Polaris 2019

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Konstigt i min 850 SKS 155 går det hur bra som helst, finns det månntro olika mappningar i olika maskiner i landet?
Enda jag har märkt är att den får lite mer när motorn är kall, (under varmkörningen på tomgång) märker när man kör iväg men är bara just då endast.
Som sagt inte alla SKUMT...🤔 Man är väl född på skuggsidan.....😞
 
Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Sett 5 vevras nu, 😬 min står på 17 timmar nu. Börjat äta tändstift
Hmm..kan nog bli ett problem för Polaris med dessa 840 motorer, hoppas att det är ett mapp fel och inte ett i grunden motor design.
Det hade ju inte vart helt fel med 4 års garanti som over there...Men Polaris Scandinavia är kanske lite fega / snåla!?
 
Last edited:

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Kompisarna har fler bekymmer med sina 840...

Det är ett jäkla oljud från remmen titt som tätt. Blir ungefär som när man tar skotern kall med massa frost på variatorerna och har lite för bråttom. Antar att remmen går djupt ner i sekundären utan att få grepp eller att den bara slirar. Hursomhelst så låter det förjävligt och kan inte vara bra för maskinen. Det där händer lite då och då på båda maskinerna. Jag trodde när det hände på premiärturen förra helgen att det berodde på att remmen låg för djupt i sekundären för det gjorde den på båda men de är likadana efter att jag justerat upp remmarna så "dalarna" på remmens utsida ligger i höjd med kanten på sekundären.

Jag funderar på om det är någon beläggning på variatorerna eller remmen som inte är borttvättad. Jag vet att Ski-Doo har någon beläggning för att förhindra korrosion när de skeppar över dem hit. Kanske är samma på polaris? Jag ska ta in dem i garaget ikväll och kolla upp det.

Sen verkar 163an som har QD samla vatten/snö kring QD:n. När den hade stått ute en natt efter rejäl fluffåkning så lät det illa på högra sidan när jag skulle flytta på den så jag öppnade kåpan och det var ju minst 1 dm tjock is runt nedre remskivan. Känns som att det borde vara ett hål för dränering av smältvatten. Jag hade samma problem med min Summit 850 på primärsidan att det byggde upp snö och is. Ett 5 mm hål i plastkåpan under gjorde susen på det problemet. Är det något son ni andra stött på på axys eller är det kanske en engångsföreteelse. Det här är ju deras 4e polaris med QD och jag har inte hört att de nämnt något problem tidigare på 800-modellerna.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.452
369
83
Malå/Adak
Hade en maskin för några år sen som fick in snö på variatorerna vilket gjorde att den drog ner remmen i sekundären. Det lät fördjävligt när det hände. Kan vara något sånt?!?!?
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Hmm..kan nog bli ett problem för Polaris med dessa 840 motorer, hoppas att det är ett mapp fel och inte ett i grunden motor design.
Det hade ju inte vart helt fel med 4 års garanti som over there...Men Polaris Scandinavia är kanske lite fega / snåla!?
har 3 år så jag handlade min hos motorhuset. Men jag kommer inte ha kvar en tickande bomb 2 säsonger
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Angående QD remmen och is i baljan under drabbar det även min gamla 2013 PRO-RMK. Då har jag ändå blockoff plåtar i fotstegen etc. Man kan ju tycka man skulle byggt bort det på senare år man tydligen inte alltså?
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
Såg en video där Burandt rekommenderade remspänningen och han surrade inte något om hur högt den ska ligga utan mer om hur trögt den skulle röra sig om man försökte rotera den. Den skulle med lite våld glida mot sekundären....lagomt flummigt. Kollade som hastigast nyss och den glider lätt = måste justeras upp lite till. Ska tvätta av både rem och variatorerna också men den måste bli lite varmare innan jag böjar skruva 😀
Vad ska remmen heta...finns det olika långa?
 

neden

Välkänd medlem
1 sept 2015
153
32
28
Timrå
3211216 ska remmen heta. Ja, jag har alltid sträckt remmen så den går lagom tungt i sekundären. Har fått justera lite efter varje körning med 850:in
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
I.om polaris har lite dåligt justerade mappar här i skandinaven och om man skulle ha problem med att skotern boggar eller går på en cylinder fastän inkörningen är färdig. Så kan ni knacka ihop tändstiften från std 0.70mm till 0.45-0.50mm.
Det är en temporär lösning tills polaris har släppt dom nya mapparna.

Använd bladmått då ni knackar ihop dom och inte ögonmått ;)
 
Reactions: Bola

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
I.om polaris har lite dåligt justerade mappar här i skandinaven och om man skulle ha problem med att skotern boggar eller går på en cylinder fastän inkörningen är färdig. Så kan ni knacka ihop tändstiften från std 0.70mm till 0.45-0.50mm.
Det är en temporär lösning tills polaris har släppt dom nya mapparna.

Använd bladmått då ni knackar ihop dom och inte ögonmått ;)
Moppetricket funkar inte på min ....😟
 

Orobertsson

Medlem
6 feb 2019
36
9
8
32
Piteå
Prata med ÅF, min gick som en kratta vid full gas. Det gjordes en relearn av avgasportarna, problemet till 95% borta. Man kanske får ha i åtanke att det trots allt är en tvåcylindrig tvåtaktare under inkörning...
 

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
En till....Blev tvärstopp efter 6,1 timmar på ena kompisens maskin. Jag fick det galanta uppdraget att lägga lite mil och timmar på den så jag lät det gå varm på tomgång, sen 3 km transportsträcka upp på några myrar där det blev lite myrsnurr med varierande varvtal. Inget extremt max 2 km. Sen blev det tvärstopp så jag for över styret...nu är den lastad och ska till leverantören i morgon.

Men fram tills dess var den skoj. 155" med 3" kammar mycket roligare än 163 med 2,6" som jag körde en timme innan. Gränspuck att jag hade velat haft en själv...behåller nog min ski-doo ett tag till🙄
 

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Prata med ÅF, min gick som en kratta vid full gas. Det gjordes en relearn av avgasportarna, problemet till 95% borta. Man kanske får ha i åtanke att det trots allt är en tvåcylindrig tvåtaktare under inkörning...
Inga problem på fullgas 8400..bara när jag släpper av...väntar på ny mappning...😴😴😴😴
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Som sagt. Prova knacka in stiften till 0.45-0.50mm å se om de blir bättre. Det hjälper emot att släcka lågan vid fet gång. Verkar generellt vara pto stiftet som släcks på alla maskiner jag varit med om.


En sak till som kan vara värt att nämnas. De är många som tror dom kört in maskinerna.
Jag har kört rätt mycket och har 42h på maskin.

Och kollade med digital wrench igår hur jag låg till med mina rpm i historiken. Visar sig att jag har 1h kvar av inkörningen...
Årets snö förhållanden har visat sig vara rena döden för inkörning.
Ligger på runt 4% 7K-8K rpm, 4% 8-9K rpm....
De är långt under vad jag brukar ha, som t.ex ifjol.

Hjälpte en annan och kolla på hans sks146 som hade gått 23h/36mil.
Han hade 1% &1%... Å han var bombsäker han hade gått ur inkörningen. Men totalt sett var de 2.5h över 5500rpm för honom. Så de han känt är endast första steget av inkörningen!

Han vart ju rätt snopen när han såg det.

Så jag börjar tro att de är en jävla massa som maskiner som fortfarande är kvar på inkörningsläge.

Dock är inkörningsmappen på tok för länge och dåligt injusterad. Så där hade dom gärna fått se över.

Men jag har legat på alla mina kontakter att klaga nå kopiöst på detta. Och polaris är mer än medveten om de så dom jobbar på en lösning.
 
Reactions: Bola och neden

eing9911

Välkänd medlem
8 dec 2008
1.366
163
63
Offerdal, Jämtland
De här två maskinerna jag körde igår är ju definitivt under inkörning och körningen var därefter, dvs inga långa fullgasrepor, inte ligga på jämn gas länge etc. Syftet var ju att få mer mil och tid på dem då vi ska iväg nästa helg för lite körning så vi ville se till att de dels gått så långt som möjligt innan och att strulet med oljud från remmar och variatorer är fixat. Remproblemen var bara att de skulle justeras ännu mer.

Att inte alla tillverkare har liknande BRP gällande inkörningen att de visar hur mycket som är kvar. Det är ju en klockren funktion och man slipper gissa hur lång tid det är kvar.
 
Last edited:
Reactions: neden

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Syftet med inkörningsprogram är att man ska kunna använda maskinen precis som vanligt, långa fullgasrepor och kunna ligga på jämn gas på en sjö mm.
Men det tycker jag också hade vart önskvärt att man lätt skulle kunna se hur mycket av inkörningen som är kvar.
Sen att en "inkörning" ska behöva pågå mer än 42h är ju riktigt illa. Då är ju redan 25% av motorns livslängd förbrukad :)
 
Reactions: Bola

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.074
877
113
Stora Blåsjön
Ang rusande tomgång så är det märkligt att tillverkarna inte lyckas mappa en så enkel grej rätt från början. Hade själv problem att tomgången hamnade på ca 4000varv när man kört ett tag, då knappade jag bara in +5% mer soppa +-500 varv vid 0% tps så går alltid tomgången ner till sin normala nivå.
 
Reactions: Bola

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.138
106
63
Jag vet nu inte men jag skulle tro att det beror på dessa fantastiska avgaskrav...
 

ersdahl

Välkänd medlem
21 feb 2011
420
25
28
junsele
Tror nog 850n har skurit, hoppas verkligen inte det är sant. körde upp den på släpet varvade riktigt dåligt låg på 1300-1450, när jag sedan skulle köra av den igen så var startlinan helt slak och skotern stendöd. Har förövrigt gått 25mil, och har kört sjukt varsamt med den. Ska in till åf imorgon. Återkommer med svar då.
Går tungt att vrida varitorn? Symptomen du har när du lastade på vagn låter mer som att du släckt ett stift..

Hur som är jag väldigt kluven. Helt ärligt är jag nervös varje gång jag kör av leden 😫