Polaris 2019

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Vad ska maxvarvet ligga på på en Polaris 850? Vi var ute igår och testade kompisens maskiner efter motorbyte och ommappning och 163:an peakade på 8100 rpm och 155:an med ny motor peakade 8350 rpm. Båda går riktigt bra men "gashänget" är fortfarande kvar på 163:an men det är inte jättestörande tydligen.
Har diskuterats tidigare i tråden och även där har det visat sig skilja en del på toppvarv. Min skriker ut 8350 och jag upplever att den har fint driv på dom varven. Vissa har 8100-8200, vissa har 8400.
Tungt eller lätt före kanske har betydelse?
 
Reactions: eing9911

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.276
125
63
49
Orsa
Joey Strubs bänkningar på bikerman visar också maxpeak på ca 8100 så varvar den mer än den tappar du massor
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Men tappar man effekt så kommer det den sjunka till Peak effekt tillslut om den inte orkar. Jag ligger gärna på lite övervarv.

Min peakar på 8500-8550. Men ska in med den till åf och kolla över att den ligger kvar på varven och boggar ibland. Så har inte lagt så mycket tid år variatorerna innan den går riktigt.

Har inte upplevt att det är brist på effekt över 8100.. 😎🤘
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Min personliga erfarenhet är att maskiner som varvar mer än 81-8200 går bättre än dom som varvar exakt där "peaken" är. Jag har hellre lite till godo än att de ska fattas effekt när de väl går tungt, som idag t.ex!
Precis, på min Mercury prox 175 (193 på proppen) har jag också ca: 250 över peaken, bra att ha när det går tungt. Off topic men samma ämne..😉
 
Reactions: neden och eing9911

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Nån som kör Wilhelmssons framvagn eller bara undre a-armar?
Och är det bara Berga Speedshop som säljer dom?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Nån som kör Wilhelmssons framvagn eller bara undre a-armar?
Och är det bara Berga Speedshop som säljer dom?
Jag kör wilhelmsson utan kränghämmarfäste, köpte direkt av han. Bara bytt undre än så länge, byter nog övre när dom pajar :)
Inget att klaga på!

Vad har ni petat i era variatorer?
Har själv vilhelminas kit i min som funkar hyfsat, eller den går väl ungefär som jag förväntat mig att den skulle gå från fabrik med detta kit rättare sagt :) Korset är även omschimsat. Vad har ni satt för remspel ni som schimsat om?

Egentligen är jag allergisk mot dessa hokus pokus vinklar på helix men i brist av tid vart det ett sånt kit i hopp om att den skulle bli så brutal som möjligt så fort de bara gick :)
Tyckte att den börjat växla lite konstigt vid start på slutet, upptäckte då att schimsbrickorna som sitter på var sida om rullarna i primären var borta.. eller ja, 1 av 6 fanns kvar.. kan ha varit en bidragande orsak
 
Last edited:
Reactions: JLu84

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Pitabroed jag kan avslöja för dig att du inte alls har några hokuspokus vinklar då jag har mätat upp vinkeln på vmc 850 rtr kitt. PM vid intresse
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Pitabroed jag kan avslöja för dig att du inte alls har några hokuspokus vinklar då jag har mätat upp vinkeln på vmc 850 rtr kitt. PM vid intresse
Då man slipar eller bara låter skriva rtr eller liknande så är det hokuspokus :)
Lika hokuspockus som att säga att en mjukvara i en ecu enligt vmc "skulle gå till sig" efter uppdateringen...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är hokuspokus det nya stora trimmet inför 2020? o_O;)
Att mappa en motor är inte hokuspockus och jag hoppas att de får till det på alla maskiner till 2020.
Sen att det kommer att monteras vettiga variatorgrejor inför 2020 är ett stort plus.
 
Reactions: Bola

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Att slipa bort stämpeln är väl mer för att försöka göra hokuspokus av något man själv inte förstår 😆
Förstår vad du säger asker men min tanke va inte att hänga ut någon här utan ge information till den som ville veta vad han åkte med för vinklar.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Att slipa bort stämpeln är väl mer för att försöka göra hokuspokus av något man själv inte förstår 😆
Förstår vad du säger asker men min tanke va inte att hänga ut någon här utan ge information till den som ville veta vad han åkte med för vinklar.
Jo jag förstår :) skriver heller inte ut vinklarna öppet på dom helixar som är "special", men jag har de flesta vinklarna dokumenterade, för handlarna måste få tjäna lite pengar på v-kit också även om jag inte köper dom...