• Forumet är nu uppdaterat och Tapatalk är tillfälligt avstängt. Läs mer här.

Polaris 2020

surl

Aktiv medlem
31 jan 2015
54
4
8
Hej jag har köpt en sks 146 850. 2020 upplever att gasen har tendens att hänga sig några sek när man släpper upp är det fler än jag som har det problemet.
Åkte med en grupp med nya Polarisar förra helgen, där 2 khaos åkare klagade på gashäng, men dom trodde att det berodde på att vajern frös i det blöta vädret när man kom upp på fjället. Har samma styre som sks 146, har dragit gaswiren under styrpadden innanför plasskyddet runt, tyckte vinkeln vid gasen blev lite tvär annars.

Släckte mitt första stift nu när jag "duttade" runt i skogen några timmar, skickar på bra med bensin den här motorn,så nu blir det till att prova EYA-stiften .
 
Reactions: p.haggstrom

neden

Aktiv medlem
1 sept 2015
93
24
8
Timrå
Ska tydligen komma/finnas en ny map för att åtgärda problemen med släckta stift. Någon som hört eller vet något mer?
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
28
Piteå
Fick upp ”DET” på displayen idag och blinkande motorlampa. Enligt ÅF ska Knackningar bli färre eller till och med försvinna helt om man kör på ethanolläget. Vad ändras egentligen på det läget kontra non-ethanol?
Nyaste Map, -19 850.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
12.981
352
83
Stora Blåsjön
Fick upp ”DET” på displayen idag och blinkande motorlampa. Enligt ÅF ska Knackningar bli färre eller till och med försvinna helt om man kör på ethanolläget. Vad ändras egentligen på det läget kontra non-ethanol?
Nyaste Map, -19 850.
Kan vara övervarv också. men kör du på etanolläget så ger den lite mer soppa och lite snällare tändning, så det lär hjälpa. Men är det pga av övervarv så är det bättre att gå upp ett snäpp på vikterna än att sänka effekten...
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
28
Piteå
Kan vara övervarv också. men kör du på etanolläget så ger den lite mer soppa och lite snällare tändning, så det lär hjälpa. Men är det pga av övervarv så är det bättre att gå upp ett snäpp på vikterna än att sänka effekten...
Aha! Tack försvar👍 Kör dock med original bestyckning i variatorerna och har ej märkt av något övervarv.. hur mycket skulle man tappa på toppen? Hur mycket högre förbrukning?
 

JMB

Ny medlem
22 mar 2017
4
1
3
Tyresö
Japp, en ny, Detta är vad Torque Link skriver:

Some of the major changes vs the 2020 flash-
  1. P and Mil codes - 1 turned off
  2. Break-in minimum RPM - lowered to 3500 vs 5500
  3. EV Mid - opens to mid position sooner ie lower RPM in low TPS zones
  4. Fuel EV closed - modified richer and leaner in spots
  5. Idle fuel modified
  6. Idle ignition modified
  7. Startup fuel modified
  8. Ignition EV closed - less advance at very low tps.
  9. Knock Ignition retard limit lowered
  10. Knock Fuel add limit increased
  11. Oil Ratio - Much leaner oil ratio on decell
 
Reactions: Bola

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.101
24
38
Japp, en ny, Detta är vad Torque Link skriver:

Some of the major changes vs the 2020 flash-
  1. P and Mil codes - 1 turned off
  2. Break-in minimum RPM - lowered to 3500 vs 5500
  3. EV Mid - opens to mid position sooner ie lower RPM in low TPS zones
  4. Fuel EV closed - modified richer and leaner in spots
  5. Idle fuel modified
  6. Idle ignition modified
  7. Startup fuel modified
  8. Ignition EV closed - less advance at very low tps.
  9. Knock Ignition retard limit lowered
  10. Knock Fuel add limit increased
  11. Oil Ratio - Much leaner oil ratio on decell
Japp hörde de samma...👍
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
28
Piteå
Så den finns hos alla ÅF nu? Tycker min har börjat övervarva sen den första 2020 mappen. Slår upp på 8550 vid full gas. Skall man sätta tyngre vikter eller vad ska man göra?
 

dyrvold

Välkänd medlem
29 jan 2008
139
0
16
Boden
Min med den senaste mappen( SSA-20-02) en 2020s 163, 3" slår upp på 8500 nu i gränsen. Det i variatorerna. Måste vikt på 1-2g, men vad är åf ansvar i detta?