Polaris 2020

pjotor

Medlem
10 feb 2019
10
1
3
49
umeå
premiär i helgen som va, skjuta tändstiftsyndromen verkar då vara kvar även på 2020 😡men gashänget verkar vara borta
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.605
793
113
Kramfors
premiär i helgen som va, skjuta tändstiftsyndromen verkar då vara kvar även på 2020 😡men gashänget verkar vara borta
De sitter NGK Bp 9ES i 2019 motorerna och 20 motorerna prova byta ut till de välbeprövade tåliga stiften NGK BR9eya för de är tåligast mot soppa och olja döden. Men om backen jäklas med eya stiften dvs stannar helt när man ska backa eller omtryckning för fram så slå ihop stift elektråden till 0,45mm gap. Om backen funkar med orört eya stift men den fortfarande släcker stift slå ihop elektråden till 0,4-0,45mm.
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
De sitter NGK Bp 9ES i 2019 motorerna och 20 motorerna prova byta ut till de välbeprövade tåliga stiften NGK BR9eya för de är tåligast mot soppa och olja döden.
Hehe har dom inte ens fått i resistorstift. Undra om det stör vinterstudion för stuggrannarna fortfarande..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
premiär i helgen som va, skjuta tändstiftsyndromen verkar då vara kvar även på 2020 😡men gashänget verkar vara borta
Skulle vara intressant å veta hur du kör din maskin och vad för typ av åkning du har? Dom kräver ju rätt hård inkörning första dagen!
Kan du kolla om stiftet i sig är trasigt i keramiken? Har sett några som betett sig väldigt underligt och det varit fel på tändstiften!
Både jag och en kompis till mig har varit med om det.

Annars har alla mina bekanta och dom jag pratat med har varit toknöjda med -20's maskinerna, och dom har gått som ett skott.
Inte en enda maskin som tagit stift, boggat eller fått gashäng.
Några har märkt att första "stadiet" på inkörningen släpper efter en halv dags åkning till en dags åkning med lite "hårdare" körning (över 5500rpm).

Först är det ju några timmar med extra soppa. Sedan är nästa steg 8 timmar tror jag med extra olja.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Totalt 10 timmar
2 timmar bränsle
10 timmar olja
Över 5500 varv

exakt som Davajn säger första dagen fick man köra ganska hårt även ge lite gas vid start men tror det har mer med konserveringsolja osv att göra
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Har nu kört 8h och kläderna luktar oförbränd 2-taks olja. Men inga t-stift problem och motorn svarar rent o fint.
Första timmarna drog den otroligt mycket bensin. Var ett tag sen jag hade en 2-taktare, senast slutet på 90-talet,kawa kx 250 , den var antingen av eller på när man rörde gasen. 850 är mer lik den 4-taks Viper jag körde tidigare, motor följer det man gör med gastummen men den sticker iväg hårdare när den kommer på pipan.En dutt med gasen behövs vid kallstart, varm går den igång på första kolvslaget.
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Har nu kört 8h och kläderna luktar oförbränd 2-taks olja. Men inga t-stift problem och motorn svarar rent o fint.
Första timmarna drog den otroligt mycket bensin. Var ett tag sen jag hade en 2-taktare, senast slutet på 90-talet,kawa kx 250 , den var antingen av eller på när man rörde gasen. 850 är mer lik den 4-taks Viper jag körde tidigare, motor följer det man gör med gastummen men den sticker iväg hårdare när den kommer på pipan.En dutt med gasen behövs vid kallstart, varm går den igång på första kolvslaget.
10 timmar över 5500varv sen sjunker oljeförbrukningen 👌🏻
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
När jag "snowcheckade" en maskin ingick en grå jacka, någon som fått en?
 
Last edited:

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
43
Umeå/Boden
Min handlare sa att jackan skulle komma i slutet av december .

Jag har hunnit 10 mil med min
Inga boggningar gashäng eller släckta stift.

Har haft minsta grabben med mig så det har väl inte varit tokhård körning men har försökt trycka lite där det har gått


Vad kör ni för remmar på era pro rmk 850?

Tänkte köpa sledstores Snell rem till min men den dom har till gamla pro rmk 800 passar tydligen inte.

Men kollar man carsiles rem så rekommenderar dom xs826 till både 800 och 850.

Googlar man lite så påstår vissa xs806 och xs811


Nån som har koll på vad man ska välja?
 

Cerez86

Aktiv medlem
15 jul 2019
75
13
8
37
Arvidsjaur
Min handlare sa att jackan skulle komma i slutet av december .

Jag har hunnit 10 mil med min
Inga boggningar gashäng eller släckta stift.

Har haft minsta grabben med mig så det har väl inte varit tokhård körning men har försökt trycka lite där det har gått


Vad kör ni för remmar på era pro rmk 850?

Tänkte köpa sledstores Snell rem till min men den dom har till gamla pro rmk 800 passar tydligen inte.

Men kollar man carsiles rem så rekommenderar dom xs826 till både 800 och 850.

Googlar man lite så påstår vissa xs806 och xs811


Nån som har koll på vad man ska välja?
Kör original remmen har väll hunnit runt 10 timmar och kanske körde lungt dom första 2 timmarna inga problem än så länge
 

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
81
9
8
Tänkte köpa sledstores Snell rem till min men den dom har till gamla pro rmk 800 passar tydligen inte.
Köpt en Snell som reserv, XTX5020 har rätt mått för din maskin, men tror nog att man rekommenderar någon typ av kevlar rem till 850.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
XS826 är remmen som ska motsvara org remmen. Dock har jag lite delade meningar om ultimax remmarna. Har en liten hatkärlek till dom... Billiga, grepper bra men dålig livslängd(minskar fort i bredd) och ger 99.99% av gångerna aldrig en tendens till att dom är på väg att fara. Vilket jag tycker är helt livsfarligt.
Börjar mer och mer uppskatta org remmen som jag aldrig haft en ordentlig remsprängning med. Man får en markant känsla när dom börjar tråda sig och är på väg att fara. Och då hinner man släppa av på gasen och peka skotern neråt eller åt sidan.

Ultimaxen har du ungefär 0.0001 sekund reaktionstid på dig sen smäller man sönder skiten.

Kanske inte så många som tänker i dom banorna. Men kan man göra sig riktigt jävla illa om en rem far i fel tillfälle. Det kan resultera i katastrofala skador på skotern eller en själv...
 
Reactions: neden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Jag tycker ultima remmarna funkar fint. Men det är som Davjan säger att dom har väldigt liten förvarning innan dom ger sig, men jag upplever exakt samma med orginalremmarna "183" fransar aldrig utan när den ger sig så gör den det brutalt.. (dock inte provat den hårdare 850 remmen "216"), har en sådan som ska testas senare men jag tror maskin kommer övervarva med den om jag går från variatorgrejorna som är optimerad för ultimax till "216".
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
asker, de är möjligt. Men jag har då aldrig sprängt en 216 rem ännu.

Byggt mig en 146" Khaos iår med andhjäp. Ska öka laddtrycket och laborera vidare med variatorbestyckningen.
Ber om ursäkt för kameravinkeln! Den råkade flytta på sig utan att jag hade märkt de.

 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Kan inte säga att jag fick mycket förvarning när jag sköt en 216 rem ifjol. Mitt på leden, jämn gas, total explosion. Behövde inte skära bort nåt åtminstone..
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan inte säga att jag fick mycket förvarning när jag sköt en 216 rem ifjol. Mitt på leden, jämn gas, total explosion. Behövde inte skära bort nåt åtminstone..
Konstigt. Våran grupp av vänner som kör med 216 har då inte fått de fenomenet.
Men de är klart de finns väl alltid möjlighet för bombardering av alla remmar 😂