Nu börjar det snöa och bli kallt och fan och hans moster

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Den här hösten har varit åt helvete. Regnat hela jävla tiden. Löven föll för sent och kylan kom för tidigt. Som vanligt. Och skit har det varit med älgjakten också. Älgarna har börjat ta slut. Någon annan rimlig förklaring hittar jag inte.

Visserligen regnade det lite mindre i år än förra året men det gör ju ingen skillnad då det ändå faller lika mycket regn som i Tana. Och vintern är på väg.

Ekonomin är åt helvete så snart förlorar man väl jobbet också.

Jag har berättat tidigare om att jag inte gillar att åka buss. Det är alltid varmt, svettigt och trångt. Dessutom får jag alltid sitta bredvid Tjock-Steffe med löklukten. Chaufförerna kör som dårar och det blåser alltid svinkallt på busshållplatserna.

Jag har ingen lust att åka buss i vinter så vilken bil ska jag köpa?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Det är inte alla som får åka lokaltrafik med dylikt sällskap. Du som har talang för att böja ord och skriva längre meningar utan att man tröttnar på att läsa dem, skippa bilen och övertyga karln om att du ska skriva hans biografi :evil:


.. ang. älgjakten så kan du ju ägna dig åt korrekturläsning..
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Haha ja grabbar.

Mitt problem är följande. Jag vill helt enkelt ha en bil. Men jag har även en intakt ekonomi och jag vill fortsätta med det så den får inte kosta allt för mycket heller.
Jag har säkert suttit 10 timmar på blocket den senaste veckan och tittat på bilar. Problemet är att jag helt enkelt inte vet vilken bil jag ska ha. Jag vet inte om jag ska ha bensin eller diesel. Jag har inte ens bestämt mig för om jag vill ha en skåpbil, pickup, sedan eller kombi. Det där sista låter ju lite galet men jag har faktiskt behov av både en transportbil och en personfraktare.
Dels tycker jag det är lite coolt att ha en rejäl bil med ett oljefat där bak men samtidigt vill jag inte vara det miffot som kommer med en mådderfakkin skåpbil när jag ska hämta upp en kompis. En annan sida av myntet är att jag faktiskt får låna både en transportbil och personbil om jag behöver så jag blir inte begränsad vilken biltyp jag än väljer.

Dessutom måste jag ha en viss "standard" på den bilen jag väljer. Jag vet faktiskt mindre nu om vilken bil jag ska ha än när jag började. Ibland börjar jag titta på en passat och hittar några som passar, men helt plötsligt hittar jag en 5-serie som verkar ganska grym och i bra skick. Så då blir jag rådvill och får ångest över att det dels finns så mycket att välja mellan och dels att jag inte vill förlora pengar. Sen inser jag att fyrhjulsdrift kan vara bra att ha så jag surfar fram en hilux, den gyllene standarden för pålitlighet, men inser att bara ett däckbyte på en sån kostar som fyra däckbyten på en aygo/c1/107 så då blir jag lite sugen på en sån och börjar räkna lite på driftskostnader och njuter för mig själv. Men sen kommer jag att tänka på Bruce Willis som John McClane i Die hard när han kröp omkring i lufttrummorna i ett hisschakt i nakatomi plaza, han hade mer plats än vad jag skulle ha i en aygo. Nä men vafan en transporter då? T4orna är ju ganska billiga i alla fall och det finns en massa sittplatser och plats för några hydraulrör/lik på flaket.
Men jag är ju fortfarande ganska ung och därför kanske man ska försöka vara lite hipp och sikta på en alfa 159. Den är dyr men så inihelvete snygg. En svart, heltonad och några fräsiga fälgar. Jag föreställer mig alltid att jag glider in på en parkering utanför att konferenskomplex och kliver ur en stilig 159, rättar till skaljackan från arcteryx och spatserar in på ett styrelsemöte i mina välanvända men underhållna chevalierkängor.
Citroën nemo, ja varför inte? Den är ju både ny, fräsch och billig samtidigt som den är lagom bruksig.
Efter ett tag blir jag så villrådig att jag bara ger upp och tänker att jag sparar ett år till och köper en phaeton i bra skick och kör den till jag dör.

Självklart ska bilen vara blå.


En annan fråga har jag som ni kanske kan hjälpa mig med.
Vissa saker har jag direkta svårigheter att förstå. Jag är till exempel helt övertygad om att mobiltelefoni sker genom magi. Jag kan inte förstå varför finnarna envisas med att äta memma. Jag begriper mig inte på offsideregeln. Det är ett mysterium hur man pratar med flickor. Hur kan det finnas så många kineser? Och framförallt, hur tolkar man lagstiftningen kring körkort och släpvagnsvikter?

