Polaris 2019

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Är det någon mer som har/haft problem med att mattan kuggar?
Vi är två stycken som fått mattan separerad i mittersta raden ( syns bara på insidan av mattan) på grund utav att den kuggat över. Jag har haft exakt den inställning som boken rekommenderat. Efter första gången jag tyckte att den kuggat så spände jag den lite, men det blev inte bra för det.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Är det någon mer som har/haft problem med att mattan kuggar?
Vi är två stycken som fått mattan separerad i mittersta raden ( syns bara på insidan av mattan) på grund utav att den kuggat över. Jag har haft exakt den inställning som boken rekommenderat. Efter första gången jag tyckte att den kuggat så spände jag den lite, men det blev inte bra för det.
7kuggars drivhjul och mer effekt funkar tyvärr inte...
på pro-riden satt det 8kuggars drivhjul och det funkade finfint även med turbo.
Men på axysen är det 7kugg och det funkar knappt på en original 800...
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Ska flasha om ecu'n i morgon så får vi se vad som händer med "räcern"....🤔😇
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Släckte 2 stift inom en timmes körning i helgen. Båda var på ptosidan. Någon som kör med br9eya istället för br9es?
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Bokstavligen sköt ett stift i helgen, porslinet separerade från metallen rakt igenom hela stiftet, justerbart gnistgap kanske det kallas :rolleyes: Bra tryck i maskin 🆒
Sprängde även en rem, mitt på leden. Visserligen en del inspirerande körning innan men kändes lite obra att den for när det knappt är nån belastning, helt utan förvarning.
Aja, cirka 40 mil så nu ska den in på service och kollas igenom
 

kramer178racing

Välkänd medlem
4 sept 2013
336
2
18
Robertsfors
Som sagt. Prova knacka in stiften till 0.45-0.50mm å se om de blir bättre. Det hjälper emot att släcka lågan vid fet gång. Verkar generellt vara pto stiftet som släcks på alla maskiner jag varit med om.


En sak till som kan vara värt att nämnas. De är många som tror dom kört in maskinerna.
Jag har kört rätt mycket och har 42h på maskin.

Och kollade med digital wrench igår hur jag låg till med mina rpm i historiken. Visar sig att jag har 1h kvar av inkörningen...
Årets snö förhållanden har visat sig vara rena döden för inkörning.
Ligger på runt 4% 7K-8K rpm, 4% 8-9K rpm....
De är långt under vad jag brukar ha, som t.ex ifjol.

Hjälpte en annan och kolla på hans sks146 som hade gått 23h/36mil.
Han hade 1% &1%... Å han var bombsäker han hade gått ur inkörningen. Men totalt sett var de 2.5h över 5500rpm för honom. Så de han känt är endast första steget av inkörningen!

Han vart ju rätt snopen när han såg det.

Så jag börjar tro att de är en jävla massa som maskiner som fortfarande är kvar på inkörningsläge.

Dock är inkörningsmappen på tok för länge och dåligt injusterad. Så där hade dom gärna fått se över.

Men jag har legat på alla mina kontakter att klaga nå kopiöst på detta. Och polaris är mer än medveten om de så dom jobbar på en lösning.
Annars är BR9ECS-5 ett väldigt skottsäkert stift som fungerar super och används flitigt på tex RS maskiner som får väldigt mycket mat, dom har de elektrodavståndet du anger och på så vis riskerar man inte att få en bit av elektroden ner i cylindern. Aldrig råkat ut för de själv men hört/läst att de är en stor risk att elektroden går av när man knackar ihop den på ett tex br9es 😊
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Det är just ecs stiftet som är tillverkat på sånt vis att det riskerar att gå av ifall man justerar avståndet, dom billigare är det ingen fara med :)
Hm, råkar ha en låda såna ecs-5 i garaget. Har själv inte surat ner några stift men vill nån prova så kan jag donera ett par :)
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Svarar här för de är folk som frågat mig privat om hur jag tycker nya mappen går.

Låg och mellanregister så känns den mer krisp. Har inte problem med att den hänger sig på 4000-4500rpm som vissa slädar har problem.

Angående att gasen hänger sig så vet jag att de görs nu ett försök på en skoter som har väldiga problem med detta, och som vart värre med nya programvaran. Där ska spridarna flödestestas och jämföras mot nya spridare. Kan hända de är en serie med spridare som bosch skickat ut som har undermålig kvalisorté....

Fick också upp 150rpm på toppen med nya mappen.

Dock fick jag tvekningar vid snabba gaspådrag. Tror jag går i övervarvsskyddet så ska ta och svetsa på 0.5gram på mina vikter i mitten. Tror de kan hjälpa med att få bot på detta.


Angående ECS-5 stiften så vore de kanske inte så dumt att köra med! Såg ju helt klart ut och vara gjorda för lite mer prestanda motorer.
Kan ju säga så här. Bara för att de sitter 9ES stift i maskin org så betyder det inte att de är de mest optimala. Kan dom spara 50kronor per maskin i använda "vanliga" stift så blir de fort mycket pengar i slutändan när produktionslinan matat maskiner i ett helt år.
 
Reactions: Bola

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Svarar här för de är folk som frågat mig privat om hur jag tycker nya mappen går.

Låg och mellanregister så känns den mer krisp. Har inte problem med att den hänger sig på 4000-4500rpm som vissa slädar har problem.

Angående att gasen hänger sig så vet jag att de görs nu ett försök på en skoter som har väldiga problem med detta, och som vart värre med nya programvaran. Där ska spridarna flödestestas och jämföras mot nya spridare. Kan hända de är en serie med spridare som bosch skickat ut som har undermålig kvalisorté....

Fick också upp 150rpm på toppen med nya mappen.

Dock fick jag tvekningar vid snabba gaspådrag. Tror jag går i övervarvsskyddet så ska ta och svetsa på 0.5gram på mina vikter i mitten. Tror de kan hjälpa med att få bot på detta.


Angående ECS-5 stiften så vore de kanske inte så dumt att köra med! Såg ju helt klart ut och vara gjorda för lite mer prestanda motorer.
Kan ju säga så här. Bara för att de sitter 9ES stift i maskin org så betyder det inte att de är de mest optimala. Kan dom spara 50kronor per maskin i använda "vanliga" stift så blir de fort mycket pengar i slutändan när produktionslinan matat maskiner i ett helt år.
Hur blir det med nya mappen om man har inkörning kvar?
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Bokstavligen sköt ett stift i helgen, porslinet separerade från metallen rakt igenom hela stiftet, justerbart gnistgap kanske det kallas :rolleyes: Bra tryck i maskin 🆒
Sprängde även en rem, mitt på leden. Visserligen en del inspirerande körning innan men kändes lite obra att den for när det knappt är nån belastning, helt utan förvarning.
Aja, cirka 40 mil så nu ska den in på service och kollas igenom
Skadan kan ha uppstått tidigare än själva haveriet. Vid en viss temperatur bryts "limmet" i remmen ner och den börjar delaminera. Har du fått den över tröskeln så är remmen körd, även om den kan hålla ett tag till om du ger dej just då, för att sen paja vid en betydligt lägre påfrestning senare.
 

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
7kuggars drivhjul och mer effekt funkar tyvärr inte...
på pro-riden satt det 8kuggars drivhjul och det funkade finfint även med turbo.
Men på axysen är det 7kugg och det funkar knappt på en original 800...

Ok.
Är det någon här som reklamerat en matta mot polaris?
Känns som att drivhjul/matta borde vara gjord för att klara krafterna som motorn levererar? (Även om det bevisligen inte stämmer) Är det bara vi två som har problem med att mattan kuggar över på det här forumet?
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Ok.
Är det någon här som reklamerat en matta mot polaris?
Känns som att drivhjul/matta borde vara gjord för att klara krafterna som motorn levererar? (Även om det bevisligen inte stämmer) Är det bara vi två som har problem med att mattan kuggar över på det här forumet?
Min har också kuggat över vid kanske 6-7 tillfällen. Dock inte sett om mattan har tagit skada. Eftersom maskinen har den effekt den har och min ÅF tydligt sa att både matta och kedja var sträckta så borde ju dom stå för ny matta om den nu visar sig ha tagit skada?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Jaha då var den uppdaterat och....GÅR SÄMRE ÄN NÅNSIN fy fan va trött jag bilr...🤬🤬🤬🤬
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Hur blir det med nya mappen om man har inkörning kvar?
De är inga problem att köra nya programvaran även om inkörningen är kvar.

Ok.
Är det någon här som reklamerat en matta mot polaris?
Känns som att drivhjul/matta borde vara gjord för att klara krafterna som motorn levererar? (Även om det bevisligen inte stämmer) Är det bara vi två som har problem med att mattan kuggar över på det här forumet?
Polaris mattor måste man köra hårt spända. Faktiskt mer än vad som är rekommenderat om man har rätt frisk/vårdslöst körsätt med dåliga snöförhållanden.

Vad har ni för mattor?
Challenger X2.7 just nu. Men annars serie 7/6

Jaha då var den uppdaterat och....GÅR SÄMRE ÄN NÅNSIN fy fan va trött jag bilr...🤬🤬🤬🤬
Lämna in den hos handlarn å be dom fixa den. Är du missnöjd så ska du ju inte godta det.
Hur går den dåligt om jag får fråga?
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
De är inga problem att köra nya programvaran även om inkörningen är kvar.


Polaris mattor måste man köra hårt spända. Faktiskt mer än vad som är rekommenderat om man har rätt frisk/vårdslöst körsätt med dåliga snöförhållanden.


Challenger X2.7 just nu. Men annars serie 7/6


Lämna in den hos handlarn å be dom fixa den. Är du missnöjd så ska du ju inte godta det.
Hur går den dåligt om jag får fråga?
Den tokvarvar när man släpper gasen, ligger kvar 3-5 sekunder känns som den skulle suga tjuvluft.
Så maskin går vidare utan att stanna typ 10 -15 meter inte så kul bland buskar och träd. Känns som att den saknar backshift, gick som ett spjut dom första 12 milen. Sen gick en klämma till en kylslang som sitter i spjällhuset och när jag fick tillbaks den så började den göra så här, meken svär sig fri att han inte rört något annat. Men tydligen ska det vara fler som är som min "leksaksmotor"..Känner till en SKS som dom löste in pga fel som inte gick att fixa så lätt, så han fick en ny.
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Jag ger dom till fredag sen ska jag ha svar vad dom tänker göra..
Känns som den går toksnålt när man släpper av..Skulle kunna tro som David säger att spridarna är korrupta🤒
 
Last edited:

JLu84

Medlem
11 feb 2019
42
8
8
40
Sverige
Vad har ni för mattor?

Polaris serie 5.2 och kompisen har en serie 6
Dom har båda separerat och syns tydligt om man tittar i boggin där drivhjulet sätter tryck för att rotera mattan.


De är inga problem att köra nya programvaran även om inkörningen är kvar.


Polaris mattor måste man köra hårt spända. Faktiskt mer än vad som är rekommenderat om man har rätt frisk/vårdslöst körsätt med dåliga snöförhållanden.

Känns som att dom borde fungera om man spänt enligt manualen? Annars hävdar dom kanske att man frångått rekommendationer om det skulle gå sönder ngt.
Vi var i Hemavan och körde, och där vi var fanns det gott om snö, ingen brp hade samma problem som jag hade med kuggning.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.248
71
48
Övik
Polaris serie 5.2 och kompisen har en serie 6
Dom har båda separerat och syns tydligt om man tittar i boggin där drivhjulet sätter tryck för att rotera mattan.





Känns som att dom borde fungera om man spänt enligt manualen? Annars hävdar dom kanske att man frångått rekommendationer om det skulle gå sönder ngt.
Vi var i Hemavan och körde, och där vi var fanns det gott om snö, ingen brp hade samma problem som jag hade med kuggning.

Okej! Antar att ni båda har nya 850, är det 7t drivhjul på båda?
För det verkar ju vara lite fetare centerdrivhjul till den med 3” mattan, som även har annan delning om jag har förstått det rätt. Vet inte om det är samma uppgradering på era maskiner?