Ojämn tomgång, stannar när man lägger i backen. IQ RR

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
ahh okej.

jaa de kan mkt väl vara dom där slangarna.men smuts i förgasarn..Hur ska de hunnit hända på 15mil.då måste du ha proppat tanken med smuts typ:S
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
pratade med en kompis ikväll som är skoter mek enligt honom beror ofast att backen inte fungerar på variatorn man skulle shimsa den då försvann problemet med backen man kunde även testa att släppa på spänningen i variotorremmen enligt honom fungerar inte el backen så bra om remmen är så hård spänd att mattan rör sig man skulle tydligen ligga över 1700rpm också annars orkar den inte växla om o då stannar den. sen felet med vandrande tomgång hade han en hel lista med orsaker som kan vara felet många av dom vi har pratat om här fanns med med andra ord svårt att säga vad som är fel allt från dåliga stift till kassa kolvringar
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej!

Ja men jag testa ju även varva upp skotern till 4000rpm innan sen la jag i backen! Fungerade inte ändå!

Men ska se när jag hinner kika på den, jag skriver sen vad felet var!

Tacksam för alla svar!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
pratade med en kompis ikväll som är skoter mek enligt honom beror ofast att backen inte fungerar på variatorn man skulle shimsa den då försvann problemet med backen man kunde även testa att släppa på spänningen i variotorremmen enligt honom fungerar inte el backen så bra om remmen är så hård spänd att mattan rör sig man skulle tydligen ligga över 1700rpm också annars orkar den inte växla om o då stannar den. sen felet med vandrande tomgång hade han en hel lista med orsaker som kan vara felet många av dom vi har pratat om här fanns med med andra ord svårt att säga vad som är fel allt från dåliga stift till kassa kolvringar


alltså..vi snackar inte nån MXZ från 00 nu..de är ändå en IQ RR som är sprillansny.backen ska fungera då tkr då jag. har aldrig hört talas om en polaris som itne får i backen.VISST är motorn kall så har man förståelse...man ska ej behöva och ingen av mina polare som kör både -08or RR och -09or RR har problem med att man måste schimsa om nå variatorer..där emot kan de mkt väl vara att motorn inte är ställd rätt och då får man att variator remmen bromsar upp motorn.men de är ju lätt kollat. kolla hur remmen är.den ska vara lite slapp när man drar i den..är den de så är de inte problemet..men mitt svar är då iaf. gå till ÅF.be dom fixa.du har garranti.och bökar du för mkt själv så kan dom skylla på de när något större händer och du får inge på garrantin.. du ska ha klarbesked av ÅF att du får fixa grejen själv innan du ska börja böka..får du de så är de på deras ansvar ändå...

ojämn gång kan vara så mkt..men ändå så lite eftersom maskinen är ny,dock finns de ju måndags exemplar. men har du kollat så att alla slangar är isatta och alla förgasare sitter ordentligt i gummit så dominte har ploppat ut eller liknande.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag ska kolla slangarna mellan luftburk och förgasaren så att dom sitter där dom ska!

Gör dom det blir det in till ÅF. Som sagt har man garanti skall man ju utnyttja det. Helst innan säsongen drar igång!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag har också en splitter ny RR. Körd typ 1 km, backen på min fungerar men den kan ha tomgång på 3000 rpm, så man får dutta ner den me choken :) Men det löser sig nog när man får några km till på den...

de där med att den har hög tomgång ska de vara på polaris.. iaf när man kört en stund.då kan den stå å stoppapå 3000varv en stund och sen gå ner på tomgång....
de kommer inte lösa sig med tiden..de har med lågfartmunstycket å göra.och de är absolut inge fel med de:) bara låta de vara..men skulle den stå å varva på 3000 konstant så äre bara å släppa på tomgångsskruven som sitter mitt på förgasaren..en stor skruv..denna skruvar du ut för att sänka tomgången och skruvar in för att höja..du kommer få justera gaswiren om du justerar tomgången..
 

