Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ingen som har Nytro original variatorvikter? Som vill bli av med dem? Komigennu. Turbonissar? Ni har väl ingen användning av dem?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

I dag har det hänt saker. Har börjat montera ihop. Skoj skoj.
Värmeisolering har jag gott om och kommer att användas frekvent. Tydligen jobbar turbon bättre om den får varmare avgaser att jobba med. Och då jag vill undvika att bränna upp tanken underifrån så är det väl en klassisk win-win?


Har byggt om MCX-ljuddämparen för att få ett mer original utseende på skotern.




Har även testat montera turbon. Kommer att bygga ett helt nytt avgasystem i rostfritt. Kändes onödigt att kapa sönder originalsystemet. Och med en bror som är apgrym på att svetsa så blir det inte mer jobb (för mig).
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
I dag har jag hunnit med en hel del. Det rostfria avgassystemet är uppmätt, kapat och punktat samt lämnat till mästersvetsaren.
Intercoolern har fått en stos fastsvetsad på vilken dumpventilen ska monteras.
Framvagnen är monterad.

Och alla slangar och kontakter är återmonterade. Funderar om det går att köra med bara ett vevhusventfilter på oljetanken. Egentligen går den in i luftboxen (det lilla röda filtret).


Jag har gjort ett fäste för MCX-displayen.



Och monterat podden på lyktbulan.


Dessutom har det ramlat in två 162" mattor i garaget. En Maverick.

Den har 51 mm kammar (nedkapad från 57). Kammarna känns riktigt hårda på den. Riktigt fint skick. Till salu. 2500 kr eller bud.
Den andra mattan är en Powerclaw 162" från en m800.

Den är som ny och har 57 mm kammar. Tanken är att försöka få den att passa. Men det blir ett senare projekt (typ till sommaren).
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Ser ut som du har limmat nån värmeisolering på värmeskölden? Kan bara tipsa dig om att ingen ( som jag vet om)har lyckats få något eftermarknadsmaterial att hålla där. Jag testade men det funkade inte och flera har testat på TY4stroke forumet men ingen har hittat eftermarknadsmaterial som tål den temperaturern som det blir där. Jag köpte nya original....bara som ett tips
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Ser ut som du har limmat nån värmeisolering på värmeskölden? Kan bara tipsa dig om att ingen ( som jag vet om)har lyckats få något eftermarknadsmaterial att hålla där.

Inget limmat än, det ligger bara där.
Tanken var att dessutom linda hela systemet med isolering.
Det material jag har håller åtminstone 2000 grader. Det vet jag av erfarenhet, då jag har använt det i på mitt förra jobb.
Tror du att det håller? Jag har faktiskt ingen aning om hur mycket värme vanlig avgasbandage tål..? Men det håller alltså inte? Hmm. Jag kanske får tänka om lite då.
 

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Sen funkar det inte heller med avgasbandage på den delen som går ovanför hålet i tunneln :) Det är också testat, jag tror det är fukten i snön som "löser" upp bandaget...så gjorde det iaf för mig.

Jag kommer inte ihåg vad det jag hade skulle hålla för men det brändes...
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Rolig tråd. Du verkar ju inte ha tummen mitt i handen rent generellt vad gäller det tekniska/mekaniska, det kan jag säga. Impad! :)

Tack. Men njae. Jag är ingen mekaniker av rang. Jag gör småfel hela tiden men gör om tills det blir rätt.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Sen funkar det inte heller med avgasbandage på den delen som går ovanför hålet i tunneln :) Det är också testat, jag tror det är fukten i snön som "löser" upp bandaget...så gjorde det iaf för mig.

Jag kommer inte ihåg vad det jag hade skulle hålla för men det brändes...

Du hade avgasbandage på grenrören och det brann upp?
Hålet i tunneln ja... Varför finns det där? Om turbon nu vill ha varma avgaser, kan man inte bara isolera som fan och sätta igen hålet?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Säkert bra. Men dyrt. Gratis är gott och jag har tillgång till material som jag tror på. Har svårt att tro att det blir varmare än 2000 grader?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Gav mig på fotstegen.


Mästersvetsaren har inte fått ordning på vare sig intercooler eller avgasystem. Så det står typ stilla här i dag.
 

Fish

Välkänd medlem
29 dec 2009
990
1
18
Arbrå
Gjorde en mall vi i trä, eller ett anhåll va det väl snarare och sen kapade med cirkelsåg. Rykte inget å vart kanonbra! Rakt som ett salsgolv.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
JA! Så borde man ha gjort. Lagt ett anhåll på insidan som även höjt cirkelsågen så den gått fritt från klackarna. Tyvärr för sent.