Ny prenumerantträff!

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Då kan man goa lite med Petter så han kör skoterafton i pubben på kvällen och att bubbelbadet är igång! :) Finns ganska bra åkning med. Finns möjligheter att utveckla den träffen, tack vare isbanorna som går just utanför hotellet.. :)

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
45
Umeå/Boden
Då kan man goa lite med Petter så han kör skoterafton i pubben på kvällen och att bubbelbadet är igång! :) Finns ganska bra åkning med. Finns möjligheter att utveckla den träffen, tack vare isbanorna som går just utanför hotellet.. :)
OT men är Petter killen från Arvidsjaur som driver hotellet eller är det silverhatten han driver?

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Vi diskuterade ifjol om 2 träffar en i norr o en i söder åkersjön var odugligt ifjol taskigt med snö o upplägget var inte det bästa dom jag hadde med mej dom kommer inte med i år på grund av upplägget i fjol.
Nej lägg en träff i typ Lofsen eller Ljungdalen jag har bott på bägge ställerna o hittar bra det blir för långt o åka till Arvidsjaur för oss i söder.
Lade man träffarna med en månads mellanrum så kunde intresserade åka på bägge.
Synd att det bara var hopp o lekfolk med vi som inte ägnar oss åt sen typen av körning kände oss utanför ni får nog brädda er en hel del om vi ska komma iår.

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
Var det enbart hoppfolk med förra året? Jag känner väl att det skulle vara kul att hänga med men är det enbart hoppnissar med så känns det väl sådär! Kan väl vara trevligt att se lite nya vyer och områden!

Nordland1

PRO sledder
14 jan 2008
504
2
0
Jo men det låter bra, kan du hålla i södra delen då? Så gör vi ett upplägg tillsammans du och jag?

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Det kommer inte bara att vara hoppfolk, jag tar på mig att åka "Gubbgruppen" ;)

Jag var även med i vintras men då kändes det som om alla ville åka med dom "flashiga" åkarna så jag sket i att leda nån grupp. (fan vad bitter jag lät nu hehe)
nu menar jag inte att vi ska ha tråkig åkning för det men att man kan vara med även utan en värstingskoter. (mer utmaning då)

fast jag har nog bilden att det var mer friåkningsfolk än hoppfolk.

frågan är också om nån av tjejerna ska leda en tjejgrupp? om intresse finns?

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
36
Fåker
Tycker också som tidigare skrivit här att man gjort upp gruppledare för olika åkningstyper. Sen bör det vara en längst fram och en längst bak så att ingen blir lämnad efterhand. Walkie talkies kan vara bra att ha med. Dela upp det i något liknande så här. Lössnöåkning, Snabb åkning, lugn åkning, Hoppande upplevelser, mix så borde man fått in det mesta. Problemet är väl att få ihop folk för alla kategorier. Kanske vissa kategorier kan ha lite följeslag med varann. Personligen vill jag se naturen runt omkring men ändå ha en mix av lite lössnö åkande. Precis som en crossover är gjord för. Förberedelser med dessa delar är A och O tror jag för en lyckad träff.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
56
Kalix, Sweden
www.kartman.se
I senaste pren-träffen så blev det att man lallade runt själv, eller jag å brorsan.

Inget fel i det, hade ju GPS och skoterleder men det hade nog varit bra med någon lokal förmåga som hade visat runt lite. Om det inte är möjligt så kan man istället ha lite rekommenderade rutter att köra så man slipper hamna på de sämre ställena. :)

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.297
1.117
113
Stora Blåsjön
Det här med grupper och planering är mycket viktigt för att det ska funka och vara roligt för alla.
Tex en friåkningsgrupp bör inte vara större än typ 5 personer, är det större än så kan det lätt bli farligt...
En ledgrupp kan nog vara större men en ledare först och en sist som håller koll att ingen hamnar efter, det gäller väll egentligen alla grupper att ha någon sist som kan köra och hjälpa dom som kör fast mm. Detta kräver dock rätt mycket folk som kan hjälpa till och leda grupperna och gärna med lite lokalkännedom.

Får se ur det blir för min del i år, beror på vart det hamnar och hur bra skotern funkar så så den håller 2 dagar utan mek :)

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Finns intresse av att åka traktorslang efter skoter?
vi brukar roa oss med det. -skitkul men snöigt.
kan bjuda på åkturer på träffen om intresse finns?

mr.summit

Välkänd medlem
12 jun 2009
210
0
18
Malung
Vi diskuterade ifjol om 2 träffar en i norr o en i söder åkersjön var odugligt ifjol taskigt med snö o upplägget var inte det bästa dom jag hadde med mej dom kommer inte med i år på grund av upplägget i fjol.
Nej lägg en träff i typ Lofsen eller Ljungdalen jag har bott på bägge ställerna o hittar bra det blir för långt o åka till Arvidsjaur för oss i söder.
Lade man träffarna med en månads mellanrum så kunde intresserade åka på bägge.
Synd att det bara var hopp o lekfolk med vi som inte ägnar oss åt sen typen av körning kände oss utanför ni får nog brädda er en hel del om vi ska komma iår.
Har själv kört en hel del runt omkring Lofsdalen även mycket ospårat, kan hjälpa dig om det behövs få ihop folk till åk grupperna.

