Overall/onepicec/suit m.m.

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Förstår inte skepsis mot "skal". Tobes overall 2.0 som jag har är ju verkligen inte tjock men med ett tunnt underställ i merinoull och ett lite tjockare i ullfrotte ovanpå det körde jag 1mil sjö i -33c. Frös intet om kroppen. Ansiktet en annan historia men knappast overallens fel.

Klär sig folk rätt under??

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
en riktlinje som alltid funkar. men med tanke på hur dålig kvalla tobe verkar ha om man kollar på priset så känns det som man kan förvänta sig samma kvalitet hos ett märke på halva priset. då kan man ju byta varje år istället för att måsta åka 2säsonger på dyrare kläder. bara en tanke.
om KLIM tillverkat en onepiece så hade jag nog köpt den oavsett pris. tråkigt bara när din 12000kr overall är full i olja. eller river upp knäet på fotsteget.
Ok, du får vad du betalar för förutom Tobe då;), men som sagt Skistore.se säljer alltid ut sina sweet overaller så här års och mer hightech suit än den får du leta efter. Ett annat tips för de Arctic inbitna som gillar grönt. Norröna har en overall i 3-lagers Gore-tex om du kan designa själv i vilken färg du vill!

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Jag diggar skal, men det jag har nu andas inte så svetten rinner på ryggen efter en fastkörning eller aktiv lek.
Skulle vilja ha förstärkningar på några ställen bara... Armbågarna är slut, arslet på byxorna är slut, knäna är det hål i och vänster knä har en lång reva.

Allt detta på denna säsongs körning. Inpregneringen har nu släppt så blöt om arslet blir man om man pumpat puder en stund och sätter sig på den räfflade sadeln igen.

Kanske börjat bli kräsen?

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Ett rent skalplagg utan något som helst foder upplever jag bli mer svettigt än ett med lätt foder typ mesh eller super-super-microfleece som det är i min jacka. Det lätta fodret gör att det passerar luft mellan skalet och kroppen. Med ett rent skalplagg känns man vaccumpackad i svett. När det gäller impregneringen så behöver man återställa plagget genom att tvätta enligt tvättråd. Använd inte tvättmedel från stormarknaden utan köp ett speciellt för funktionsplagg.Efter det är det bara att behandla med t.ex. nikvax. Välj spray istället för den som man ska ha i tvättmaskinen, vilket Gore-tex själva rekommenderar. När det gäller förstärkningar kan man skicka kläder till en Haglöfssömmerska som finns i Tavelsjö och få kläderna lagade med samma material som plagget är i och förstärkningar som ofta sitter på insidan av benslut kan man även få på knäna och andra ställen om nu vill det. Betalade 500kr för spännen med haglöfs tryckknappar i benslut för att slippa kliva sönder dom då dom är lite vida för mina små 41or. Fyra olika lägen att väja på och allt i haglöfs egna material. 500kr inkl. frakt och snabbt gick det.

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Lät lite som att läsa ett reklaminslag, men fungerar det så är det ju suveränt :)

Blir nog nya kläder och skydd då äntligen leatt's 3DF dyker upp, ringt en duells åf flera gånger med 0 i lagersaldo från duells som svar... börjar bli less då jag vart lovad vecka 2....

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.634
101
63
Örnsköldsvik
Lät lite som att läsa ett reklaminslag, men fungerar det så är det ju suveränt :)

Blir nog nya kläder och skydd då äntligen leatt's 3DF dyker upp, ringt en duells åf flera gånger med 0 i lagersaldo från duells som svar... börjar bli less då jag vart lovad vecka 2....
Vilka skydd ska du köra med? =) Knä å väst eller?

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
ni som kört med årets Tobe onepice. vad tycker ni om den?
Hur håller den?
Hur står den imot väta?
Kört Hmk overall iår men vet inte vad jag ska tycka om den..

fanzy

Välkänd medlem
27 nov 2006
2.335
9
38
Lycksele
Nja. Tycks minnas jag blev blöt i den några gånger.
Ska köra Tobe iår så ska bli intressant att se hur den fungerar. Men dom har ju högre vattenpelare så dom ska ju va bättre så sett. Men då kostar dom ju där efter.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Nicke83

Välkänd medlem
8 sept 2013
704
4
18
Nja. Tycks minnas jag blev blöt i den några gånger.
Ska köra Tobe iår så ska bli intressant att se hur den fungerar. Men dom har ju högre vattenpelare så dom ska ju va bättre så sett. Men då kostar dom ju där efter.

Sent from my iPhone using Tapatalk
Så det var därför du sålde din hmk?