Polaris 2019

eing9911

VÀlkÀnd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, JĂ€mtland
Hmmm...intressant. Mina kompisar har en varsin 840 och de tog premiÀrturen pÄ dem i helgen som var. De har bara gÄtt 3-4 mil men de upplevde bÄda att det kÀndes som att gasen hÀngde sig en aning... Förra Äret hade en av dem en ny 163:a 800 och den frös ju gasvajern pÄ ett flertal gÄnger sÄ det var ju rena turen att det inte hÀnde nÄgon olycka. Vi trodde att det var samma problem pÄ deras nya men nu nÀr ni skriver detta sÄ kanske det snarare Àr nÄgot sÄdant de upplever. Vi fÄr se i morgon hur de beter sig.
 

Bola

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Hmmm...intressant. Mina kompisar har en varsin 840 och de tog premiÀrturen pÄ dem i helgen som var. De har bara gÄtt 3-4 mil men de upplevde bÄda att det kÀndes som att gasen hÀngde sig en aning... Förra Äret hade en av dem en ny 163:a 800 och den frös ju gasvajern pÄ ett flertal gÄnger sÄ det var ju rena turen att det inte hÀnde nÄgon olycka. Vi trodde att det var samma problem pÄ deras nya men nu nÀr ni skriver detta sÄ kanske det snarare Àr nÄgot sÄdant de upplever. Vi fÄr se i morgon hur de beter sig.
Han skulle höra av sig till mig efter helgen hur nya mappningen vart..sa han...och sen fĂ„r vi se hur lĂ„ng tid det tar för Polaris och vilka som fĂ„r den nya mappen..🙂 840 ska inte kunna frysa eftersom kylarvĂ€tska gĂ„r genom spjĂ€llhuset..👍
 

eing9911

VÀlkÀnd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, JĂ€mtland
OK, pÄ 800:an i fjol tror jag det var gasvajern som frös. Flera pÄ forumet upplevde samma sak. Lite lurigt med gashÀng pÄ potenta maskiner. En granne fick det pÄ sin Summit 850. Det resulterade i ett nytt chassi och hon blev utan skoter i x antal veckor under högsÀsongen ifjol...
 

ersdahl

VÀlkÀnd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
hur sÀkra Àr ni att inkörningen slÀppt ? om man som jag har tendens att pumpgasa sÄ Àr det förvÄnansvÀrt va man ligger strax under 5500 varv
 

Bola

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
hur sÀkra Àr ni att inkörningen slÀppt ? om man som jag har tendens att pumpgasa sÄ Àr det förvÄnansvÀrt va man ligger strax under 5500 varv
Nja min gick som en klocka tills maskinen gÄtt ca 10 timmar sÄ ja borde ha nÄgra timmar till kvar, men likförbannat sÄ gÄr den som ett lassskit.
Den vÀxlar inte ned för varven ligger kvar 3-6 sek typ och har pratat med folk som kontaktat polaris.
Och han ska testa ny programvara nu i helgen.
Har bytt fjÀder till 160 inslag sÄ min varvar skapligt mycket har Àven bytt sekundÀr fjÀdern.
 
Last edited:

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Jag har helt andra problem med min, efter inkörning sĂ„ har den stora problem med att gĂ„ ner i varv. MĂ€rks inte sĂ„ mycket nĂ€r den Ă€r "kall" men efter nĂ„gra minuter sĂ„ börjar det, lite som en förgasarmotor med tjuvlĂ€ck Stabil pĂ„ tomgĂ„ng bara nĂ€r man slĂ€pper gasen och inga problem med accet. Har pratat med min Åf och dom har talat med Polaris och dom sĂ€ger att det Ă€r nĂ„gra till som har gjort lika nĂ€r inkörningsprogrammet har slĂ€ppt och det har nĂ„got med mjukvaran att göra...:mad::mad::mad::mad::mad: Men ingen lösning just nu!
Vad kör du med för soppa och hur har du din instÀlld: med eller utan etanolinblandning?


(Kört 33 mil och har inte mÀrkt av det som ni beskriver)
 

Bola

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Vad kör du med för soppa och hur har du din instÀlld: med eller utan etanolinblandning?


(Kört 33 mil och har inte mÀrkt av det som ni beskriver)
95 non ethanol...det hĂ€r gĂ€ller inte alla ett fĂ„tal tydligen..😉
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
95 non ethanol...det hĂ€r gĂ€ller inte alla ett fĂ„tal tydligen..😉
Samma som jag, endast 95 och non ethanol, har inte kört pÄ 3 veckor pga kyla men snabbt sÄ Àr det över 50 mil sÄ fÄr man se om det har kommit nÄgon service bulletin nÀr dom servar den, Till Lynxen (850) kom det ju nÄgra förra sÀsongen sÄ jag Àr van :p
 
Reactions: Bola

ersdahl

VÀlkÀnd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
lite klipp frÄn mina 2 första turer, Lite feg pÄ gasen i början men bÀttrar pÄ sig :)
filmat i 4k men tydligen sÄ slÀpper inte youtube upp det direkt..
 
Last edited:
Reactions: Bola

Davajn

VÀlkÀnd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
SkellefteÄ
www.instagram.com
SÄg ut som ni hade en najs dag med fint vÀder.

MĂ„ste dock fĂ„ frĂ„ga. Är de bara jag som blir Ă„ksjuk av folk som filmar med chestmount? Blir helt snurrigt för mig och ingen rytm.
Har verkligen svÄrt för det. Kanske bara Àr jag :)
 

MiQuel

Aktiv medlem
29 jun 2017
85
24
8
Malung
SÄg ut som ni hade en najs dag med fint vÀder.

MĂ„ste dock fĂ„ frĂ„ga. Är de bara jag som blir Ă„ksjuk av folk som filmar med chestmount? Blir helt snurrigt för mig och ingen rytm.
Har verkligen svÄrt för det. Kanske bara Àr jag :)
Just pÄ skoter tycker jag de Àr lite knepigt, tycker de funkar pÄ cross dock
 
Last edited:

ersdahl

VÀlkÀnd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Jag har inte provat sÀtta virben pÄ hjÀlmen Àn, vet inte riktigt vart jag ska sÀtta den. Men dina klipp davajn vad anvÀnder du för att sÀtta ihop dom ? gjorde det i sony vegas och rendra i 4k 30fps men inte vart det specielt snyggt.. inte som rÄ klippen pÄ datorn iallfall
 

antesandberg

Aktiv medlem
21 feb 2013
64
4
8
PiteÄ
Vad har du bytt för saker i variatorerna?
Inte helt klart Àn. Men det Àr bÄda fjÀdrarna, Helix och vikter.
VÀntar pÄ en en annan helix nu Ä dÄ blir det Àven andra vikter.
Men kan sÀga att den pratar pÄ bra mycke bÀttre nu Ä det ska bara bli bÀttre...
 

snötoken

VÀlkÀnd medlem
2 mar 2012
1.139
106
63
AngÄende varven som hÀnger kvar lite sÄ beror det förmodligen pÄ aningen snÄl mapp just vid dom varven. Rotax 850 gör Àven sÄ inte nu hela tiden som era verkar göra men om jag hÄllit fullt en lÀngre stund sÄ rusar den lite och jag fÄr pumpa till pÄ gasen för att den ska gÄ ner pÄ tomgÄng.
 

ersdahl

VÀlkÀnd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
AngÄende varven som hÀnger kvar lite sÄ beror det förmodligen pÄ aningen snÄl mapp just vid dom varven. Rotax 850 gör Àven sÄ inte nu hela tiden som era verkar göra men om jag hÄllit fullt en lÀngre stund sÄ rusar den lite och jag fÄr pumpa till pÄ gasen för att den ska gÄ ner pÄ tomgÄng.
frĂ„n att gĂ„ tokfett till sĂ„ knappmagert ? KĂ€nns som att maskinerna med hĂ€ngande varv ska in till ÅF omgĂ„ende om dem gĂ„r sĂ„ jĂ€kla snĂ„lt. Typ som nĂ€r man glömt vrida pĂ„ kranen pĂ„ enduron :l
 

Bola

VÀlkÀnd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
frĂ„n att gĂ„ tokfett till sĂ„ knappmagert ? KĂ€nns som att maskinerna med hĂ€ngande varv ska in till ÅF omgĂ„ende om dem gĂ„r sĂ„ jĂ€kla snĂ„lt. Typ som nĂ€r man glömt vrida pĂ„ kranen pĂ„ enduron :l
Det Àr en mapp pÄ gÄng, men den Àr inte tillgÀnglig Àn..
 

Polaris och Lynx

Aktiv medlem
7 sept 2018
93
30
18
46
Norrland
Konstigt i min 850 SKS 155 gÄr det hur bra som helst, finns det mÄnntro olika mappningar i olika maskiner i landet?
Enda jag har mÀrkt Àr att den fÄr lite mer nÀr motorn Àr kall, (under varmkörningen pÄ tomgÄng) mÀrker nÀr man kör ivÀg men Àr bara just dÄ endast.