Polaris 2021

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Säljer ledskotrarna mer än lössnö i NA? Tänker mest på att dom åter igen släpper nya chassiet där först. Det är väl rätt troligt att nästa års PRO-RMK kommer se ut så nästa år nämligen.
Dom börjar få till dom riktigt smala nu, ser ut som den där ryska 200cc skotern som såldes ifjol nästan =)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
:)Jag har dålig koll på materialen i polaris...var mest "carbon fiber"-delen jag tyckte lät intressant men de kanske redan har det?
Jo dom använder lite kolfiber lite här och där redan. jag tyckte lättvikts aluminium var ett mer intressant materialval... förstår dock inte riktigt vad det är dock :) För mig veterligen skiljer det då inte mycket i vikt mellan de aluminiumlegeringar som redan finns.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Jo dom använder lite kolfiber lite här och där redan. jag tyckte lättvikts aluminium var ett mer intressant materialval... förstår dock inte riktigt vad det är dock :) För mig veterligen skiljer det då inte mycket i vikt mellan de aluminiumlegeringar som redan finns.
En hel del information kan förloras och förvanskas när det översätts från "ingenjörska" till "försäljiska", och särskilt om "ingenjörskan" levereras verbalt till någon ickebinär försäljningsperson som i sin tur ska skriva ner vad denna tvärsäkert tror sig begripit av ingenjörslingot.
 
Reactions: mas

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Nu har jag redan bestämt att det blir en Khaos till nästa säsong. Men jag är lite besviken över att det inte går att snowchecka med ”vanlig” QD och 2.5” matta varken på Khaos eller Pro Rmk i Skandinavien. Jag är anti både för låg drevning och onödigt höga kammar. Sen har jag inte riktigt fattat vilken delning 155” kommer med men jag hoppas att det är bara 165” som har 3.5”.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Gissar att nya serie 8 mattan har 3,5" delning oavsett längd och det är den gamla serie 7 som har 3" delning.
Tror det paddlar på bättre med den längre delningen, samt med ännu lägre drevning så blir det bara plus :) Bara se till att variatorerna växlar ut fullt så är det ren vinst.
Synd att det inte kom nån polaris shot, den är jäkligt fin på brp
 

leroy

Välkänd medlem
1 jan 2000
447
12
18
Vad kostade en khaos 850 med beltdrive lackad tunnel skenor o spindlar ifjol?
verkar ligga på 172-175 iår beroende på med eller utan pidd.
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Listpriset på en 155” med lackad tunnel och boggie låg på ca 167 förra året. I år hamnar den svarta på drygt 170, båda utan pidd. Röd eller blå är något dyrare.
 

aeqvist

Välkänd medlem
16 feb 2008
344
5
18
Skellefteå
Nu har jag redan bestämt att det blir en Khaos till nästa säsong. Men jag är lite besviken över att det inte går att snowchecka med ”vanlig” QD och 2.5” matta varken på Khaos eller Pro Rmk i Skandinavien. Jag är anti både för låg drevning och onödigt höga kammar. Sen har jag inte riktigt fattat vilken delning 155” kommer med men jag hoppas att det är bara 165” som har 3.5”.
Jag gillar också Serie6 men samtisigt är 3,8mm kammar inte fruktansvärt mkt högre. Dessutom blir mattan 2,26kg lättare. Lättare matta ger bättre gassvar och mest troligt högre trackspeed tillsammans med QD2.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Synd att det inte kom nån polaris shot, den är jäkligt fin på brp
BRP lär ju ha kvar patentet på den än ;)
Sen vet jag inte hur SHOT funkar om du inte kör ETEC? Det är ju en kombination av tändning och exakt bränslestyrning som gör att det funkar. Det gäller ju helt enkelt att man får den att tända egentligen innan den börjar snurra. Inte helt enkelt om spridarna inte sitter i toppen.

Däremot att använda generatorn som startmotor med hjälp av ett batteri borde väl gå.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Listpriset på en 155” med lackad tunnel och boggie låg på ca 167 förra året. I år hamnar den svarta på drygt 170, båda utan pidd. Röd eller blå är något dyrare.
Tycks minnas att det gick att plocka ihop en snik-Khaos med kedjehus, omålade skenor/spindlar och tunnel, för 144k i våras. Men det var innan den svenska pesetan gjorde senaste störtdyket. Redan innan hösten hade dom väl justerat upp priserna rejält.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
BRP lär ju ha kvar patentet på den än ;)
Sen vet jag inte hur SHOT funkar om du inte kör ETEC? Det är ju en kombination av tändning och exakt bränslestyrning som gör att det funkar. Det gäller ju helt enkelt att man får den att tända egentligen innan den börjar snurra. Inte helt enkelt om spridarna inte sitter i toppen.

Däremot att använda generatorn som startmotor med hjälp av ett batteri borde väl gå.
Visserligen, men samtidigt så har alla maskiner elback fast det var patenterat av en tillverkare i början också :)
Nä det är klart, funkar möjligtvis bara på etec då den i princip startar på ett halvt varv. Polaris har länge kvar innan motorn går ens i närheten lika fint som etec
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
Tycks minnas att det gick att plocka ihop en snik-Khaos med kedjehus, omålade skenor/spindlar och tunnel, för 144k i våras. Men det var innan den svenska pesetan gjorde senaste störtdyket. Redan innan hösten hade dom väl justerat upp priserna rejält.
Jo den gick att få skapligt billigt, dock med kedjehus och 3” matta.
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De är bara så att beg priserna måste skruvas upp å följa nypriserna annars kommer ju folk inte köpa nytt och beg marknad töms innan priserna hänger på upp, å de är då inte en kostnad jag tänker betala men handlare va duktiga på att skicka ut nya 2019 överblivna maskiner på tok för billig
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Tycker den nya 3,5" delningen låter spännande, lika så 2,75" nockhöjd. Ser att min Khaos 3" gräver lite djupare än 2,6", men å andra sidan är 3" bättre om det inte är ren puder. 2,75" om den inte är för mjuk låter ju bra. Quickdrive är ju aldrig fel heller, även om jag tror att den lägre drevningen på min 3" med kedja gör att jag inte saknat QD från 2,6".
Gav ju 143 för min, minus 15000 i snowcheck, så det blir rejält mycket dyrare nästa år....frågan är om man skall snåla in ett år till å hoppas på Matrix chassiet på RMKna då.
Mycket märkligt att inte ett kortat chassie kom, det var jag säker på.