Polaris 2016

daniellinder

Välkänd medlem
26 nov 2015
158
4
18
Luleå
Testa att lasta motorn lite mer med tyngre vikt alt en primärfjäder med lägre sluttryck. Hade precis samma fenomen med en rev 05 för många år sedan. Satt ett dynamo Joe variatorkitt på den. Fick hjälp av honom och han beskrev fenomenet men "pipe surge". Finns att läsa om på hans sida. Var skitiriterande att skotern gick bäst på 3/4 gas. Enkelt att testa!
Kanske lite långsökt...,
Har haft skotern hos ÅF ett bra tag nu och det är mycket som är bytt och testat, bl.a:
Ny avgasportsmotor.
Kollat spjällhuset.
Bytt TPS.
Allt som går med variatordelar.
Annan burk/pipa.
Fettat in alla kontakter.
Nya tändstift.
Tätat hela avgassystemet.
Testat annan ECU.
Testat utan avgassensor.

Inget har ännu gjort någon skillnad alls för mig.
Saknar fortfarande varvtal.
Känns rätt uppgivet...

Kan tillägga att jag och polaren kör exakt samma grejer och ändå varvar hans 4-500 mer. Det går inte att komma ifrån det, något är galet på min maskin.
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Hehe, jo misstänkte det :)
Hehe, asker hade redan svarat på det. Men nej tyvärr bara ett billigare alternativ som funkar/är lika som orginalet.

Själv har jag bara lyckats köra sönder en rivare sen man skaffade Pro:n. Man får komma ihåg att bara fälla ner dom på transportsträckor (led) och komma ihåg att man inte skall backa med rivarna nere.

Men var ju någon som länkade till några brp-rivare som det gick att backa med.
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Hur tycker ni era SKS är i soppaföbr. ? Tycker min tar väldigt mycket i jämförele med min förra E-tec

Hade nyss inne den på reparation när dem böt tempgivare och serivice men tänkte den börjar gå billigare efter 50 mil som e-tec men tydligen inte.

I övrigt tycker Jag a-armarna i Alu håller bättre än Jag hade misstänkt. Har smiskat ner några träd med dem och ser då hyffsat raka ut.
 

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
Ett tips för att få ner förbrukningen är att ligga just under där avgasventilerna börjar öppna. Tror det är 6000rpm på axysen. Där brukar dom gå som billigast. Men oavsett så är en etec bättre på soppaförbrukning om man kör lugnt. Dock drar bägge likvärdigt om man leker osv. Brukar snitta 4-5l/milen bra dagar som inkluderar lite transport.

Tycker också dom smidda a-armarna har sina fördelar. Dom håller ej så dåligt som folk verkar vilja få det till.
 
Reactions: ersdahl

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Är det någon som har provat Brp isrivare på en axys? Dem som ser ut som en spiral.
Har ju en sks så har lite fler boggiehjul så blir lite trängre å få dit

Eller andra isrivare bara dem tar bra. Så man sparar slides och slipper varmgång. Speciellt när jag kryper fram i skogen på vårkanten
 

henrico

Välkänd medlem
1 jan 2000
926
3
18
Norrland
Är det någon som har provat Brp isrivare på en axys? Dem som ser ut som en spiral.
Har ju en sks så har lite fler boggiehjul så blir lite trängre å få dit

Eller andra isrivare bara dem tar bra. Så man sparar slides och slipper varmgång. Speciellt när jag kryper fram i skogen på vårkanten
Kryper man fram hjälper inga isrivare i världen vill jag påstå. Fysikens lagar kräver en viss fart för att riva och kasta upp is/snö. För krypfart är det fläktkylt som gäller!
 

rotax211

Välkänd medlem
30 nov 2007
1.140
4
16
Hudiksvall
Kryper man fram hjälper inga isrivare i världen vill jag påstå. Fysikens lagar kräver en viss fart för att riva och kasta upp is/snö. För krypfart är det fläktkylt som gäller!

Självklarr är det så, men återigen , funkar BRP rivare att montera på en Axys SKS?
 

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
SnoX variant av Brp isrivare passar bult on på i original rivar hålen på Axys sks 155, det man behöver göra är att borra ett extra hål för hållaren då man fäller upp rivaren. SnoX passar även halt bult on på skidoo Xm skenorna så jag antar att även en original skidoo rivare skulle passa på axys men det är inget jag har testat.
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Självklarr är det så, men återigen , funkar BRP rivare att montera på en Axys SKS?
Ja det ska funka. Skoterdelen har en pirat variant.
Sen hur enkel den är att få dit är en annan femma. Antagligen åker du på att ta bort de extra hjulen, alternativt om det går att flytta dom på insidan skenorna.
 
Reactions: ollebullzor

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.605
92
48
Örnsköldsvik
Har en SKS som har börjat varna för att jag behöver byta olja, någon som haft det problemet? :S
Sent svar. Men fick lära mig i helgen att byta olja är indikatorn för låg oljenivå på nyare Polaris. =)
Så förhoppningsvis har du fyllt på annars är det dyrt vid det här laget. ;)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.465
378
83
Malå/Adak
Är det någon som har provat Brp isrivare på en axys? Dem som ser ut som en spiral.
Har ju en sks så har lite fler boggiehjul så blir lite trängre å få dit

Eller andra isrivare bara dem tar bra. Så man sparar slides och slipper varmgång. Speciellt när jag kryper fram i skogen på vårkanten
Jag har dom på ProRide, och skenorna är väl snarlika. Funkar bra.

Har dock kört av en spiral, och mig veterligen finns inga reserver att köpa löst. Turligen nog hade BRP-nasaren här ett halvpaket jag fick köpa.
 

dartan

Ny medlem
14 mar 2017
4
0
1
Hej! Tänkte fråga vad ni tror/tycker om SKS US Model? Vad skiljer den från de andra SKS förutom olackad tunnel o spindlar? Är på jakt efter en ny -16 eller -17 SKS för under 120k (tips?)

Hur mycket kan man "wrappa" på och i tunneln för att slippa ansamling av snö och kommer fotstegen bli lidande om de är olackade?
 

perssah

Välkänd medlem
8 jan 2013
119
0
16
Gävleborg
Hej! Tänkte fråga vad ni tror/tycker om SKS US Model? Vad skiljer den från de andra SKS förutom olackad tunnel o spindlar? Är på jakt efter en ny -16 eller -17 SKS för under 120k (tips?)

Hur mycket kan man "wrappa" på och i tunneln för att slippa ansamling av snö och kommer fotstegen bli lidande om de är olackade?
Det som skiljer med är väl Höga rutan samt gamla mattan, inte den som sitter på dom nya SK'Serna, eller är jag ute och cyklar?

Jag har en 16 sks US modellen och är väldigt nöjd med den, den är helt dekalkittad och har inte haft några problem med ansamling av snö :)
 

dartan

Ny medlem
14 mar 2017
4
0
1
Det som skiljer med är väl Höga rutan samt gamla mattan, inte den som sitter på dom nya SK'Serna, eller är jag ute och cyklar?

Jag har en 16 sks US modellen och är väldigt nöjd med den, den är helt dekalkittad och har inte haft några problem med ansamling av snö :)
Ok. Är det din som är ute på Blocket m blått dekalkitt? Har du wrappat insidan av tunneln oxå? Hur fungerar det med ansamlingen av snö där? Min Rmk 600 får en del is på insidan sidorna :/
 

perssah

Välkänd medlem
8 jan 2013
119
0
16
Gävleborg
Ok. Är det din som är ute på Blocket m blått dekalkitt? Har du wrappat insidan av tunneln oxå? Hur fungerar det med ansamlingen av snö där? Min Rmk 600 får en del is på insidan sidorna :/
Stämmer bra det, Insidan av tunneln är inte Wrappad, aldrig hört någon som har wrappat insidan heller för den delen :)