inte bli tyngre med noslip hjul heller för de behöver inte antistabhjul för Skidoo kör ju inga antistab. De måste ha med livslängd eller ljudnivå att göra. Eller har de med mattan att göra, att de kan lätta den med färre stålskor som går mot glidskenorna. Vissa mattor har ju bara vart tredje pinne stålskodd och då tjänar man både pengar och vikt. Följdfråga är då hur många stålklipp har mattorna från fabrik?
Du måste nog köpa glasögon, för skidoo har vist antistabb på sina maskiner. Kanske inte tidigare men nu har dom det, ledmaskiner räknar jag inte med för dom är inte gjorda för att hoppa på stubbar med.
Ac har det också för den delen.
Och det finns en enkel anledning och det är att fönstren i mattan blir så långa när man har längre och längre delning.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
De behöver inte bli tyngre med noslip hjul heller för de behöver inte antistabhjul för Skidoo kör ju inga antistab. De måste ha med livslängd eller ljudnivå att göra. Eller har de med mattan att göra, att de kan lätta den med färre stålskor som går mot glidskenorna. Vissa mattor har ju bara vart tredje pinne stålskodd och då tjänar man både pengar och vikt. Följdfråga är då hur många stålklipp har mattorna från fabrik?
jag har då det på min summit 850.....
 

Tompa72

Välkänd medlem
20 nov 2018
416
77
28
norrland
Ski-doo brukar väl endast ha hjul vid nedre infästningen för främre dämparen och monterade så långt bak borde dom väl inte kunna funka som antistabb eller sitter det flera hjul som jag missat ?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Undra varför Polaris tjurar på med drivaxel än i dag med så smalt mellan drivhjulen? De är ju samma problem på våra pro år 13 och 15 jag körde av stavarna så de blev mos av mattan. Köpte nyss en kanonfräsh matta, men till min bedrövelse så känns de att två stavar är mjuka just där drivhjulen och vändhjulen böjer de som mest. Nu blir de no slip hjul och 4 vändhjul i bakaxel samt så slak matta som möjligt. Varför vill inte Polaris bygga med Noslip? De ger inte bara bättre fäste de ligger längre ut mitt för mattskoningarna så mattan böjs inte på ett lika farligt ställe!? Eller om de åtminstone kunde fippla dit två drivhjul längre ut. Bara det skulle halvera brytningarna på stavarna. Kan de va att de tycker No slip lever om för mycket och har kortare livslängd? De flesta Ski doo kör ju två No slip sedan flera år, va är problemet?
Så här...😜29083
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Vad är delningen på äldre axys med serie 6 mattan? 2.86”?

Slutade rappa nu när mattan är tokspänd. Men den lär ju inte hålla ihop så länge som den bör dock. Hade en liten fundering på om man skulle köpt en komplett drivaxel från en äldre skrotad axys så man kan smälla dit en challenger extreme istället när man kört den här mattan till skrot.
 

Risto

Medlem
9 dec 2012
41
0
6
Norrbotten
Vad är delningen på äldre axys med serie 6 mattan? 2.86”?

Slutade rappa nu när mattan är tokspänd. Men den lär ju inte hålla ihop så länge som den bör dock. Hade en liten fundering på om man skulle köpt en komplett drivaxel från en äldre skrotad axys så man kan smälla dit en challenger extreme istället när man kört den här mattan till skrot.

Köp riktiga drivhjul istället , polaris 2,86 kuggar också sjukt mkt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Kuggar de mindre med längre indelning eller är de bättre med mindre typ 2,52?
Längre delning ger ju färre kuggar i mattan. Drivhjulen är ju också istället 6 kugg istället för 7 kugg som på äldre iom att hjulen blir för stora annars.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Skulle nog vilja påstå att diametern på drivhjulen har större betydelse, sen vad som anses vara drägligt eller dåligt är ju upp till varje applikation och användningsområde
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ja men drar fler kuggar bättre eller sämre än färre,?
Skulle också påstå att diametern gör den största skillnaden. Blir bättre med 2.86" 8 kuggar istället för 2.86" 7 som är standard.
Det som löser problemet är noslipdrivhjul och antistabb. Har själv bytt från 7 till 8 fast med noslip, fast då har jag kedjehus så då blir drevningen mer lämplig, för lågt drevad original.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Som tröst kan jag meddela att överkuggningar minsann inte är helt ovanliga i BRP-stallet heller även om dom har "no-slip". Idiotimattorna med 3,5" delning är nog värst, dom har så små drivhjul att det väl knappt är två kuggar i ingrepp samtidigt.