Min direkta fråga är om det är bättre att ta BE-kort nu eller efter ändringen?
Jag begriper inte reglerna överhuvudtaget.
 
Last edited:

Siralopne

Välkänd medlem
17 nov 2010
2.032
0
36
Haha ja grabbar.

Mitt problem är följande. Jag vill helt enkelt ha en bil. Men jag har även en intakt ekonomi och jag vill fortsätta med det så den får inte kosta allt för mycket heller.
Jag har säkert suttit 10 timmar på blocket den senaste veckan och tittat på bilar. Problemet är att jag helt enkelt inte vet vilken bil jag ska ha. Jag vet inte om jag ska ha bensin eller diesel. Jag har inte ens bestämt mig för om jag vill ha en skåpbil, pickup, sedan eller kombi. Det där sista låter ju lite galet men jag har faktiskt behov av både en transportbil och en personfraktare.
Dels tycker jag det är lite coolt att ha en rejäl bil med ett oljefat där bak men samtidigt vill jag inte vara det miffot som kommer med en mådderfakkin skåpbil när jag ska hämta upp en kompis. En annan sida av myntet är att jag faktiskt får låna både en transportbil och personbil om jag behöver så jag blir inte begränsad vilken biltyp jag än väljer.

Dessutom måste jag ha en viss "standard" på den bilen jag väljer. Jag vet faktiskt mindre nu om vilken bil jag ska ha än när jag började. Ibland börjar jag titta på en passat och hittar några som passar, men helt plötsligt hittar jag en 5-serie som verkar ganska grym och i bra skick. Så då blir jag rådvill och får ångest över att det dels finns så mycket att välja mellan och dels att jag inte vill förlora pengar. Sen inser jag att fyrhjulsdrift kan vara bra att ha så jag surfar fram en hilux, den gyllene standarden för pålitlighet, men inser att bara ett däckbyte på en sån kostar som fyra däckbyten på en aygo/c1/107 så då blir jag lite sugen på en sån och börjar räkna lite på driftskostnader och njuter för mig själv. Men sen kommer jag att tänka på Bruce Willis som John McClane i Die hard när han kröp omkring i lufttrummorna i ett hisschakt i nakatomi plaza, han hade mer plats än vad jag skulle ha i en aygo. Nä men vafan en transporter då? T4orna är ju ganska billiga i alla fall och det finns en massa sittplatser och plats för några hydraulrör/lik på flaket.
Men jag är ju fortfarande ganska ung och därför kanske man ska försöka vara lite hipp och sikta på en alfa 159. Den är dyr men så inihelvete snygg. En svart, heltonad och några fräsiga fälgar. Jag föreställer mig alltid att jag glider in på en parkering utanför att konferenskomplex och kliver ur en stilig 159, rättar till skaljackan från arcteryx och spatserar in på ett styrelsemöte i mina välanvända men underhållna chevalierkängor.
Citroën nemo, ja varför inte? Den är ju både ny, fräsch och billig samtidigt som den är lagom bruksig.
Efter ett tag blir jag så villrådig att jag bara ger upp och tänker att jag sparar ett år till och köper en phaeton i bra skick och kör den till jag dör.

Självklart ska bilen vara blå.


En annan fråga har jag som ni kanske kan hjälpa mig med.
Vissa saker har jag direkta svårigheter att förstå. Jag är till exempel helt övertygad om att mobiltelefoni sker genom magi. Jag kan inte förstå varför finnarna envisas med att äta memma. Jag begriper mig inte på offsideregeln. Det är ett mysterium hur man pratar med flickor. Hur kan det finnas så många kineser? Och framförallt, hur tolkar man lagstiftningen kring körkort och släpvagnsvikter?

Min direkta fråga är om det är bättre att ta BE-kort nu eller efter ändringen?
Jag begriper inte reglerna överhuvudtaget.
Skriv en bok, gå till ett förlag och få den publicerad. Alla kommer köpa den eftersom du skriver så förbannat underhållande och du kommer tjäna storkovan. Sen kan du köpa en splitt ny phaeton, såklart blå.
Eller kanske en phaeton och en transporter?

Svar på din fråga: Vänta till efter ändringen och se om det behövs BE över huvudtaget och om inte den utökade B behörigheten räcker långt.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Känner igen problemet. Har kört RAV4 4wd länge nog för att hata den.
Slö som fan i uppförsbackarna å dricker bensin när man drar släp. Hade tidigare en subaru 1,8 4wd,
å den var om möjligt ännu slöare å drack ännu mera bensin. Men nu så har djävulen flygit i mej på gamla dar. Har börjat med E-kort å ska i dagarna åka för att köpa en Dodge ram.
Jag skulle tippa på att den drar ungefär lika mycket bensin som dom andra bilarna med släpvagn efter.
Det kommer ett E-kort light som gör att man får köra bil å släp upp till 4,5 ton istället för 3,5.
Men med nån form av prov där också så klart.
Jag tänkte jag skulle hinna före regeländringen för då får jag dra 3.5 ton med min 3 tons pickup med 6 sittplatser
 

__Marcus

Välkänd medlem
16 dec 2008
3.517
35
48
Borlänge
Känner igen problemet. Har kört RAV4 4wd länge nog för att hata den.
Slö som fan i uppförsbackarna å dricker bensin när man drar släp. Hade tidigare en subaru 1,8 4wd,
å den var om möjligt ännu slöare å drack ännu mera bensin. Men nu så har djävulen flygit i mej på gamla dar. Har börjat med E-kort å ska i dagarna åka för att köpa en Dodge ram.
Jag skulle tippa på att den drar ungefär lika mycket bensin som dom andra bilarna med släpvagn efter.
Det kommer ett E-kort light som gör att man får köra bil å släp upp till 4,5 ton istället för 3,5.
Men med nån form av prov där också så klart.
Jag tänkte jag skulle hinna före regeländringen för då får jag dra 3.5 ton med min 3 tons pickup med 6 sittplatser
Flikar in och säger att den "nya" totalvikten för fordon och släp blir 4,25 ton (gamla 3500 + 750 släp).
Är det den gråa dodgen på blocket i Borlänge du ska köpa?
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Äh B + be körkort och vikter hit och dit

Därför man slår på stort och har BE CE körkort så slipper man klatra så mkt ;)

F.ö tycker jag du ska köpa en A4/A6 quattro med 1.8t/ts eller dieseln
 

snötoken

Välkänd medlem
2 mar 2012
1.145
107
63
Jag säger A4 eller A6 1.9 TDI, skottsäker motor som går billigt, Quattro om du behöver fyrhjulsdrift, finns dock inte som alternativ till A6an med 1.9 TDI.

2.5 TDI (V6an) är stark som en björn och går nästan lika billigt. Men håll dig borta från den om du vill slippa dyra motor problem.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Min direkta fråga är om det är bättre att ta BE-kort nu eller efter ändringen?
Jag begriper inte reglerna överhuvudtaget.
Enda skillnaden på BE-kort efter 19:e januari 2013 är att det införs en begränsning på vagnens totalvikt på 3500kg.
Tar man innan det datumet finns ingen gräns på hur tung vagn man får dra, förutsatt att bilen får dra den såklart.

Edit: Mer info...
De nya reglerna släpper på tyglarna en del...
Man får på B-kort dra ett släp vars totalvikt är högre än bilens tjänstevikt, förutsatt att den den sammanlagda totalvikten inte överstiger 3500kg.
Man får dock inte dra mer än vad bilen tillåter (max släpvagnsvikt enl. regbeviset)
Ex. Man får dra tex en 1500 trailer efter en liten bil, men man får inte lasta trailern till mer än vad bilen får dra enl. regbeviset.

Den nya "utökad B-behörighet" ger tillåtelse att öka den sammanlagda totalvikten till 4250kg.
För att få denna behörighet behövs endast ett körprov, inget teoriprov.
 
Last edited:

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
BE CE jo jo det är lätt för dej att säga. En annan är ju näst intill analfabet när det gäller att läsa instruktioner.( Eller läsa körskoleboken)
Fan har haft körkort i över 20 år men fattar ingenting.
Nej det är inte den grå Dodgen som står i Borlänge. Ska ha en nyare som stänger av 4 cylindrar när det går lätt.
 

kenth

Välkänd medlem
27 sept 2011
1.397
2
38
Säter
Tycker du ska köpa min drömbil och byta Chevalier kängorna mot ett par Lundhags och slänga på skotrarna och dra till fjällstugan och skriva den där efterlängtade boken så kommer iallafall jag köpa ett exemplar när den kommer ut.

TOYOTA TUNDRA


SLEDDECK


LUNDHAGS SYNCRO HIGH


Säljer inte boken så bra så får det väl bli så här.....
 
Last edited: