Polaris 2021

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
skulle vilja påstå att polarisen drar mindre transportsträckor och marginellt mer i lössnö,, i vintras körde jag med min pro 850 och en kompis med sin summit 850 13mil. I summiten tankade vi 3,8l mer. körde även en dagstur på 68mil varav ospårat ca 25mil där kompisens 49 pro -19 snittade 2,8 och pron 2,3. Oljeförnrukningen är något högre transportsträckor och något lägre skogskörning.
Intressant. Är ungefär helt tvärt emot min egen jämförelse. Men det blir inte alltid rättvist med olika förare så bäst är en helt egen jämförelse och det ska bli intressant att se eventuell skillnad mot summiten. Oljeförbrukningen lät däremot otrolig ut. Lägre förbrukning i skogskörning tyder på väldigt lite gasande. Mycket gas = mycket olja och även bränsle.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
På tal om framtiden.

Vi ser nog eldrivna snöskotrar från Polaris inom ett par år.


Frågan är om BRP kontrar med att helt enkelt köpa upp Taiga? (Som är en eldriven Ski-doo redan)
 

Slappa

Medlem
1 jan 2000
22
2
3
Arjeplog Sverige
Intressant. Är ungefär helt tvärt emot min egen jämförelse. Men det blir inte alltid rättvist med olika förare så bäst är en helt egen jämförelse och det ska bli intressant att se eventuell skillnad mot summiten. Oljeförbrukningen lät däremot otrolig ut. Lägre förbrukning i skogskörning tyder på väldigt lite gasande. Mycket gas = mycket olja och även bränsle.
Körstilen kan ha mycket att göra med förbrukningen, men i summit/rmk fallet på leden slog vi vad så att jag vet att kompisen körde så snålt det bara gick. Jag skulle vilja påstå att mycket pumpgasande drar upp ojeförbrukningen och inte mycket gas. kördre summit -17-18 det är dessa jag jämför oljeförbrukningen med.
 

Slappa

Medlem
1 jan 2000
22
2
3
Arjeplog Sverige
Har varit ned på 1,67 lit/mil med Polaris 850 men sett över en hel säsong så drog min Lynx 850 mycket mycket mindre soppa och jag kör ca 220 mil per säsong och haft den två vintrar nu. Lynxen drog många gånger under 2lit/mil och Polarisen har gjort det en gång och ingen gång senaste vintern, låg mellan 2,3 - 3 lit/mil hela säsongen när jag tankade) Har senaste mappningen givetvis.
(Kör ospårat som på led, men pumpgasar aldrig som vissa gör och då är det omöjligt att kolla bränsleförbrukningen)

Men det finns annat som jag tycker Polarisen är bättre i, tex lättkördheten
jag jämför pro rmk med summit, polarisen är högre drevad ligger på lägre varv med lägre kamhöjd. hade inga större förväntningar när jag bytte från skidoo till polaris -19. blev glatt överraskad. har dock aldrig fått någon maskin under två liter
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
jag jämför pro rmk med summit, polarisen är högre drevad ligger på lägre varv med lägre kamhöjd. hade inga större förväntningar när jag bytte från skidoo till polaris -19. blev glatt överraskad. har dock aldrig fått någon maskin under två liter
Har beställt en ny Freeride 154 ska bli roligt att se hur den är i det hänseendet (Soppaförbrukningen) eller om det endast var så att min Lynx var extrem. Men är den lika tung och tippig som Lynxen var så beställer jag en Polaris 2022a.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
På tal om framtiden.

Vi ser nog eldrivna snöskotrar från Polaris inom ett par år.


Frågan är om BRP kontrar med att helt enkelt köpa upp Taiga? (Som är en eldriven Ski-doo redan)
På tal om framtiden.

Vi ser nog eldrivna snöskotrar från Polaris inom ett par år.


Frågan är om BRP kontrar med att helt enkelt köpa upp Taiga? (Som är en eldriven Ski-doo redan)
Appropå Taiga: Återförsäljarna för Taiga har nå problem med att få hit maskinerna till denna säsong, vet inte alls vad problemet är.
 

AllaMärken

Välkänd medlem
13 aug 2020
137
9
18
Gällivare
Ni som har sett 2021 i verkligheten eller lusläst om maskinerna, vad skiljer Matryx vs Axys plattformen egentligen?
Är det bara plasten, lyset, mätarna och smalare design?
Vikten är ju desamma på Switchback Assault med Axys vs Matryx.
 
