Polaris 2019

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tidigare katastrofår, bl.a 2008-2009 CFI 800, blev då fixade med samma grejer som hade pajat. Min 2009 formligen exploderade men om jag velat ha en 2010 motor isatt på garantin, (som fanns på hyllan hos G.A), så hade jag fått betala den själv. Man hade ju annars kunnat tycka att dom skulle ha satt i bättre grejer än de som fallerat när dom ändå fanns framme.
Precis vad befarar kommer hända
 
26 dec 2015
36
2
8
Inte skoj att köpa en 850 2019 modell begagnad om några år när garantin gått, även om den är en lågmilare i fint skick. Bara tanken på att det inte finns garanti och att inget gjorts för att åtgärda det som uppenbarligen var ett design fel från polaris får nog de flesta att inte vilja köpa just den modellen?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Tror inte polaris kommer att neka reparation på maskiner som ligger utanför garanti på 2019 850 om några år då det är en monteringsmiss. Men det är fortfarande väldigt trist att bli dragen hem från fjället om det skulle hända...
 
Reactions: Fantasticmrtrout

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
2020s modeller har fått lagerlåsning på pto lager, Vi som står med 2019 måste vi vänta på att lagrena vandrar in i vevskinkorna innan vi få det? eller får vi en ny motor utan låsning ?
Vadå vänta? De händer nog ganska omgående på en motor som e drabbad. Har kört 195mil och den bara går å går. Jag sitter inte å väntar på att lagret ska magiskt vandra in. ;)

Sluta va orolig å kör. Händer de nått så fixar din handlare de väldigt fort om de är en seriös aktör!

Polaris har sjukt bra goodwill av mina erfarenheter. Ta t.ex -13s drivaxel på pro RMK. Vet folk som fick de på garanti ifjol... De är lixom 5år!
På den punkten är jag då absolut inte orolig.
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Hur många har råkat ut för lager som vandrat in egentligen? Var det ”bara” de tidiga modellerna som hade detta eller är alla -19 850 utan denna låsning på pto?
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
Vadå vänta? De händer nog ganska omgående på en motor som e drabbad. Har kört 195mil och den bara går å går. Jag sitter inte å väntar på att lagret ska magiskt vandra in. ;)

Sluta va orolig å kör. Händer de nått så fixar din handlare de väldigt fort om de är en seriös aktör!

Polaris har sjukt bra goodwill av mina erfarenheter. Ta t.ex -13s drivaxel på pro RMK. Vet folk som fick de på garanti ifjol... De är lixom 5år!
På den punkten är jag då absolut inte orolig.
Andrahandsvärdet lär bli lidande... börjar dessutom motorerna rasa vid 500 mil så skulle inte jag vilja försöka sälja en 840 -19 efter att garantin gått ut.

Tycker Polaris helt tappade bollen med att slänga ut en ofärdig skitmotor. Igen!

Var sugen på att ev byta märke men kommer vänta och se vart fan det här tar vägen.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Andrahandsvärdet lär bli lidande... börjar dessutom motorerna rasa vid 500 mil så skulle inte jag vilja försöka sälja en 840 -19 efter att garantin gått ut.

Tycker Polaris helt tappade bollen med att slänga ut en ofärdig skitmotor. Igen!

Var sugen på att ev byta märke men kommer vänta och se vart fan det här tar vägen.
Håller inte riktigt med dig om att det är en "skitmotor".. Jag tycker den är grym!

Det som har ställt till det är ju monteringen av veven i fabriken!

Hade det varit en "skitmotor" så hade alla mer eller mindre havererat och av olika anledningar. Sen hade dom gjort massa uppdateringar till 2020.. Det har dom inte gjort i detta fall.

Sen att mappen inte är den bästa är en annan historia..
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Andrahandsvärdet lär bli lidande... börjar dessutom motorerna rasa vid 500 mil så skulle inte jag vilja försöka sälja en 840 -19 efter att garantin gått ut.

Tycker Polaris helt tappade bollen med att slänga ut en ofärdig skitmotor. Igen!

Var sugen på att ev byta märke men kommer vänta och se vart fan det här tar vägen.
Finns det någon 800/850 motor som körs hårs som håller 500mil utan att röra en skruv?
Jag köper gärna en 840 när garantin har gått ut, förhoppningsvis billigt :) för skruva verkar man få göra oavsett om det är en ny eller en beg sopslut maskin.
Anser också att största problemet är mappningen, jag tycker det är anmärkningsvärt att man inte testar ut mappningen riktigt innan de börjas säljas här i norden, dock löser polaris dessa problem, men det tar ju tyvärr dyrbar tid, jag har tyvärr inte fått möjligheten att köra en 840 som gått riktigt bra än men hoppas på den nya mappen som är på g nu.
Finns ett annat lite mindre skotermärke som har haft mappningsproblem hur länge som helst som aldrig verkar bli löst...
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Hade det varit en "skitmotor" så hade alla mer eller mindre havererat och av olika anledningar. Sen hade dom gjort massa uppdateringar till 2020.. Det har dom inte gjort i detta fall.
Fast det var väl just det just som konstaterats, inte att det var en massa uppdateringar men en viktig dvs låsning av PTO lagret till 2020. Om det bara hade varit ett monteringsproblem som de kommit till rätta med så hade de väl inte behövt göra den ändringen, eller?
 
Reactions: suregom

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Fast det var väl just det just som konstaterats, inte att det var en massa uppdateringar men en viktig dvs låsning av PTO lagret till 2020. Om det bara hade varit ett monteringsproblem som de kommit till rätta med så hade de väl inte behövt göra den ändringen, eller?
Nej, det var inte en "idiotsäker" lösning. Jag skulle säga att nu är den det. Nu är det omöjligt att misslyckas med monteringen. Nu vet man att alla lager sitter på exakt samma ställe, och går förmodligen lite fortare mot för att limma..

Men bevisligen har det ju fungerat på näst intill alla motorer även utan låsring?
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Pratade med en som har lite koll och han sa de är extremt få maskiner som haft problem med pto lagret. Däremot är de ju ett centerlager som spökat!
Han trodde en ratio på cirka 95% centrumlager och 5% pto av alla lagerhaverin.
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
Pratade med en som har lite koll och han sa de är extremt få maskiner som haft problem med pto lagret. Däremot är de ju ett centerlager som spökat!
Han trodde en ratio på cirka 95% centrumlager och 5% pto av alla lagerhaverin.
Och vad jag förstår så beror det på monteringen även där.. Oljebrist pga Silicon i oljemunstycket?
 

Rundvikarn

Välkänd medlem
Finns det någon 800/850 motor som körs hårs som håller 500mil utan att röra en skruv?
Grannpojkens RMK-10 har överlevt 518 mil utan att öppna rovan .
Köptes ny av honom då han fick sitt första jobb och har fått smaka pisk av gasglada ungdomar
Jag är förvånad över att den hållit men någon måste väl ha tur , iofs har han alltid varit noga med att varmköra ordentligt .
 
Reactions: neden

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
En stillsam undran.. Har nu bäggre våras skotrar nere i garaget mitt, så då måste jag starta och köra upp på vagnen. Hur gör jag nu detta med min 19s pro utan att behöva byta stift nästa gång jag drar igång den? Ska jag rycka igång och bara smyga upp den? varmköra den? Eller måste jag varmköra den och köra ett par varv runt byn innan jag kör upp på vagnen ? 😕:oops:
 

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
En stillsam undran.. Har nu bäggre våras skotrar nere i garaget mitt, så då måste jag starta och köra upp på vagnen. Hur gör jag nu detta med min 19s pro utan att behöva byta stift nästa gång jag drar igång den? Ska jag rycka igång och bara smyga upp den? varmköra den? Eller måste jag varmköra den och köra ett par varv runt byn innan jag kör upp på vagnen ? 😕:oops:
Det här är väldigt märkligt, min startade inte igår när jag skulle ut så jag lyckades sura ner den. Höll full gas så startade den, gick illa som fan en liten stund sen tog ja på mig hjälmen och diverse saker sen drog jag iväg.

Trodde att ett stift gick precis när den startade men icke det gick till sig.
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Det här är väldigt märkligt, min startade inte igår när jag skulle ut så jag lyckades sura ner den. Höll full gas så startade den, gick illa som fan en liten stund sen tog ja på mig hjälmen och diverse saker sen drog jag iväg.

Trodde att ett stift gick precis när den startade men icke det gick till sig.
ligger tomgången på 13-1400 går dom på en, det hörs ju även. Kolla om tändhattarna sitter riktigt, är dom glapp kan stiften komma igång igen :-D
 

Guldettan

Medlem
12 nov 2018
10
8
3
33
Ljungaverk
ligger tomgången på 13-1400 går dom på en, det hörs ju även. Kolla om tändhattarna sitter riktigt, är dom glapp kan stiften komma igång igen :-D
ligger tomgången på 13-1400 går dom på en, det hörs ju även. Kolla om tändhattarna sitter riktigt, är dom glapp kan stiften komma igång igen :-D
Var därför den inte startade, tändhattarna satt inte riktigt, men sen var den ju sur därför den inte startade. Var ju helt hundra att jag skulle behöva byta stift men det gick bra.
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Vad ska maxvarvet ligga på på en Polaris 850? Vi var ute igår och testade kompisens maskiner efter motorbyte och ommappning och 163:an peakade på 8100 rpm och 155:an med ny motor peakade 8350 rpm. Båda går riktigt bra men "gashänget" är fortfarande kvar på 163:an men det är inte jättestörande tydligen.