Min BD RE 3900 har kuggat vid några tillfällen, polarens Summit 163" kuggar också över ibland. (nu har jag bytt till 2,86" delning så vi får se om det blev bättre)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Som tröst kan jag meddela att överkuggningar minsann inte är helt ovanliga i BRP-stallet heller även om dom har "no-slip". Idiotimattorna med 3,5" delning är nog värst, dom har så små drivhjul att det väl knappt är två kuggar i ingrepp samtidigt.

Min BD RE 3900 har kuggat vid några tillfällen, polarens Summit 163" kuggar också över ibland. (nu har jag bytt till 2,86" delning så vi får se om det blev bättre)
Som tröst kan jag meddela att överkuggningar minsann inte är helt ovanliga i BRP-stallet heller även om dom har "no-slip". Idiotimattorna med 3,5" delning är nog värst, dom har så små drivhjul att det väl knappt är två kuggar i ingrepp samtidigt.

Min BD RE 3900 har kuggat vid några tillfällen, polarens Summit 163" kuggar också över ibland. (nu har jag bytt till 2,86" delning så vi får se om det blev bättre)
Som tröst kan jag meddela att överkuggningar minsann inte är helt ovanliga i BRP-stallet heller även om dom har "no-slip". Idiotimattorna med 3,5" delning är nog värst, dom har så små drivhjul att det väl knappt är två kuggar i ingrepp samtidigt.
Skulle också påstå att diametern gör den största skillnaden. Blir bättre med 2.86" 8 kuggar istället för 2.86" 7 som är standard.
Det som löser problemet är noslipdrivhjul och antistabb. Har själv bytt från 7 till 8 fast med noslip, fast då har jag kedjehus så då blir drevningen mer lämplig, för lågt drevad original.
Såhär har jag gjort för 8 kuggs 2,86 noslip."utan antistabhjul". Flyttade bak stötdämparaxeln till hålet strax bakom men filade även upp de bakre hålet snett bakåt och uppåt för att få maximal bakåtflyttning samt rätt häng på boggin (samma som innan). De svarta nosskydden vände jag upponer för en finare båge mot mattan samt att man slipper fila ur så mycket i nosskydden för axeln och skruven bakåt sett.,. Slipade även om formen på nosskydden en aning mjukare följsammare ner mot matta. Kapade av ca 5cm totalt men de blir en strykare mot nosliphjulen.Jag har sprayat de svarta nosskydden med grå färg så man ser på slitaget hur nära spetsen de slits Jag tycker inte de ser farligt ut vid upphissning av boggi och ihopknövlad matta. Bild kommer i morgon mont om jag får drivaxelen i morgon.29085
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Ja men drar fler kuggar bättre eller sämre än färre,?
Fler kuggar måste ju uppenbarligen dra bättre eftersom diametern på hjulen är ungefär lika, kanske tom större på 6kugg 3.5” som 7kugg 2.86”. Polaris har ju ända sedan proride haft lätt för att ligga över men nu är det ju värre än någonsin.

Angående BRP så vet jag att det varit problem på Lynx och framförallt på sista modellerna av REX chassit och även Radien. Men eftersom Ski-doo inte har problem och allt runt omkring är samma förutom boggi så borde det ha nånting med fjädringsgeometrin i PPS att göra. Har själv haft alla årsmodeller av summit från 2013-2018 och inte haft problem på nån. Visst har det rappat nån gång men då har mattan varit sjukt slack för att man inte sträckt på säkert 100mil.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.606
793
113
Kramfors
Fler kuggar måste ju uppenbarligen dra bättre eftersom diametern på hjulen är ungefär lika, kanske tom större på 6kugg 3.5” som 7kugg 2.86”. Polaris har ju ända sedan proride haft lätt för att ligga över men nu är det ju värre än någonsin.

Angående BRP så vet jag att det varit problem på Lynx och framförallt på sista modellerna av REX chassit och även Radien. Men eftersom Ski-doo inte har problem och allt runt omkring är samma förutom boggi så borde det ha nånting med fjädringsgeometrin i PPS att göra. Har själv haft alla årsmodeller av summit från 2013-2018 och inte haft problem på nån. Visst har det rappat nån gång men då har mattan varit sjukt slack för att man inte sträckt på säkert 100mil.
Har alla dina summitar haft antistabhjul från fabrik? De tycks ju ha det nu ivf medans mindre snöinriktade brp inte har antistab.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Har alla dina summitar haft antistabhjul från fabrik? De tycks ju ha det nu ivf medans mindre snöinriktade brp inte har antistab.
Nej inte alla. Är bara G4 summit som har det förutom 146” den är utan.

Edit: Blev dock osäker om det verkligen satt på -17 från fabrik 🤔
 
Last edited: