Phazer MTX "Tillräckligt bra" Turbo

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Merdé!
Alltså jag har en verkstadshandbok men allt finns ju inte där. I avgassidan kamaxel sitter det något som kallas decompression pins. Dessa styrs av centrifugalkraften och dessa hävarmar:

Tyvärr föll dessa ur kamaxeln när jag demonterade drevet. Ni ser den ena lilla bulan nedan (finns två).

Frågan är vilken väg de ska peka? Jag har nu monterat på nockens "baksida", så att de åker in vid högre varvtal (när hävarmarna aktiveras utåt).
Den som vet hur det bör vara vinner en påse bullar och evig tacksamhet.
Jag har testat montera på alternativa sätt. Detta känns vettigast.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.085
886
113
Stora Blåsjön
Frågan är vilken väg de ska peka? Jag har nu monterat på nockens "baksida", så att de åker in vid högre varvtal (när hävarmarna aktiveras utåt).
Den som vet hur det bör vara vinner en påse bullar och evig tacksamhet.
Jag har testat montera på alternativa sätt. Detta känns vettigast.
Dom ska åka in när varvtalet ökar och det är på nockens baksida dom ska sitta.

Är det synvilla men tycker lagerytorna ser slitna ut?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Dom ska åka in när varvtalet ökar och det är på nockens baksida dom ska sitta.

Är det synvilla men tycker lagerytorna ser slitna ut?
Precis. De sitter där för att underlätta vid start. Fick just det beskedet från Yamaha också. Tack ändå!

Jepp synvilla. Ser ut som nytt.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Var på verkstaden hos Yamaha Center i Skellefteå i dag. De kollade på min kamaxel och sa att det var rätt monterat. Jag förklarade även mina nojjor om den där topplocksbulten som kändes seeeg vid momentdragningen av toppen. Verkmästaren sa att jag var just nojig, kollade på bulten – och sa att man absolut borde se bristningar om den var översträckt. Ingen fara på taket alltså.

Fan att man ALLTID ska ha rätt.

Någon som vill skicka en ny bult åt mitt håll?
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm

I väntan på att en pinnbult ska falla ner från himlen så monterar jag de modifierade övre kullederna. Svarvat bort 33 mm.

Sen sydde jag ett snöfilter till filtret.


Därefter började jag montera ihop framvagnen med de överjävligt välgjorda isskydden på dämparna.

Det blir smutt med C&A pro BX, nya styrstål 6", Nytrospindlar och shimsat skidgummi. Allt skidglapp försvann på köpet.
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Jag skulle byta alla sträckbultar om jag var du!
Samt att svetsa om felxröret och linda in avgasröret i avgasbandage då det bildas nå hiskeliga mängder värme ur lilla 500an!
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Jag skulle byta alla sträckbultar om jag var du!
Samt att svetsa om felxröret och linda in avgasröret i avgasbandage då det bildas nå hiskeliga mängder värme ur lilla 500an!
Japp. Redan gjort. Samt konstaterat att som vanligt vet märkesverkstäderna minst. Yamaha Center sa att det inte var sträckbultar...
NTC (som förövrigt är riktigt serviceminded och bra) trollade fram sex nya bultar på ett kick.

Tydligen är det mest MCX flexrör som brunnit upp. Original håller bättre. Jag kommer dock att stummontera. Värmeisolering har jag mängder av, alla sorter.
 

Luggen

Välkänd medlem
2 nov 2012
162
1
6
Arvidsjaur
Om du stumm svetsa avgasröret kommer det att spricka! Jag har endast varit med om 1 gång under min tid på NTC att flexrör brunnit, det var dessutom på en nytro 270.
 

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Sjukt roligt att se och läsa om vad du gör! Snubblar du över nått mer begagnat kitt så hojta till :)

Vart går gränsen i laddtryck för att kompsänka? tycker mig läsa att kompressorsatserna som MPI har inte kompsänker..
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Om du stumm svetsa avgasröret kommer det att spricka! Jag har endast varit med om 1 gång under min tid på NTC att flexrör brunnit, det var dessutom på en nytro 270.
Det som har hänt är dels att skarven till flexrören börjar läcka dels att flexrören inte håller tätt. Med följden att avgaserna bränner igenom tanken underifrån. Det finns folk som stummonterat utan problem, både här (på forumet) och i staterna. Jag kommer dock att ha flexrör men längre bak, på ett mindre kritiskt ställe. Detta kommer jag dock att bränna fast.
 

Håkke_B

Moderator
7 dec 2009
1.562
21
38
Piteå
www.facebook.com
Vart går gränsen i laddtryck för att kompsänka? tycker mig läsa att kompressorsatserna som MPI har inte kompsänker..
Är lite osäker men rimligen samma laddtryck som Nytrons MCX180 som också inte är kompsänkt.
Tror man laddar ca 0,4 bar, ni får rätta mig om jag har fel.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Sjukt roligt att se och läsa om vad du gör! Snubblar du över nått mer begagnat kitt så hojta till :)

Vart går gränsen i laddtryck för att kompsänka? tycker mig läsa att kompressorsatserna som MPI har inte kompsänker..
Tack.
Det går ju sådär. Kanske det som roar? Jag har ju bara ett par timmar att skruva på efter att ungarna somnat. Dvs de dagar man pallar, de (företrädelsevis män) som säger att passa barn inte är ett jobb..!? Må ni alla drabbas av en febrig tvååring!

Jag köpte kitet av en som skulle montera kompressor. Han behöll av den anledningen kompsänkningen. Så det är nog olika hur man gör?

0,4-0,5 vet jag att folk laddar på utan att sänka kompet. Jag lurade på det också, men efter att han mejlat runt lite med bättre vetande så beslöt jag mig att sänka kompet. Helt enkelt för att jag vill att min maskin blir en av dem som inte pajar onödigt mycket. Kompsänkningen/packningen finns i Yamahas sortiment (har art#). Antagligen billig att importera. För mig var den dock asdyr, typ 1000 riksdaler.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Hittade för övrigt en (enligt uppgift) helt komplett, fullt fungerande sekundärvariator på EBay. Från Vmax4 1996. Om förståsigpåarna har rätt då ska den passa rakt av, hålla för mer än 100 kusar (vilket är originalets gräns) och göra allsköns underverk. Nu behöver jag bara hitta Nytro originalvikter till primären. Borde gå att hitta gratis med tanke på alla turbonytros därute?

... och så få hem en sekundär i det beskrivna skicket.

Vad den kostade? 50 dållars! Ett klipp. Än så länge.
 

kallholmen

Välkänd medlem
14 feb 2013
1.019
6
38
Sthlm
Att få kammarna att linjera visade sig vara apsvårt. Förhoppningsvis har jag fått dem rätt. De linjerar inte helt hundra, men det gjorde de inte heller när jag plockade bort dem. Tyvärr är mina anteckningar från demonteringen omöjliga att förstå. Men det sagt så konstaterar jag kallt att ett tjugominuters jobb tog två timmar... På tal om kallt, garaget! Satan vad jag har frusit i kväll. Minus 8.


Oljeförsörjning via adapter fixad.


Oljereturen är ett bondmek alá hydraulslang. Klädde de kritiska bitarna med silvetfilt och därefter lindade jag den med alutejp.


På plats!

Kommande vecka är jag "tjänstledig" från familjen. Då kommer nog tempot på den här tråden (och bygget) skruvas upp lite. Å andra sidan lär jag säkert ha dragit på mig en förkylning ikväll...