Naturvårdsverket

subaru1800

Medlem
5 feb 2014
42
1
1
Umeå
Mycket bra skrivet av samtliga. Känner mig mindre oroad när man läser här på forumet där det finns så bra tycken och tankar. Vi måste stå eniga!

Martini_80

Välkänd medlem
1 jan 2000
615
7
18
Mora/Västerås
"Så vi är i samma sak igen, vilka myndigheter lyssnar på folket, inte är det naturvårdsverket, eller trafikverket, den enda myndigheten som lyssnar på folket det är FRA."

:laugh:

Kommentaren till artikeln ovan.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Fast det där är ju bara skitsnack och ett sätt att försöka snirkla sig tillbaka lite efter den folkstorm som kom av deras utredning. I den kan man läsa punkter som t.ex.:

- "Möjligheter att införa ett generellt förbud mot terrängkörning även på snötäckt mark, motsvarande det som idag finns för barmarkskörning."

- "Hur snöskoterkörning, särskilt nöjes- och fritidsbetonad körning, kan styras till att endast ske på snöskoterleder och andra särskilt utpekade områden för detta såsom friåkningsområden."

Hur ska man tolka detta om inte att det är en totalreglering man är ute efter med några plättar där tusentals friåkare ska samsas om pudret när det kommer?

Det är ju redan idag ett problem på vissa orter som t.ex. Jorm/Frostviken bara för att de är populära resmål. På tal om det området så har de en helt annan approach på det istället för att skrika förbud. Där har man inlett en dialog med alla parter om hur man skulle kunna gå tillväga för att få en hållbar verksamhet kring det hela: http://www.svtplay.se/klipp/2448664/forslag-pa-skoterrestriktioner (fantastiskt initiativ!)

Att Naturvårdsverket ens tar upp fyrhjuling sommartid fattar jag inte, det är redan förbjudet såvida man inte har tillstånd (vilket man inte får som fritidsåkare).

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ja, det ser väl ganska tryggt ut ändå. Men jag tror nog tumskruvarna kommer att dras åt hårdare inom en inte orimligt lång framtid OM det inte blir en attitydförändring hos många av oss skoternördar. - Alltså inte bara de i intelligensreserven som fortfarande inte hajat det o-coola med skrikburkar, övertrimmade turbomaskiner som brölar värre än en JAS rote och som kör över plant och ungskog etc. Och nej, jag är inte på något vis emot trimning men sådana (ljud)monster som man ser och hör idag är inte sunt och normalt. Själv sitter jag med en gammal chippad 9000 på lite drygt 250 hästar och en 9-5 på ca 330-350 hästar, men ingen av dom låter mycket mer än en standard Aero. Båda ligger inom EUgränserna faktiskt. Det är coolt när man har sin sleeper och de där jäkla japsdämparförsedda 7/940 ina eller BMW M-wannabes fullkletade med (köpta) sponsordekaler kommer upp jämsides. Måste ju vara lika, om inte mer, njutbart på en skoter som ser ut och låter ganska standard men som går så inih....e.

Även vi som faktiskt har begåvats med lite fler hjärnceller måste, som jag skrev tidigare, bli mer aktiva i debatter, faktiskt gå med i klubbar dels för att förnya tänket och få lite mer attraktiva aktiviteter i klubbarna. Klubbar som idag på många håll har en medelålder på 50++ och på sin höjd bara orkar med en gemensam korvgrillning per säsong, :blink1: attraherar inte den yngre generationen nämnvärt idag. Gör slag i saken och gå med ni som idag är klubblösa, eller varför inte starta nya om "gubbsen" inte orkar med nya kvastar. Genom att ha klubbar med många medlemmar och som är anslutna till SSCO eller SNOFED blir skoterfolket en stark röst i framtida debatter. Genom att ha klubbar som är attraktiva för fler så kommer irrskallarna, (inte alla men betydligt fler än nu), snart att känna sig jäkligt ensamma i sina ligistaktiviteter både på fjäll och i skogsmark.