Gården

Välkänd medlem
23 nov 2006
510
0
16
Bollnäs
angående tomgången så kolla upp luftburken så inte drivaxeln legat emot och nött hål så den drar i sig för mycket luft. De har haft problem med att det kan bli så, sen att det isfl ska orsaka så stor skillnad på tomgången låter ju konstigt, plus att det där med backen. Men men, du kan ju altid kolla. Och angående munstycken så sitter det 450 original och 400 tror jag de flesta bestyckar om till, lägre bör du nog inte gå.
 
Last edited:

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Tomgången upp mot är inte så himla hög, dock så vandrar den Från 1500 och 3000. Den är alltså inte jämn!

Sen angående munstyckena så beror det ju på hur högt över havet du tänkte köra! Kör man på havsnivå skall man ju ha en viss bestyckning men kör du på 800-1000 moh en annan!
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
luftburksproblemet är fixat till 09. men 450 i munstycke är det nog bara få som kör med.
Har 390 på min och ändå svarta stift
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja det sitter 410 i min ny. Kör med liten skvätt olja i tanken på inkörningen.

Men frågan är vad man kan gå ned till när man kör runt 800 moh oftast, men vill ändå kunna köra här hemma ca 350 moh utan att vara rätt att den ska skära ihop?
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Ronyaldo, jag skulle tro att du kör på ganska bra bestyckning om du nu vill kunna köra 800/350MOH jag skulle kanske våga gå ner till 400 men inte lägre, om du nu inte vill bestycka om den varje gång du skiftar i höjd mellan 800/350.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Okej! Ja ÅF trodde ev jag kunde gå ner till 400. Men ska höra lite mer om det!
Ska iaf åka upp i helgen och kolla slangarna så det är grett! Annars lämnar jag in den och skriver i tråden när felet framkommit!
 

Dadda

Välkänd medlem
15 sept 2006
903
1
18
Finland
Det ryktas ju att luftburksproblemet är fixat till -09 men vad skiljer ? Fy faen vad min var nära drivaxeln längst mot sekundär variatorn, skall plocka bort den å se över det lite närmare, samt har ja fått dit båda mätarna nu och är nöjd, postar bilder i iq600rr tråden.
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nu har jag lämnat in och fått igen skotern!
Det var lågfartsmunstyckena som satt igen samt att chokewiren låg på lite hela tiden!

Gick tydligen INTE på garantin, utan det var handhavande fel, alltså skulle det vara jag eller han innan som tankat och råkat komma i lite skräp eller dylikt.
Kostnad 500:-
 

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja nu går den bra!
Men man tycker väl att det borde vara något filter som stoppar skräp och smuts från att komma ner i förgasaren och sätta igen munstycken?
 

Lynx 00

Välkänd medlem
11 feb 2008
216
0
16
Östersund
det sitter väl något sorts filter har jag för mig, Man tycker ju även att det ska vara snö o inte regn hela dagen vid denna årstid:confused:
 

fusionären

Välkänd medlem
4 dec 2005
752
0
16
Billsta, Örnsköldsvik
Hej!

Skotrarna är alltid lite fett bestyckade och en ny motor går alltid lite tyngre.
Börja med att köra in den och ett tips är att hålla gasen på 1500-2000 rpm när du trycker in back knappen. Funkade för mig.
Huvudmunstycket har inget med dina problem att göra. Endast från halv gas och uppåt

Sen att skotern dör på tomgången löser man med att justera luft-bränsle skruvarna som sitter på sidan av förgasaren.
VITA plastrattar. Skruva in lite i taget och se till att det blir lika mellan båda. Låt den sedan stå ett tag på tomgången så märker du om mer justering behövs.

Obs! Kör du skotern i fjällen så blir den feta bestyckningen än mer påtaglig och påverkar nämda problem ytterligare.

Äger själv en Fusion 600 ho och hade samma problem när den var ny.

/Jörgen
 
Last edited: