Nu börjar det snöa och bli kallt och fan och hans moster

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Min svarta dieselbil på 177hk drar 0.45 utan vagn i laglig hastighet och mellan 0.7 - 0.9 med vagn beroende hur vägen ser ut :)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Min svarta dieselbil på 177hk drar 0.45 utan vagn i laglig hastighet och mellan 0.7 - 0.9 med vagn beroende hur vägen ser ut :)
Ja, vad bilen drar i laglig hastighet har ju ingenting med verkligheten att göra.
Min svarta ska tydligen dra 0,4 på landsväg. Jag har aldrig kommit under 0,5... ;)

Å andra sidan vill den även ha minst ett par tusen mil på mätaren innan man kan se dom lägsta siffrorna.
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Å andra sidan vill den även ha minst ett par tusen mil på mätaren innan man kan se dom lägsta siffrorna.
Har du testat med att justera mätarställningen? Om du knappar in 3k mil till så borde ju förbrukningen också ändras?!

Min svarta bil har för övrigt 163hk enligt det svårt överdrivna dokumentet "reg bevis" , den beter sig precis som grannens blåa 105 hästare, enda skillnaden är att den drar 4dl mer per mil och kostar 3ggr så mycket i skatt

Jag säger Dig följande: köp inte en svart med flak!


skickat med brevduva - min HTC med Tapatalk är inte pålitlig nog
 

Slarva

Välkänd medlem
25 jan 2008
646
1
18
Ja, vad bilen drar i laglig hastighet har ju ingenting med verkligheten att göra.
Min svarta ska tydligen dra 0,4 på landsväg. Jag har aldrig kommit under 0,5... ;)

Å andra sidan vill den även ha minst ett par tusen mil på mätaren innan man kan se dom lägsta siffrorna.
Nej det är sant :) men vi säger så här då, regpappret säger 0.5 nånting men med farthållaren på i laglig hastighet med hastighets höjningar/sänkningar enligt vägverkets skyltning så landar snittet på 0.45. Kör jag utan farthållare i dom hastigheter jag själv önskar köra så hamnar förbrukningen på 0.61.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
140 hästars diesel automat (svart) 0,75 blandad. Kör den på 0,5 om jag gasar som en pensionär med hatt (röd) men vem faen ids ligga i 85 på 110 väg.

Blir att byta luftfilter och dekaltrimma med texten eco eller miljöbil....
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Skriv en bok, gå till ett förlag och få den publicerad. Alla kommer köpa den eftersom du skriver så förbannat underhållande och du kommer tjäna storkovan.
Tackar. Och tack även till alla andra som jag inte orkat citera.

Hörni när börjar mPÖ säljas med vinterkvalitet?
Jag funderar på att ta den vita 80-hästaren med skåp och hämta sig lite.
 

johan_-

Medlem
6 dec 2010
8
0
1
finland
Gissar på november, mitten på december finns det garanterat men det varierar vel lite mellan olika stationer också när de börjar med vinterkvalitet.
 

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Nej nej nej ! Vad som helst men inte vit. Jag har haft 2 vita å båda har blivit platta.
En klarade jag av att platta till själv i ett dike, genom att vända den upp och ner.
Den andra kom hela vinterns snö ner från ex svärmors tvåvåningshus en vacker vårdag i mars.
Det vart föresten en silver färgad med flak och 350hk. Praktisk? Nej inte direkt.
Soppa snål? nej inte en chans. Men alldeles underbar.
Den är inte svart men stor....
 

SRX-OLSEN

Välkänd medlem
5 dec 2009
164
0
6
Östersund
Jag har en vit.... en sån där som pundarna brukar åka runt i när dom snor pall...
viiiit.....
eller alltså...
Jag tror den är det (har aldrig tvättat den, men ibland regnar det), den brukar vara mest lerabajsbrun samt röd på vissa utvalda ställen, typ som kromade skärmkanter- fast röd... tror dom stylade bilar så i slutet av 80 talet för Jag har sett fler som har samma utrustning.

Men den har i skrivande stund gått 50 000mil och när Jag spöar den (full gas i 60 mil)drar den 0,95l/mil
vilket måste anses ok?
det mest negativa är väl att den är totalt utan någon effekt överhuvudtaget....
att trampa på gasen är ungefär som att sparka en död gris i arslet...
komforten har kanske något mer att önska oxå... det händer att jag ser mig runt i bilen för att göra mig säker på att jag ej glömt kvar någon dörr hos någon...
det positiva är att farthållare, elhissar, c-lås och motor fortfarande fungerar.

summa summarum- tänk en vända till angående vit, risken finns att du aldrig blir av med den.

Man blir helt enkelt en typ av slutanvändare.
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Diesel, helt klart ett toppenval om det är en miljöbil du köper. Köper du fyrhjulsdrivet så spelar det ingen roll. Dyrt blir det så ta en diesel då med. Köper du en liten bil, köp en lupo (som en hundkoja, fast om du stöter i en trottoarkant så slår airbagen i ratten dig medvetslös). Och självklart har dom diesel till dem med. Kör du långt? Köp en diesel.

Kort sagt. köp diesel. Du kommer ångra dig(!), men aldrig byta tillbaka.

Knackar och låter som traktorer när dom är kall, har dom gått över 30tusen så låter det så jämt. Du behöver aldrig skämma bort dem med helsyntet... En diesel kollar du tankmätaren sen tankar du olja.


Haha, dumma mig!

Köp en Oktavia Scout, Subaru Outback eller XC60 (lutar åt outbacken eller kanske en XV pga markfrigången). Kör en Passat 2.0 TDI 4motion just nu. 140 org, chip till 185. 440Nm Drar 0.5-.08 beroende på humör och aldrig gjort mig missnöjd annat än när jag ska köra och det ligger en snöflinga på vägen... 11cm markfrigång olastad säger en hel del om hur hög den är semesterlastad...

Ingen idé att begära tolk om jag svamlar :) Jag begriper inte själv vad som skrivits :blink:
 

psike

Välkänd medlem
20 sept 2009
1.456
2
38
Skellefteå
Min subaru outback diesel går fint både med och utan släp. 0,57-0,8 liter per mil beroende på om det hänger en vagn bakom lr inte. Årsskatten ligger på 3k.
ok, det låter vackert, men VILKEN FÄRG ÄR DEN?

Min är grå, dock metallic, kanske därför den har 184hk och drar 0,61L/m med vinterhjulen 0,82L/mil med sommarhjul och kring litern med kåpsläp@100km/h. (Kåpan är svart, bör nämnas).

Förmodligen har min gråa även partikelfilter då skatten är en bit under 3000kr (inte jag som betalar den...)

För att ge TS ett svar: Köp en grå metallic (iaf min är såklart 4wd, men vet inte om gråa metallic finns som 2wd också)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Markfrigång har aldrig varit en prioriteringsfråga för mig.
Ända sedan Audi släppte sin första Allroad har jag haft våta drömmar om en sån, med lackade skärmbreddare och sänkt sisådär 10 cm eller så...
Men det kommer antagligen aldrig att ske, dom är ju helt sinnessjukt dyra i drift-oavsett bränsle.

...har apropå det en uppsättning kortare fjädrar till den svarta som ligger hemma och väntar på montering, har bara inte haft tid att få dit dom. :)

(Körde 20000 mil+ med en vit Passat TDI 4motion med coilovers, bortsätt från att det saknades väsentliga delar av nedre delen av stötfångaren fram på slutet var det aldrig några problem. Innan det var det en S4 2.2t med coils som fick smaka, kommer jag inte fram med fyrhjulsdrift så backar jag bara och tar mer fart... ;) )
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Jag hade en guldmetallic förut. Har aldrig haft en billigare bil att äga, särskilt vinterkörning. Den tog ca 0,0 på vintern oavsett släp med 4 skotrar eller inget släp alls bakom, och ca litern under vår sommar och höst.

Grym bil. Diesel, nivåreglering och massor av godkända släpvagnskilon. Funderar på att köpa en sån igen.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
en gammal w123 220D. det bästa som finns och går billigt. speciellt när du på sommaren kör på fritös olja och diverse annat som är flytande och går att elda. går fint efter vägen dock lite slöa men de får man ju ta.

och det viktigaste är ju att du kan få en blå som är extrautrustad med diverse rostfläckar som gör att det ser ännu manligare ut:ciao:
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Hörni när börjar mPÖ säljas med vinterkvalitet?
Jag funderar på att ta den vita 80-hästaren med skåp och hämta sig lite.
Det slutade med att jag tog den vita 140-hästaren och hämtade sig lite mpö i äran och hjältarnas land. Jag kan meddela att vinterkvaliteten har kommit.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
46
Piteå
en gammal w123 220D. det bästa som finns och går billigt. speciellt när du på sommaren kör på fritös olja och diverse annat som är flytande och går att elda. går fint efter vägen dock lite slöa men de får man ju ta.

och det viktigaste är ju att du kan få en blå som är extrautrustad med diverse rostfläckar som gör att det ser ännu manligare ut:ciao:
Jag kör hellre en rosa Skoda Felicia med rosa rattmuff och texten "i love guys" skrivet med guldbokstäver på hela sidan av bilen.

Skulle jag dö om jag inte satte mig i en mb123 och visade mig bland folk då dog jag.

Alla jaevla mb raggare med tärningar och fjunskägg har helt förstört den bilen.

124:an är inte bättre.....
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag kör hellre en rosa Skoda Felicia med rosa rattmuff och texten "i love guys" skrivet med guldbokstäver på hela sidan av bilen.

Skulle jag dö om jag inte satte mig i en mb123 och visade mig bland folk då dog jag.

Alla jaevla mb raggare med tärningar och fjunskägg har helt förstört den bilen.

124:an är inte bättre.....
lol!
 

Stugsittaren

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.163
98
48
Sveriges motsvarighet till Afrika
Jag kör hellre en rosa Skoda Felicia med rosa rattmuff och texten "i love guys" skrivet med guldbokstäver på hela sidan av bilen.

Skulle jag dö om jag inte satte mig i en mb123 och visade mig bland folk då dog jag.

Alla jaevla mb raggare med tärningar och fjunskägg har helt förstört den bilen.

124:an är inte bättre.....
Instämmer fullständigt. Emblemet herravälde i luft land och vatten samt att de är oerhört eftertraktade i Vojakala gör att jag säger tack men nej tack. Sämre image får man leta efter. :wacko:
 

Sir Alop

Välkänd medlem
30 sept 2011
1.078
0
16
Det slutade med att jag tog den vita 140-hästaren och hämtade sig lite mpö i äran och hjältarnas land. Jag kan meddela att vinterkvaliteten har kommit.
Inte alls länge sen jag hörde att dom slutat med olika och kör "vinter" året runt nu..

Ötå? Hpda?