Last edited:

Henrikssons

Välkänd medlem
17 feb 2013
264
103
43
Vittangi
Någon som hört några rykten ifall Polaris kommer stoppa ner 850-motorn i Titan till 2022 års modell eller kommer man stanna kvar med 800 i Titan?
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Nån mer än jag som upptäckt att sin nya skoter inte gasar fullt? 😅 Eller är det bara min som var slarvjusterad?

Kunde trycka gaswiren in i mot styret och lite till fast jag höll fullt. Kom dock att tänka det kanske är en medveten fuling under inkörningen då första service är redan på 24mil.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Nån mer än jag som upptäckt att sin nya skoter inte gasar fullt? 😅 Eller är det bara min som var slarvjusterad?

Kunde trycka gaswiren in i mot styret och lite till fast jag höll fullt. Kom dock att tänka det kanske är en medveten fuling under inkörningen då första service är redan på 24mil.
Är nog bara slarv, annars är det ju en standard rutin att kolla så man får ut fullgas innan varje körning. Dom är ju strypta i mjukvaran så det är bara att köra som vanligt.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Nån mer som hunnit köra sin nya RMK med QD2 och 2.75” mattan?

Skotern gick bra förutom att den rappar på mattan typ hela tiden och självklart JA mattan är ordentligt sträckt. Och det är så mycket att det går inte att köra med skotern. Vi är två stycken här med Khaos 155” som gör likadant. Känns som att så fort centerdämparen komprimeras lite så rappar det. Har nu sträckt mattan extremt hårt i samråd med ÅF och ska prova igen imorgon, men det är varken hälsosamt för matta eller drivaxellager.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
885
113
Stora Blåsjön
Nån mer som hunnit köra sin nya RMK med QD2 och 2.75” mattan?

Skotern gick bra förutom att den rappar på mattan typ hela tiden och självklart JA mattan är ordentligt sträckt. Och det är så mycket att det går inte att köra med skotern. Vi är två stycken här med Khaos 155” som gör likadant. Känns som att så fort centerdämparen komprimeras lite så rappar det. Har nu sträckt mattan extremt hårt i samråd med ÅF och ska prova igen imorgon, men det är varken hälsosamt för matta eller drivaxellager.
Tyvärr kommer det troligen hjälpa mot mattrapp, men mattans glasfiberstavar kommer hålla max 100mil, sen kommer vändhjulen gå igenom.
Tror inte det är en fördel med färre kuggar som greppar mattan som det blir vid längre delning.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.143
106
63
Tyvärr kommer det troligen hjälpa mot mattrapp, men mattans glasfiberstavar kommer hålla max 100mil, sen kommer vändhjulen gå igenom.
Tror inte det är en fördel med färre kuggar som greppar mattan som det blir vid längre delning.
Exakt. Nej precis, det är för få kuggar som greppar mattan. Summit 154/165 med 3.5” delning är också lite känsliga men fortfarande långt ifrån detta men där finns ju två sk. non slip hjul.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.627
797
113
Kramfors
Undra varför Polaris tjurar på med drivaxel än i dag med så smalt mellan drivhjulen? De är ju samma problem på våra pro år 13 och 15 jag körde av stavarna så de blev mos av mattan. Köpte nyss en kanonfräsh matta, men till min bedrövelse så känns de att två stavar är mjuka just där drivhjulen och vändhjulen böjer de som mest. Nu blir de no slip hjul och 4 vändhjul i bakaxel samt så slak matta som möjligt. Varför vill inte Polaris bygga med Noslip? De ger inte bara bättre fäste de ligger längre ut mitt för mattskoningarna så mattan böjs inte på ett lika farligt ställe!? Eller om de åtminstone kunde fippla dit två drivhjul längre ut. Bara det skulle halvera brytningarna på stavarna. Kan de va att de tycker No slip lever om för mycket och har kortare livslängd? De flesta Ski doo kör ju två No slip sedan flera år, va är problemet?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Nån mer som hunnit köra sin nya RMK med QD2 och 2.75” mattan?

Skotern gick bra förutom att den rappar på mattan typ hela tiden och självklart JA mattan är ordentligt sträckt. Och det är så mycket att det går inte att köra med skotern. Vi är två stycken här med Khaos 155” som gör likadant. Känns som att så fort centerdämparen komprimeras lite så rappar det. Har nu sträckt mattan extremt hårt i samråd med ÅF och ska prova igen imorgon, men det är varken hälsosamt för matta eller drivaxellager.
Dom verkar ha samma problem på andra sidan pölen också, tyvärr..

Avids centerdrive drivhjul verkar inte vara nån lösning heller..