Sedan är det helt klart att fler efterlevandekontroller behövs av Polis och andra myndigheter ja t.o.m klubbar. Jag tror att klubbar i framtiden behöver ha bemyndigade personer som har, möjligtvis genom ngn slags vaktutbildning eller liknande, delegerats makt att utföra kontroller och att i vissa fall utfärda böter eller anmoda om/regbesiktningar. "Visesheriffer" helt enkelt, för att bistå ordinarie myndigheter.

Dessa utökade och intensifierade kontroller kommer naturligtvis att kosta en hel del pengar och jag såg att det var någon som förordade skatt på våra fordon. Det är inget jag tror på, men heller kanske inte omöjligt om myndigheterna får bråka på helt ostört. Däremot tror jag på en allmän, lagstadgad avgift som betalas in till våra paraplyorganisationer, inbetalning administreras i så fall av Transportstyrelsen som ju redan har verktyg genom fordonsregistret. Förra året lekte jag med tanken i en tidigare tråd att om man belade alla registrerade och påställda skotrar med en viss summa, jag minns inte vilken men den rörde sig långt under 500:-/år, skulle organisationerna få in 48 miljoner/år, tror jag det var, att fördela ut på klubbar för leder, aktiviteter, söka upp och anordna friåkningszoner och kontroller. Det förslaget väckte både ris och ros och naturligtvis var det nej-sägarna som skrek högst.
Men jag tror faktiskt att det är den enda vägen att gå om vi gentemot myndigheter och apelsinskalarna ska få respekt i framtiden.

Om man sedan belägger varje skoter med en avgift, vilket de flesta "flerskoterägare" opponerade sig emot, eller om man belägger varje registrerad ägare med en schablonavgift tål väl att tänka på. Ibland har "flerskoterägaren" exempelvis 4 skotrar och han/hon är ensam användare och följaktligen bara kan köra en skoter i taget, medan grannen med lika många maskiner har en familj som är ute med alla samtidigt. Nöt att knäcka för att få hyfsad rättvisa.
I vilket fall tror jag inte det är läge för att komma med bortförklaringar som "jag kör aldrig led", "jag betalar till klubben" osv, alla måste på något sätt hjälpa till så vi inte får det som Normännen har/hade. Och vissa restriktioner måste vi nog acceptera. Bästa om man hittar ett win-winkoncept för både utövare, den skoterhatande? allmänheten och myndigheterna.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Grymt bra skrivet Slätabjörnen!

Vad det gäller diskussioner gällande avgift av något slag så tycker jag att det är viktigt att vi själva inte gör samma sak som myndigheterna och drar alla över samma kam.

Många är idag redan medlemmar i skoterklubbar, betalar ledavgifter etc. och kanske inte är intresserade av något annat än att åka och pimpla eller grilla korv på fjället. Dessa kommer drabbas negativt av en schablonavgift som man drar rätt över alla skotrar/åkare.

Det som skulle vara intressant är det som de är inne på vid arbetet i Frostviken. Att hitta en lösning kring den växande friåkningen (som även ligger till grund för Naturvårdsverkets senaste arbete). I Frostviken pratar de om att man kanske ska köra en "friåkningsavgift" som blir i princip ledavgiften + en till avgift som går till markägare, klubben etc. för underhåll.

Den idén du lägger fram med en generell avgift vars pengar sedan fördelas tycker jag är intressant. Kanske är det att en sådan avgift ska ligga på alla maskiner som är direkt avsedda för att köras utanför led? Det vill säga allting över typ 140" och med kammar högre än 44 mm. Precis som att andra fordon är beskattade olika baserat på drivmedel och utsläpp etc. Finns ingen som helst anledning att köpa en skoter som är längre eller har högre kammar såvida ens primära syfte är att färdas utanför ledsystemen.

Man kan åka i skogen med kortare maskiner med, men man skulle fånga den stora massan vilka tillbringar hela vintrarna i lössnön.

Bland den målgruppen tror jag att motståndet är mindre. Vill man inte betala avgiften, köp en crossover eller kortbandare.

Personligen skulle jag inte ha några problem att lägga upp till flera tusen för att få fortsatt möjlighet att åka friåkning i våra fjäll. Det är ju ingenting i sammanhanget och det finns de som lägger sådana pengar på monsterstickers idag...

*EDIT, samerna skulle såklart undantas en sådan avgift...annars blir det ett jävla liv... ;) *

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Personligen skulle jag inte ha några problem att lägga upp till flera tusen för att få fortsatt möjlighet att åka friåkning i våra fjäll. Det är ju ingenting i sammanhanget och det finns de som lägger sådana pengar på monsterstickers idag...

*EDIT, samerna skulle såklart undantas en sådan avgift...annars blir det ett jävla liv... ;) *
Av vad jag kunde se under förra årets debatt, (genom att kolla på andra användares poster), var det en hel del av dekaltrimmarna som skrek högt/högst. Blev väl inga pengar kvar till nya tejpbitar. :stupid:

I övrigt tycker jag du har många bra poänger i din post. Men som sagt, mycket att spåna i.

Ja visst samerna ska självfallet vara avgiftsbefriade, liksom kanske annan yrkestrafik.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Låter ju bra, men litar inte på dem för fem öre. Känns mest som att de nu försöker backa lite efter folkstormen - "ja, men det var ju liksom inte det vi menade fast det står att det var det vi ville". De motsäger direkt sig själva mot vad det står i rapporten, känns som avledning och ett sätt att diffusera situationen.

Gäller att vara med bara och se till att de inte försöker med något när man vänt ryggen till i fem minuter i tron om att det inte är någon fara på taket.

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
159
63
Säfsen
Håller med dig Leafo, får inte ge dem arbetsro att hitta på någon smygreform som ställer till å det jävligaste...
När jag gick in på länken, så kom det upp en "enkät" om vem jag är och varför jag var inne på Naturvårdsverkets sida.
Jag klickade i PRIVATPERSON och i nästa ruta valde jag ANNAT samt skrev i textrutan att jag söker INFO OM VARFÖR NATURVÅRDSVERKET VILL GÖRA NÅGOT SÅ VANSINNIGT SOM ATT BEGRÄNSA SKOTERÅKNINGEN. MOTORBÅTSTRAFIK I SJÖAR OCH KUSTNÄRA VATTEN ÄR MYCKET MERA MILJÖFARLIGT, STOPPA DEN FÖRST!

Även om ingen på Naturvårdsverket bryr sig, så har jag åtminstone markerat min ståndpunkt i deras undersökning.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Håller med dig Leafo, får inte ge dem arbetsro att hitta på någon smygreform som ställer till å det jävligaste...
När jag gick in på länken, så kom det upp en "enkät" om vem jag är och varför jag var inne på Naturvårdsverkets sida.
Jag klickade i PRIVATPERSON och i nästa ruta valde jag ANNAT samt skrev i textrutan att jag söker INFO OM VARFÖR NATURVÅRDSVERKET VILL GÖRA NÅGOT SÅ VANSINNIGT SOM ATT BEGRÄNSA SKOTERÅKNINGEN. MOTORBÅTSTRAFIK I SJÖAR OCH KUSTNÄRA VATTEN ÄR MYCKET MERA MILJÖFARLIGT, STOPPA DEN FÖRST!

Även om ingen på Naturvårdsverket bryr sig, så har jag åtminstone markerat min ståndpunkt i deras undersökning.
Då börjar jag tjata igen då.
KLUBBAR/FÖRENINGAR

Det går aldrig fram till myndigheter och beslutsfattare hur mycket vi förståndiga människor spyr ut galla eller tycker/berättar hur problemen löses. Det enda som kan ge tyngd åt våra ord är om alla genom sina klubbar ger åsikterna tyngd "uppåt" så SNOFED och SSCO i sin tur kan visa på styrkan hos oss, att vi inte är någon liten minoritet som lätt kan avfärdas i debatten.

Och framförallt gå med i klubbar som är anslutna till någon av ovanstående organisationer. VIKTIGT=/B] att de är det så åsikter kan gå uppåt.

Och finns det inte klubbar i er närhet eller kan/vill inte befintliga representera era åsikter på grund av stofiler eller inavel Ja men gå ihop själva då och bilda egna, oavsett om ni är led, skogs, myr eller mountain-"talibaner", men anlut er absolut till våra paraplyorganisationer. Och skitsamma om det blir 10 större eller 30 små, antalet medlemmar/påtryckare räknas högst upp oavsett antal klubbar.

Nej, jag är absolut ingen föreningsnörd. Ogillar i största allmänhet föreningar och kollektiv. Men i skoterhobbyns fall anser jag ett medlemsskap som nödvändigt just nu och även i framtiden för att hävda rätten att få färdas fritt (någorlunda) i vårt land. Speciellt som många nuvarande klubbar har de flesta medlemmarna som närmar sig pensionsålder och snart måste läggas ner för att näst sista medlemmen dog och ordföranden sitter på demensboende.

Kom igen nu. Utveckla skoterklubbarna, genom att gå med i eller skapa nya, till vad NI vill de de ska fungera och ta till vara just Ditt intresse. Du vet vargar jagar bäst i flock och motsidan som vill strypa skotersporten består av flera flockar! Då har inte den ensamma "skotervagen" en chans att överleva. - Tyvärr är det sanningen.

Sent from my GT-I9305 4G via Tapatalk

mas

Välkänd medlem
17 dec 2011
1.195
159
63
Säfsen
COOL IT MAN, COOL IT!!
JAG är föreningsnörd som du kallar det och har jobbat riktigt aktivt i Fredriksbergs skoterklubb i snart tio år.
Har jobbat med att stävja buskörningar med fyrhjulingar sommartid efter skoterlederna http://www.dt.se/dalarna/ludvika/samarbete-mot-buskorning
Även legat på starkt mot SNOFED för att de ska få till en ändring i Transportstyrelsens regler om att utbildare av förarbevis måste ha ett års pedagogisk utbildning (en förskolelärare i Skåne kan bli utbildare men inte en renskötare som är uppväxt på skoter) många mejl, men utan resultat annat än att SNOFED skulle ta upp det som en punkt på någon kongress....
Är även delaktig i det arrendeavtal som klubben har med markägaren Bergvik, vilket innebär att vi klubben tillsammans med Bergvik aktivt jobbar för att få bukt med de som kör sönder nyplanteringar.

Så nog fan drar jag mitt strå till stacken för att få behålla den fria snöskoteråkningen.

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Ett litet sidospår och en tanke bara:
Några berörde ämnet skoterklubbar och trötta 50 ++år medlemmar.
Vore det inte en god idé av oss "halvunga" och förståndiga att bilda ungdomssektioner/friåkningssektioner i klubbarna för att locka till oss de yngre som kanske inte har koll på vad som är sunt än.
Man skulle kunna hålla i friåkningsdagar/turer, eller varför inte friåkning efter förutbestämda gpspunkter liknande den tävlingsform som dök upp ifjol(som jag glömt namnet på).
Om engagemanget finns så borde detta öka antalet medlemmar ganska bra samtidigt som vissa indirekt i gruppen lär sig hur man ska sköta sig?

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
COOL IT MAN, COOL IT!!
JAG är föreningsnörd som du kallar det och har jobbat riktigt aktivt i Fredriksbergs skoterklubb i snart tio år.
Har jobbat med att stävja buskörningar med fyrhjulingar sommartid efter skoterlederna http://www.dt.se/dalarna/ludvika/samarbete-mot-buskorning
Även legat på starkt mot SNOFED för att de ska få till en ändring i Transportstyrelsens regler om att utbildare av förarbevis måste ha ett års pedagogisk utbildning (en förskolelärare i Skåne kan bli utbildare men inte en renskötare som är uppväxt på skoter) många mejl, men utan resultat annat än att SNOFED skulle ta upp det som en punkt på någon kongress....
Är även delaktig i det arrendeavtal som klubben har med markägaren Bergvik, vilket innebär att vi klubben tillsammans med Bergvik aktivt jobbar för att få bukt med de som kör sönder nyplanteringar.

Så nog fan drar jag mitt strå till stacken för att få behålla den fria snöskoteråkningen.
Jag är fullkomligt lugn. Ledsen om jag gjort dig upprörd, det var absolut inte meningen.

Det är verkligen berömvärt det arbete du och din klubb lägger ner. Men sanningen, enligt statistik 2012-2013, är att medlemsantalet i de flesta klubbar i landet inte har positiva trender sett till ökningen av antalet registrerade skotrar. Många av klubbarna som startades för 30-40 år sedan har idag samma eller LÄGRE medlemsantal än vid åren för klubbarnas grundande. I jämförelse med hur många utövare och antalet skotrar som fanns då och beståndet idag, borde det naturlurligtvis vara annorlunda.

Nu finns det naturligtvis några klubbar i landet som utvecklas åt motsatt håll, är aktiva och faktiskt ökar sina medlemsantal. Fredriksbergs skoteklubb är kanske en bland dom? Men totalt sett över landet är det som sagt en tynande tillvaro hos klubbarna.

Men hatten av för dig och din klubb Masen, jag bugar och ber återigen om ursäkt om jag gjorde dig upprörd.

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Ett litet sidospår och en tanke bara:
Några berörde ämnet skoterklubbar och trötta 50 ++år medlemmar.
Vore det inte en god idé av oss "halvunga" och förståndiga att bilda ungdomssektioner/friåkningssektioner i klubbarna för att locka till oss de yngre som kanske inte har koll på vad som är sunt än.
Man skulle kunna hålla i friåkningsdagar/turer, eller varför inte friåkning efter förutbestämda gpspunkter liknande den tävlingsform som dök upp ifjol(som jag glömt namnet på).
Om engagemanget finns så borde detta öka antalet medlemmar ganska bra samtidigt som vissa indirekt i gruppen lär sig hur man ska sköta sig?
10 poäng av 10 möjliga i ditt inlägg. Det är precis så tänket måste vara.

Leafo

Välkänd medlem
7 dec 2012
982
1
16
Strängnäs, Messlingen
Ska klura på och kolla med lite andra om man kanske skulle börja kolla på att skapa en klubb/intresseorganisation som är rikstäckande för denna del av skoteråkningen. Utöver mer kraft i lobbyn skulle det ju även kunna användas till annat.

Är själv medlem i 3 klubbar, eller om det är 4. Medlemsavgifterna är ju inte märkbara och vill stötta de som försöker göra bra jobb. Har svårt att vara aktiv dock mer än på distans och på nätet pga vart jag bor.

Ang. det jag skrev om Naturvårdsverket och att jag inte litar på dem, finns fler http://www.sledtrax.se/articles/1415/members/ledare-november-2014/index.shtml

Skickat från min GT-I9295 via Tapatalk

Slätabjörnen

Välkänd medlem
15 dec 2012
1.512
4
16
Falun
Var på möte i klubben nu ikväll och då togs det upp till diskussion. Bl.a var många inne på linjen att NV egenligen vill totalförbjuda skoteråkningen, trots att deras företrädare säger annat i media.

Ingen här som har kontakter inom eller är närstående NV och kan hitta en visselblåsare?
- Det brukar ju finnas sådana inom betydligt hemligare organisationer än NV, så att luska ut om det finns någon hemlig agenda borde kanske inte vara helt omöjligt?