Polaris 2019

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Har köpt ett par block of plates men kanske byter bort 850 mot alpha i helgen så kan bli över om nån vill köpa
Synd att dom inte tar ut mer effekt i Alphan: intypad i Sverige 100kw och i bromsbänk Std 140,8 hp
Var köpte du block of plates ?
Kör Polaris i år och garanterat fler år (men byter ju maskin då och då till en nyare) och det är pga vikten och hur lätt körd dom är men byter kanske märke om nån maskin kommer som är 155 lång och är lättare :)
 
Last edited:

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Kan ge er lite insderinfo!

Dyker upp tekniker från US&A nästa vecka och ska besöka några handlare som har problemskotrar. Dom ska felsöka och justera in några parametrar.
Det som ska attackeras är framförallt SKS 146:eek:rna som varit värst när de kommer till att hänga sig på gasen.

Så det är saker på G.
 
Reactions: Bola och neden

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Har köpt ett par block of plates men kanske byter bort 850 mot alpha i helgen så kan bli över om nån vill köpa
Alphan är frän och jag älskar verkligen tekniska innovationer, så jag har haft väldigt höga förväntningar på den! Men jag vet ej om jag blivit så imponerad av den i slutändan. Hade förväntat mig en förjävla bra popp från maskin ur snön såsom attackvinkeln är osv. Men den dikar rentav nå fruktansvärda fåror och har svårt å kliva upp.
Bra grepp i mattan dock! En -19's hardcore med balatan släppt, boggin monterad i nedersta hålet och stummad centerdämpare klarar knappt att köra på rulle, medans en alpha helt "stock" går på rullen utav bara faaan.

Har dock kört maskin lite för lite för att yttra mig egentligen... Men har många nära vänner till mig som testat den rejält och dom var jävligt pepp på den, men slutat att dom blivit lite småbesvikna.

Alphan är lite "sämre" än konkurrenterna att klättra i backar på rullen med. Den vill inte så gärna vrida tillbaka sig så lätt som t.ex en brp med t-motion gör. En polaris så behövs de ju bara ett ryck med knät och tryck på andra fotsteget så ändrar man riktning.
De är inte så lätt med alphan dock när den vill bibehålla riktning efter den lagt sig åt ett håll.

Återigen, jag gillar tekniska innovationer och det AC har gjort med alphan är fan i mig grymt. Kanske blir så här på alla maskiner tillslut... Vem vet!
Hoppas vi får se många mer roliga innovationer framöver. Känns som tillverkarna vågar ta ut svängarna lite mer rejält nu!

Lynx med kortad tunnel, AC med monorail.... Vem bli först med monoskida? ;)
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Gillar verkligen axys med 850 motorn. Gillar verkligen inte hur odriftsäker dem är. Därav har jag börjat luta åt alphan inte hört några större bekymmer om arctic på senare. Bortsett från tunnlar och annat som beror på spakapan😁
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Kan ge er lite insderinfo!

Dyker upp tekniker från US&A nästa vecka och ska besöka några handlare som har problemskotrar. Dom ska felsöka och justera in några parametrar.
Det som ska attackeras är framförallt SKS 146:eek:rna som varit värst när de kommer till att hänga sig på gasen.

Så det är saker på G.
Hmm..kanon 😀👍och jag som var gnällig enligt vissa, undrar var Poo kan erbjuda mer än att lösa felet när hela säsongen gått åt skogen..😤
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Gillar verkligen axys med 850 motorn. Gillar verkligen inte hur odriftsäker dem är. Därav har jag börjat luta åt alphan inte hört några större bekymmer om arctic på senare. Bortsett från tunnlar och annat som beror på spakapan😁
Nämen precis, jag tror de är en relativt skottsäker skapelse. Skotrar är dock inte skottsäker så de där är ju helt klart en definitionsfråga ;)


Hmm..kanon 😀👍och jag som var gnällig enligt vissa, undrar var Poo kan erbjuda mer än att lösa felet när hela säsongen gått åt skogen..😤
Tycker du tar och snackar med din handlare och seriöst ber om någon sorts kompensation om du ej kunnat använt skotern. Är det en någorlunda funtad handlare som är rädd om kunderna så tar dom tag i det. Normalt sett är polaris jävligt bra på goodwill ärenden! Men tyvärr är det ju vad man har för handlare i slutändan...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Nämen precis, jag tror de är en relativt skottsäker skapelse. Skotrar är dock inte skottsäker så de där är ju helt klart en definitionsfråga ;)



Tycker du tar och snackar med din handlare och seriöst ber om någon sorts kompensation om du ej kunnat använt skotern. Är det en någorlunda funtad handlare som är rädd om kunderna så tar dom tag i det. Normalt sett är polaris jävligt bra på goodwill ärenden! Men tyvärr är det ju vad man har för handlare i slutändan...
Pratade med honom idag och ha skulle tala med Polaris får se vad det mynnar ut i.....Lutar åt att ta med regpapper och lämmna skiten...😤
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Liten fråga till er som har lite mer koll än en annan.