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Kul att plannering verkar vara på gång. Vi får hoppas på något bra till slut...
Saker jag gärna ser som även andra delvis har skrivit om.

- Mer åkning. Det var ganska lite plannerad åkning förra gången. Dessutom lite för mycket runt knuten. På relativt pinsamt dåliga leder (trots snömängd) redan när vi anlände. (Även om klubben hade delvis defekt utrustning just då.)
- Olika typer av åkning och grupper. Stor spriding i maskintyper och erfarenhet. Där jag åkte var det rörigt och sådär ända tills att folk hade gett upp och gruppen var ca 8st. Alla ska ha en sportslig chans att ha en trevlig tur. Blev ifjol som jag uppfattade det i vart fall enbart ett par väldigt stora grupper som alla mer eller mindre friåkte. Kan förstå att det var flera som inte kännde att dom passade in. Varför inte göra klart med intresse av åkningstyp och grupper någorlunda iförväg.
- Mindre grupper max 5-8st inte ens en "Snowmobile Crew" är sådana övermänniskor att det blir något flyt med fler per guide.
- Möligheter till att åka olika typer av köring. En "bärgsklättrar" grupp en del av dagen kanske en "utflytsgrupp" en annan.
- En "lunch" är med fördel på annan plats än startpositionen sedan om det är en resturang eller grillplats spelar mindre roll. Varför inte i samarbete med lokal skoterklubb / restaurang som kan ordna viss försäljning på lämplig destination. Vägen till destination kan vara olika beroende på vilken åkning man vill ha.
- Personligen ser jag gärna att en del av våra kronor för träffen går till "snowmobile" förutom boende och dyligt. Så att dessa kan användas för att förbättra arrangemanget. Vilket det rimligen borde. (Så var ej fallet om jag förstod saken rätt ifjol. )
- Info , info, info. Tidigare och tydligare. Så vet deltagare förhoppningsvis lite bättre vad som ska ske.
- Tänk på vissa möligheter att hålla ihop reskompisar/par/vänner. För vissa är detta nödvändigt för att känna trygghet och glädje. Då det till stor del är nya bekantskaper och ny plats.
- Tänk på att arrangemangen även ska ha alternativ som lagligt passar 16 åringar. Dom får köra skoter och prenummerara. Ifjol var inte stundtals dåligt med lämpliga alternativ...
- Ganska roliga aktiviteter trots allt ifjol men några av dom hade hellre kunnat vara en "paus" eller kvällsaktivitet istället för att förlora en förmiddags åkning.
- Bilder är ni ruggit bra på. Jag hade gärna betalat någon krona för ett framkallat foto med en trevlig snöskoterbild där jag själv är delaktig på något sätt. Skoterbilder har man några av men sällan har man lyckas hamna på rätt sida av kameran för att bli med sina egna bilder.

PS. Min medresenär hade värdens stösta smile hela vägen hem ifjol och underade redan när vi lämnade Åkersjön när åker vi nästa år... Så helt tokigt blev det väl inte för alla. Även om folk vart delvis besvikna.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jo men det låter bra, kan du hålla i södra delen då? Så gör vi ett upplägg tillsammans du och jag?
Det föreslog jag redan i fjol att ni skulle arangera det ihop med snofed o att vi skulle börga sammarbeta lite jag kan ta upp det med Micke.
Vi kan väll höras av om ett upplägg.
Engström vart tycker du vi ska lägga träffen själva tanken är väll att vi ska träffas åka skoter o ha kul.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Jag föreslår Lofsdalen det finns kanon fint boende mysiga pubbar (för kvällsaktiviteter) Fina friåkningsomr o kanonleder jag har en hel del kontakter i området eftersom jag bott o drivit en skoterverkstad i byn. En kille som ev kan guida o Stenberg som kör skoterkross han är från Strådalen annars finns det flera.

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
Engström vart tycker du vi ska lägga träffen själva tanken är väll att vi ska träffas åka skoter o ha kul.
Jag tycker personligen det räcker med en rejäl träff per år då det är nog mycket besvär att få till EN bra träff, med facit i hand från Åkersjön, så bör vi hellre starta med att få en träff att funka...och lägga allt krut där!
jag tycker Arjeplog/Arvidsjaur trakten (Norrut) i år och Lofsdalentrakten (söderut) nästa år

vi ska ju hinna göra mycket annat för tidningen på den korta säsongen också, vi har ju alla vanliga jobb vid sidan om.

Dock kan vi gärna ha mindre arrangemang med olika samåkningar under säsongen.
-trevligt sätt att träffa läsarna på samt ev artikelmaterial.
vi har ju skrivit i nån tråd och önskat inbjudningar till att åka med er läsare.

Exempelvis tänker jag mig att lägga upp en tråd om nån långtur så kan man träffa olika folk på vägen och kanske få se just era smultronställen, eller bara snacka bort en halvtimma över en kopp kaffe.

(och ja! jag komer åka Jämtland-Gästrikland i vinter)
funderar också starkt på att köra hela vägen från Krokom till var nu storträffen blir...