Har polaris identifierat vad PTO-lager problemet beror på helt?

Såg igår på Facebook att någon påstod att en tillverkningsrobot har pressat in lager för djupt... Låter kanske rimligt men är det då begränsat till motorer tillverkat under en viss period?

Framförallt, vad säger att de nya motorerna (ersättningsmotorerna) håller bättre?
 
Reactions: Pitabroed

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Liten fråga till er som har lite mer koll än en annan.

Har polaris identifierat vad PTO-lager problemet beror på helt?

Såg igår på Facebook att någon påstod att en tillverkningsrobot har pressat in lager för djupt... Låter kanske rimligt men är det då begränsat till motorer tillverkat under en viss period?

Framförallt, vad säger att de nya motorerna (ersättningsmotorerna) håller bättre?

Enda jag känner till här i Sverige är att ett centerlager skär. Och de verkar visa sig vara en omgång med dåliga lager. Då de visat sig att olja finns i lagret när dom skär.
T.ex på Eson/Tidy Powersport i Skellefteå så har dom haft 4st av "xxx" maskiner som skurit på centerlagret. Och dom blev renoverade med riktiga SKF lager.
Dom maskinerna verkar då gå som fasiken nu.

PTO lagret har jag inte hört något om.
De vart nog lite för upphaussat av 'internet' i början... 🤔

Känns som de börjar lugna ner sig nu också tack å lov.
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Kan ge er lite insderinfo!

Dyker upp tekniker från US&A nästa vecka och ska besöka några handlare som har problemskotrar. Dom ska felsöka och justera in några parametrar.
Det som ska attackeras är framförallt SKS 146:eek:rna som varit värst när de kommer till att hänga sig på gasen.

Så det är saker på G.
Enda jag känner till här i Sverige är att ett centerlager skär. Och de verkar visa sig vara en omgång med dåliga lager. Då de visat sig att olja finns i lagret när dom skär.
T.ex på Eson/Tidy Powersport i Skellefteå så har dom haft 4st av "xxx" maskiner som skurit på centerlagret. Och dom blev renoverade med riktiga SKF lager.
Dom maskinerna verkar då gå som fasiken nu.

PTO lagret har jag inte hört något om.
De vart nog lite för upphaussat av 'internet' i början... 🤔

Känns som de börjar lugna ner sig nu också tack å lov.
Hur många har problem med detta5st, 50st eller ALLA?
Sen säger vissa att det är lagren som sitter fel väg eller tätningarna men jag har inte träffat på någon med motorhaveri så kan inte uttala mig om detta och min går efter 60 mil hur bra som helst.
 
Reactions: Bola

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
De vart nog lite för upphaussat av 'internet' i början... 🤔

Känns som de börjar lugna ner sig nu också tack å lov.
Ren gissningslek från mig. Men den amerikanska motorbyggaren som drog igång det hela tog nog i från tårna.
Tycker det är uppenbart att det finns svagheter i konstruktionen eller i alla fall delar som underlättar att det blir fel. Men just att Polaris skulle byggt motorer som är feldesignade känns oerhört konstigt med den historia dom har.

Sen återstår väl fortfarande att se om det är en kolv & skirt ätare eller inte, lär väl upptäckas när alla närmar sig 300mil eller dyl.

Har lite svårt för mannen som gett upphov till allt då han snackar så otroligt mkt skit om alla som inte är honom själv. Han dömde även ut att tätningen mot lagren sitter mot vattenpumpsdrevet och inte på "utsidan" centerlagren. Och han gav till viss del bra förklaring på det. Men då jag frågade hur han kan anse att det är mer eller mindre direkt förödande då både A-C och BRP kör på det viset gav han inget bra svar på.

Verkar ju rasat några Ctec också på andra sidan pölen, så allt är väl egentligen som vanligt. Snöskotrar är skit. =)
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
PTO lagret har jag inte hört något om.
De vart nog lite för upphaussat av 'internet' i början... 🤔
På sidan 16 i denna tråden så finns det ju ett meddelande från Polaris själv om att det kan vara problem med PTO lagret, om det inte hade varit någon sanning i det så hade de nog inte nämnt det.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
På sidan 16 i denna tråden så finns det ju ett meddelande från Polaris själv om att det kan vara problem med PTO lagret, om det inte hade varit någon sanning i det så hade de nog inte nämnt det.
Mindre än 1% och nästan bara rmk och ska vara åtgärdat från Dec, alltså borde det vara nån promille som hamnat Sverige med andra ord...😉
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Om 1% av kompisgängets havererat är de så att man har otroligt otursförföljda polare eller har polaris fel i sina siffror😆
 

Psycho Dave

Välkänd medlem
10 nov 2010
714
79
28
Norderåsen
Mindre än 1% och nästan bara rmk och ska vara åtgärdat från Dec, alltså borde det vara nån promille som hamnat Sverige med andra ord...😉
Hahaha, kreativ matte...

Räknar man ihop de fel som Polaris listar och räknar efter mindre än värdet så hamnar man på 5%. Med tanke på att det nämndes att en handlare hade 4 st skurna stående så skulle den handlaren ha sålt 80 stycken för att det ska vara 5%.
 
Reactions: suregom

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ren gissningslek från mig. Men den amerikanska motorbyggaren som drog igång det hela tog nog i från tårna.
Tycker det är uppenbart att det finns svagheter i konstruktionen eller i alla fall delar som underlättar att det blir fel. Men just att Polaris skulle byggt motorer som är feldesignade känns oerhört konstigt med den historia dom har.

Sen återstår väl fortfarande att se om det är en kolv & skirt ätare eller inte, lär väl upptäckas när alla närmar sig 300mil eller dyl.

Har lite svårt för mannen som gett upphov till allt då han snackar så otroligt mkt skit om alla som inte är honom själv. Han dömde även ut att tätningen mot lagren sitter mot vattenpumpsdrevet och inte på "utsidan" centerlagren. Och han gav till viss del bra förklaring på det. Men då jag frågade hur han kan anse att det är mer eller mindre direkt förödande då både A-C och BRP kör på det viset gav han inget bra svar på.

Verkar ju rasat några Ctec också på andra sidan pölen, så allt är väl egentligen som vanligt. Snöskotrar är skit. =)
Ja, man får ju inte glömma att Dan på Indy-speciality driver en firma som renoverar motorer. Så hans intresse i detta är ju högst partiskt. Fast han gör ju å andra sidan förjävla bra produkter!

Tanken är att jag ska hinna 300mil iår. Men de ser inte riktigt så lovande ut såsom säsongen varit. Hinner jag upp över 300mil så kommer jag göra en leakdown på motorn och sedan öppna upp och kolla skicket.
Vill verkligen behålla denna maskin till nästa år då jag tänkt ha det lite som en hillclimb räser och sedan köpa mig något nästa år som får agera pudermaskin till ride and seek tävlingar.
Dom motorer jag tittat på som haft lagerhaverin ser dock jävligt bra ut invändigt. Dock har dom ju inte gått så fruktansvärt långt heller!


Precis som du säger. Snöskotrar överlag är skit... Å andra sidan är det väldigt kraftfull & lätt leksak!

Alla skotrar har problem. Att t.ex komma å säga att yamma/arctic är det driftsäkraste någonsin t.ex är ju verkligen inte att berätta hela sanningen.
1 månad för å byta kedjehus då dom har problem att hålla med delar, eller en arbetsdag för å renovera en bottendel på patriot 850. Jag vet vad jag väljer iaf!
Och med Brp får man vänja sig med å byta s-moduler, magnapuller, shottar, bukplast och lukta på gummi hela tiden.

De är ju pest eller kolera vad än man väljer! 🤪
 
Reactions: Bola

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hahaha, kreativ matte...

Räknar man ihop de fel som Polaris listar och räknar efter mindre än värdet så hamnar man på 5%. Med tanke på att det nämndes att en handlare hade 4 st skurna stående så skulle den handlaren ha sålt 80 stycken för att det ska vara 5%.
Dom 4st är faktiskt inte stående. Snabb & bra hantering av ärendet är A&O i min mening.
Är nog närmare 2.5% i deras fall då!
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Sorry fel av mig, som hade skurit menade jag.
Ja det är ju bra mycket mindre, men ändå inte bra kan jag nog tycka.
0% är alltid bäst. Men det klarar ju inte ens bilbranschen av så att skoterbranschen ska komma ner i den standarden vore för mig en gåta.

Sen tror jag att dom 4 maskinerna tillsammans har varit stillestående 20 dagar mindre än en kompis Yamma som stod en månad.

Man måste se helheten. Inte stirra sig blind.

Jag är dock övertygad att detta är en icke fråga efter ett tag. Polaris är väldigt mån om att ordna till detta. Dom har ju ändå 4 års garanti i Usa. Och ska dom fortsätta byta motorer på löpande band så blir de en minusaffär.
 
Reactions: Bola